اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

نماینده اخوان و عمرسلیمان رد صلاحیت، عمروموسی و احمد شفیق تایید صلاحیت شدند/

رد صلاحیت 10 نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر و دلایل آن

خبرگزاری فارس: کمیته عالی انتخابات مصر با انتشار بیانیه‌ای صلاحیت 10 نفر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور را به دلایل عدم احراز یکی یا چندین شرط از شروط نامزدی در این انتخابات رد کرد.

رد صلاحیت 10 نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر و دلایل آن

به گزارش فارس به نقل از روزنامه مصری الاهرام، کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر در واپسین ساعات شب گذشته صلاحیت 10 نفر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را به دلیل عدم احراز یکی از شروط یا چندین مورد از آنها رد کرد.

این 10 نفر عبارتند از: عمر سلیمان،‏ خیرت الشاطر،‏ حازم أبو إسماعیل،‏ حسام خیرت،‏ مرتضی منصور،‏أیمن نور‏، ابراهیم الغریب، أحمد عوض، ممدوح قطب، وأشرف بارومة.

کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر در این راستا با انتشار بیانیه‌ای دلایل رد صلاحیت هر یک از کاندیداها به شرح زیر اعلام کرد:

- "عمر سلیمان": عدم دستیابی بر هزار نمونه امضای مورد تایید در یکی از استان‌ها که بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری مصر نامزدها می‌بایست 30 هزار نمونه امضای حمایت کننده از نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری را از 15 استان کشور به این کمیته ارائه دهد و به شرط آنکه در هر استان نمونه امضاها کمتر از یک‌هزار نمونه امضا نباشد.

 

- "خیرت الشاطر": از آنجا که وی به اقدام علیه امنیت کشور در زمان رژیم سابق و 9 سال زندان محکوم و در سال 2007 وارد زندان شده،اما بنابر اقتضای شرایط حاکم بر انقلاب مصر آزاد شده، بنابراین پرونده وی همچنان مفتوح است . این درحالی است که حکم رسمی عفو الشاطر نه به کمیته عالی انتخابات ابلاغ شده و به تصویب شورای عالی نظامی حاکم بر مصر قرار گرفته است، از این رو کمیته عالی انتخابات در انتظار پاسخ قوه قضائیه است که آیا حضور الشاطر در انتخابات ممنوع یا بلامانع است و به این ترتیب فعلا "محمد مرسی" از سوی جماعت اخوان المسلمون نامزد انتخابات به شمار می‌آید.

 

- "ایمن النور": ایمن النور نیز به دلایلی مشابه دلایل الشاطر یعنی داشتن سوء پیشینه در زمان رژیم سابق مجاز به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آتی مصر نمی‌باشد.

 

- "حازم صلاح أبو إسماعیل": حصول اطمینان نهایی از اینکه مادر ابو اسماعیل دارای تابعیت و شناسنامه آمریکایی است که با شرایط مذکور در اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری مصر مصوب در 30 مارس مغایرت تام دارد. در این قانون تاکید شده است که والدین نامزدها باید تنها تابعیت مصری داشته باشند.

 

- "احمد محمد عوض" و "مرتضی منصور": هر دو نامزد یک حزب سیاسی هستند که برسر ریاست در آن هنوز اختلاف نظر و رقابت سیاسی وجود دارد و رهبری این حزب میان این دو نامزد مشخص نشده است.

- "حسام خیرت": رد صلاحیت به دلیل وجود رقابت برسر رهبری حزب و نداشتن هیچ نماینده قانونی.

- "ممدوح قطب": مشخص شد که وی از جانب حزبی نامزد شده که دارای هیچ نماینده‌ای در دو پارلمان الشعب و شورا نیست و بر اساس قانون انتخابات کسانی‌که از طریق لیست‌های انتخاباتی خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌کنند باید توسط حزبی معرفی شوند که دارای حداقل یک نماینده در یکی از پارلمان‌های مصر باشند.

- "اشرف بارومه": کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شد، وی از خدمت نظام وظیفه فرار کرده است.

- "ابراهیم الغریب": اما درباره دلیل رد صلاحیت ابراهیم الغریب کمیته عالی انتخابات مصر اعلام کرد که وی دارای تابعیت و شناسنامه آمریکایی بوده و موفق به تهیه 30 هزار امضای تایید نامزدی در زمان معین نشد.

کمیته عالی انتخابات مصر در ادامه اعلام کرد که نامزدهای رد صلاحیت شده می‌توانند نسبت به حکم صادره ظرف 48 ساعت اعتراض کرده و اعتراض خود را به این کمیته کتبا جهت رسیدگی ارائه دهند.

این کمیته اعلام کرد که لیست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر را 26 آوریل جاری رسما اعلام خواهد کرد و از آن پس نامزدها مجاز به آغاز تبلیغات انتخاباتی خود هستند.

با رد صلاحیت 10 نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر در حال حاضر 13 نامزد در کورس رقابت‌های انتخاباتی این کشور به شرح زیر باقی‌ می‌مانند:

- عبد الله الأشعل:معاون سابق وزیرخارجه؛ نامزد حزب الأصالة؛

- خالد علی: وکیل نامزد مستقل

- محمد مرسی: رئیس حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون

- ابو العز الحریری: نماینده پارلمان الشعب و نامزد حزب ائتلاف مردمی سوسیالیست

- محمد فوزی عیسی: استاد حقوق دانشکده حقوق و نامزد حزب نسل دمکرات

- احمد حسام کمال حامد خیر الله: وکیل سابق سازمان اطلاعات مصر و نامزد حزب صلح دمکراتیک

- عمرو موسی: نامزد مستقل

- عبد المنعم أبو الفتوح: نامزد مستقل

- هشام البسطویسی: نامزد حزب التجمع

- محمود حسام الدین جلال: افسر سابق پلیس،نامزد مستقل

- محمد سلیم العوا: نامزد مستقل

- احمد شفیق: نامزد مستقل

- حمدین صباحی: نامزد مستقل

 

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول