اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی می‌کند

فقر امکانات بزرگ‌ترین معضل ورزش شهرضاست

خبرگزاری فارس: در حالی که شهرستان شهرضا جزو شهرهای جوان کشور به شمار می‌رود، اما به لحاظ سرانه فضای ورزشی در رتبه شانزدهم استان اصفهان قرار دارد.

فقر امکانات بزرگ‌ترین معضل ورزش شهرضاست

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، این شهرستان با برخورداری از ظرفیت بالا و استعدادهای کم‌نظیر در رشته‌هایی هم‌چون بسکتبال، والیبال، کشتی، فوتبال و ورزش زورخانه‌ای همواره به عنوان یکی از فعال‌ترین شهرهای استان اصفهان در حوزه ورزش مطرح بوده است.

در شرایطی که سابقه فعالیت برخی از این رشته‌های پرطرفدار در شهرضا به بیش از نیم قرن گذشته بازمی‌گردد و قهرمانان زیادی نیز از بین ورزشکاران این شهرستان به سطح ملی و بین‌المللی راه یافته‌اند، اما این موفقیت‌ها هیچ گاه در سایه امکانات وزیر ساخت‌های ورزشی شهرضا حاصل نشده بلکه با از خود گذشتگی و هزینه‌های شخصی ورزشکاران به دست آمده است.

کسب رتبه شانزدهم در زمینه سرانه فضاهای ورزشی در بین 22 شهرستان استان اصفهان برای شهری هم‌چون شهرضا که با برخورداری از تاریخ یک‌ هزار و 500 ساله در بسیاری از عرصه‌های فرهنگی جزو مطرح‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود به هیچ عنوان زیبنده نیست و بدون شک ایجاد چنین وضعیتی حاکی از کم‌کاری صورت گرفته طی چند دهه گذشته است.

براساس آمار و اطلاعات به دست آمده سرانه فضای سرپوشیده شهرضا 0.11 مترمربع و سرانه فضای روباز ورزشی 0.25 مترمربع است که با توجه به جمعیت 160 هزار نفری شهرستان حکایت از وضعیت تأسف‌بار و ناامید کننده اماکن ورزشی در سطح این شهرستان دارد.

با توجه به روند رو به رشد ورزش استان اصفهان طی یک دهه گذشته و ورود نیروهای متخصص و حرفه‌ای و هم‌چنین ورود بخش خصوصی در حوزه ورزش انتظار می‌رفت در سطح ورزش شهرستان‌ها نیز شاهد ایجاد فضای مطلوب و بسترسازی مناسب باشیم که با وجود برخی فعالیت‌های مقطعی هیچ گاه شاهد ایجاد شرایط مطلوبی نبوده‌ایم.

از سویی دیگر با توجه به اینکه شهرضا از شهرهای مهاجرپذیر استان به شمار می‌رود و جمعیت دانشجویی بالغ بر 20 هزار نفر و جمعیت چند هزار نفری دانش‌آموزی را در خود جای داده است و حتی در بسیاری موارد قشر جوان و ورزش کار شهرهای اطراف از امکانات ورزشی این شهرستان بهره‌مند می‌شوند، بدون شک ادامه این شرایط معضلات زیادی را برای مجموعه شهرستان دربر دارد.

یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دستاوردهای سفرهای استانی هیئت دولت به نقاط مختلف کشور بحث راه‌اندازی اماکن ورزشی جدید بود که با توجه به سیاست‌های دولت تمام نقاط کشور را شامل شد و به نوعی یک انقلاب جدید در حوزه سرانه‌های فضای ورزشی در کشور اتفاق افتاد.

در سفر دور اول هیئت دولت به استان اصفهان در خردادماه سال 86 و حضور ریاست جمهوری به شهرستان شهرضا، احداث و راه‌اندازی دو سالن ورزشی سرپوشیده به تصویب رسید و مقرر شد در نخستین فرصت نسبت به راه‌اندازی این اماکن اقدام شود، هر چند بحث راه‌اندازی این سالن‌ها و تجهیز امکانات آن تا امروز به طول انجامیده است، اما متأسفانه با اتخاذ یک سیاست نادرست سالن ورزشی آقایان  شهرضا مصوب سفر ریاست جمهوری در یکی از محله‌های دورافتاده‌ منطقه جرم افشار احداث شد و به نوعی فرصت گران‌بهایی که می‌شد در راستای رشد و تعالی ورزش شهرستان به کار گرفت شود به هدر رفت.

با توجه به افزایش هزینه‌های حمل و نقل برون‌شهری و فاصله این منطقه تا شهر شهرضا ورزشکاران هیچ رغبتی به استفاده از این سالن نشان نمی‌دهند و این سالن که از محل بودجه‌های دولتی احداث شده است بدون هیچ‌گونه استفاده ورزشی در گوشه‌ای از منطقه جرم افشار قرار گرفته و حتی بحث مراقبت و نگه‌داری از آن نیز دچار مخاطره شده و تاکنون چندین بار مورد سرقت قرار گرفته است.

به هر حال با توجه به وضعیتی که از امکانات ورزشی ارائه شد و هم‌چنین لزوم توجه به مقوله ورزش به عنوان یک اصل چند بُعدی و سازنده از مسئولان انتظار می‌رود با تدوین یک برنامه بلندمدت و هدفمند در آینده نزدیک شاهد رشد و شکوفایی استعدادهای ورزشی این شهرستان باشیم.

انتهای پیام/آ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول