اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

10 دلیل برای عبور سوریه از بحران

خبرگزاری فارس: مسلماً نقش سوریه در منطقه حفظ خواهد شد و برای کشورهای منطقه‌ای نیز بار دیگر احساس می‌شود که در موازنه بین ایران و آمریکا، دست ایران در مدیریت بحران منطقه‌ای بالاتر و برتر باقی مانده است.

10 دلیل برای عبور سوریه از بحران

به گزارش فارس، به دنبال پذیرش طرح شش‌ماده‌ای طرح کوفی عنان برای پایان دادن به بحران سوریه توسط دولت این کشور، شورای امنیت سازمان ملل طرح اعزام ناظران صلح بین‌المللی به دمشق را در حالی تصویب کرد که بحران در این کشور به پایان نزدیک شده است.

از یک‌طرف نیروهای ارتش در حال خروج از شهرهای بزرگ هستند و از سوی دیگر تروریست‌ها و شبه نظامیان برای اینکه بتوانند بحران را در این کشور همچنان در کانون توجه نگه دارند، به بمب‌گذاری در برخی از مناطق دمشق و دیگر شهرها مثل حمص و ادلب و... روی آورده‌اند.

به نظر می‌رسد اعزام ناظران صلح در شرایط کنونی شاید فرصتی باشد تا تروریست‌ها و شبه‌نظامیان خود را برای جنگی فرسایشی بازسازی کنند چرا که کشور سوریه به رهبری بشار اسد بحران را پشت سر گذاشته و ما در روزهای اخیر شاهد بازگشت نسبی آرامش به شهرها و مراکز استان‌ها بودیم.

 

اثبات عبور سوریه از خطر و بحران به 10 دلیل امکان پذیر است:

 

1-در سطح بین‌المللی پذیرش سوریه بیشتر شده و این امر حاکی از عدم کارایی معارضان برای تغییر نظام در این کشور است.

2-وضعیت منطقه و دومحور "قطر- عربستان- ترکیه" و "آمریکا- انگلیس و فرانسه" به گونه‌ای نیست که گزینه نظامی برای سوریه تجویز شود.

3-مخالفان بشار اسد و حامیان معارضان سوریه به این نتیجه رسیده‌اند که تغییر فوری نظام در سوریه امکانپذیر نیست و پروژه براندازی بشار اسد باید در یک فاصله‌ زمانی چند ساله دنبال شود و نیاز به زمان طولانی‌تری دارد.

4- انتخاب کوفی‌عنان با منطق دیپلماتیک به عنوان فرستاده ویژه به سوریه نشان از تغییر رویکرد اروپا به سوریه دارد.

5-دولت سوریه همچنان انسجام داخلی خود را حفظ کرده است و به رغم اینکه بحران در این کشور وارد دومین سال متوالی شده و بشار اسد در این مدت نیروهای زیادی را تغییر داده و از کار برکنار کرده است، اما هیچ ریزشی در بین نیروهای دولتی مشاهده نمی کنیم و همه نیروها اعم از پلیس، نیروی انتظامی و ارتش به نظام سوریه وفادار هستند.

6-با رهبری هوشمندانه بشار اسد اصلاحات داخلی نظام سوریه اعم از رفراندوم قانون اساسی، لغو قانون حالت فوق‌العاده، قانون انتخابات و احزاب و ... انجام شده که حاکی از درایت و قابلیت سیستم سیاسی سوریه دارد.

7-در فضای منطقه‌ای وبین‌المللی نیز سوریه امتیازی از دست نداده است و برگزارکنندگان دو نشست تونس و ترکیه افرادی هستند که سال‌ها با سوریه مخالف هستند و سر ناسازگاری دارند که این امر حاکی از اعمال محدودیت برای نظام سوریه و جایگاه منطقه‌ای آن نیست.

8-کشورهای خاموش که در موضوع سوریه سیاست سکوت و بی‌طرفی را اتخاذ کرده بودند، در حمایت از نظام سوریه در حال مذاکره هستند که فضا را به نفع بشار اسد تغییر داده است.

9-ظرفیت دول غربی درموضوع سوریه به بن‌بست رسیده ولی ظرفیت دول شرقی در این محور در حال شکوفایی است. بنابراین ضرورت دارد محور "ایران- روسیه و چین" اجلاس بین‌المللی بزرگی با موضوع سوریه برگزار کنند تا قدرت مانور بیشتری بیابند.

10-تصویب طرح اعزام ناظران بین‌المللی صلح نیز حکایت از شکست پروژه‌های براندازی و ناکامی دول متخاصم با دمشق دارد. در همین راستا ترکیه که بازیگر نقش اول در طرح های خرابکارانه و براندازی بود، این طرح را پذیرفته است و این عقب‌نشینی علائمی از شکست پروژه براندازی در سوریه است. 

 

سرانجام تحولات سوریه چیست؟ 

حال برای بسیاری ازناظران مسائل سوریه جای سؤال است که بالاخره آینده سوریه به کجا می‌انجامد و چه سرانجامی در انتظار این کشور است. برای پاسح به این سئوال چندین دیدگاه مطرح است.

1- از بعد سیاسی، ممکن است در آینده شاهد اصلاحات اساسی مثل انتخابات پارلمانی، مشارکت دهی جریان معارضان در حاکمیت سوریه و نهایتاً تغییر بافت حاکمیت این کشور از حزب بعث به مشارکت ملی باشیم.

2- از بعد امنیتی، اقدامات تروریستی و عملیات‌های خرابکارانه به شکلی ضعیف ادامه پیدا می‌کند تا مخالفان مدعی شوند هنوز در صحنه هستند و تحرک حداقلی خواهند داشت که به ضرر بشاراسد رئیس جمهور سوریه نیز نخواهد بود.

3- هر چه به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز نزدیک‌تر می‌شویم به دلیل درگیر شدن به مسائل داخلی، قدرت رخنه و نفوذ این کشور در مسائل و صحنه داخلی تحولات سوریه نیز کاهش پیدا می‌کند.

4- صداهای خاموش مثل کشورهای کویت، عمان، الجزایر، امارات و.. کم کم شنیده می‌شود و این امر منجر به شکاف بین بازیگرانی مثل ترکیه، عربستان و قطر خواهد شد.

5- فضای بین‌المللی و منطقه‌ای برای دوستان سوریه ایجاد شده و در آینده بازیگران اصلی و صحنه گردان تحولات سوریه، دوستان این کشور خواهند بود.

6- مسلماً نقش سوریه درمنطقه حفظ خواهد شد و برای کشورهای منطقه‌ای نیز بار دیگر احساس می‌شود که در موازنه بین ایران و آمریکا، دست ایران در مدیریت بحران منطقه‌ای بالاتر و برتر است. آمریکایی‌ها همانگونه که در جنگ 33 روزه لبنان، 22 روزه غزه، فتنه 88 و حوادث پس از انتخابات در ایران و خلع سلاح حزب‌الله لبنان نتوانستند در منطقه موفقیتی کسب کنند، این بار نیز در حادثه سوریه شکست خورده محسوب می‌شوند.

گزارش از : روح الله قاسمیان

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول