اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با صرف هزینه 48 میلیارد ریالی

کارخانه کمپوست یزد بهره‌برداری شد

خبرگزاری فارس: کارخانه کمپوست یزد با صرف هزینه‌ای حدود 48 میلیارد ریال بهره‌برداری شد.

کارخانه کمپوست یزد بهره‌برداری شد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، کارخانه کمپوست یزد با صرف هزینه‌ای حدود 48 میلیارد ریال که حدود 30 میلیارد و 521 میلیون ریال آن از سوی پیمانکار و حدود 17 میلیارد و 70 میلیون ریال آن از سوی شهرداری هزینه شده است، راه‌اندازی شد.

کارخانه تولید کود کمپوست یزد در کیلومتر هشت جاده سیمان آزادگان در شمال‌شرق یزد با مساحت کل 150 هکتار و مساحت سایت مرکزی 8 هزار مترمربع در ظرفیت اسمی 250 تن زباله در یک شیفت کاری به بهره‌برداری رسیده است.

در این کارخانه مواد زائد ارگانیک از قبیل گیاهان، مواد غذایی و در مجموع زباله‌های‌ تر که میزان آن در شهر یزد 60 تا 70 درصد مجموع زباله‌های تولیدی است، طی فرایندی به کود کمپوست تبدیل می‌شود.

امام جمعه یزد در مراسم بهره‌برداری نهایی از کارخانه کمپوست که با حضور جمعی از مسئولان استان یزد برگزار شد با اشاره به اینکه ما در مقابل مردم باید خودمان را بدهکار بدانیم نه طلبکار، از ویژگی‌های خدمت به جامعه را، خدمت به بندگان خدا دانست.

آیت‌الله محمدرضا ناصری هم‌چنین خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند چه خدمتی برایشان انجام می‌شود و این حق طبیعی مردم است که از عملکرد مسئولان مطلع باشند.

وی هم‌چنین تأکید کرد: نیّت ما باید در خدمت به مردم برای رضای خدا باشد که اگر نیّت برای خدا باشد کارها زود انجام می‌شود و مردم معطل نمی‌شوند.

امام جمعه یزد گفت: خداوند در طبیعت همه چیز را برای ما آفریده است، تمام آنچه که بشریت برای زیستن نیاز دارد آفریده، اما متاسفأنه در مواردی مشاهده می‌شود که انسان کمر به از بین بردن طبیعت بسته است.

وی تأکید کرد: از نعمت‌های خدا خوب استفاده کنیم تا تبدیل به زباله نشود و اگر تبدیل شد به نحوی از آن بهره ببریم که ارزشمند باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه قرارداد و احداث کارخانه کمپوست در سال 84 منعقد شده و مدت زمان آن نیز 18 ماه بوده است، از طولانی شدن زمان بهره‌برداری انتقاد کرد و گفت: چرا باید 18 ماه تبدیل به هفت سال شود.

حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهریان پایلوت بودن اجرای کمپوست در یزد را از دلایل عمده طولانی شدن بهره‌برداری از این پروژه دانست.

وی هم‌چنین به شهروندان توصیه کرد: از مبدأ زباله‌ها را تفکیک کنند تا مراحل تبدیل زباله به کمپوست سریع‌تر انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد ابراز امیدواری کرد: در نهایت تا یک ماه و نیم آینده کود مغذی در این کارخانه تولید شود.

شهردار یزد نیز در این مراسم اظهار داشت: روزانه 250 تا 300 تن زباله در یزد تولید می‌شود که دفن آنها نیازمند اراضی بسیار وسیعی است تا در شرایط عالی دفع شود.

علی‌اکبر وکیلی خاطرنشان کرد: حتی اگر دفن زباله به صورت اصولی انجام شود، برخی آلودگی‌های زیست محیطی خواه ناخواه به وجود می‌آید که امر ضرورت احداث کارخانه کمپوست را ملموس می‌کند.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول