اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

ظروف آلومینیومی در درازمدت آلزایمر به بار می‌آورد

خبرگزاری فارس: محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بعضی شواهد حاکی از آن است که آلومینیوم در درازمدت سبب آلزایمر می‌شود که البته این رابطه هنوز به اثبات نرسیده است.

ظروف آلومینیومی در درازمدت آلزایمر به بار می‌آورد

مسعود جوانبخت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اصفهان اظهار داشت: بعضی نظریه‌ها نیز مطرح است که جوش آوردن آب در کتری‌های آلومینیومی می‌تواند سبب بروز بیماری‌هایی هم‌چون زخم معده، کولیت، خشک شدن دهان، یبوست و تغییر رنگ زبان شود.

وی با اشاره به اینکه بهتر است از ظروف آلومینیومی برای پخت غذاهایی استفاده شود که نیاز به مدت زمان کمتری برای پخت داشته باشد، افزود: در صورتی که سبزیجات برگی و غذاهایی اسیدی یا نمکی در ظرف آلومینیوم پخت شوند میزان بسیاری آلومینیوم را به خود جذب کرده و در نتیجه آلومینیوم بیشتری وارد بدن می‌شود که مضر است.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که بزرگ‌سالان می‌توانند بیشتر از 50 میلی‌گرم آلومینیوم را در روز بدون هیچ ضرری دریافت کنند.

وی با بیان اینکه پختن غذاهای اسیدی، نمکی یا قلیایی در ظروف آلومینیومی می‌تواند سبب سیاه شدن این ظروف شود، افزود: البته تغییر رنگ و لکه‌دار شدن این ظروف روی کیفیت پخت غذا تأثیری ندارد.

جوانبخت اضافه کرد: برای جلوگیری از وارد شدن آلومینیوم به غذا، از نگه‌داری مواد غذایی در ظروف آلومینیومی پوشش داده نشده باید اجتناب کرد.

وی با اشاره به گفته برخی متخصصان که معتقدند ظروف آلومینیومی فقط برای نگه‌داری مواد خشک مناسب هستند، اظهار داشت: در صورت پخت و پز و نگه‌داری مواد غذایی در ظروف آلومینیومی به طور تقریبی حدود سه میلی‌گرم آلومینیوم وارد بدن فرد می‌شود.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اظهار اینکه استفاده طولانی مدت از ظروف آلومینیومی برای پخت مناسب نیست، ادامه داد: اسیدهای آلی موجود در برخی غذاها با تأثیر بر ظروف آلومینیوم و خوردگی جزئی و در نتیجه وارد شدن این عنصر در غذا سبب افزایش نامطلوب میزان آلومینیوم در رژیم غذایی و در نتیجه بروز اختلال در سیستم عصبی، افزایش خطر ابتلا به آلزایمر، اختلال در متابولیسم استخوان، راشیتیسم، کم‌خونی، مسمومیت کلیه، کبد و التهاب مفاصل می‌شود.

انتهای پیام/خ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول