اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

عضو "حزب اسلامی افغانستان" در گفت‏وگو با فارس:

"حزب اسلامی حکمتیار" ‌خواهان عملی شدن تعهدات مذاکرات صلح است

خبرگزاری فارس: یک عضو حزب اسلامی افغانستان با اشاره به سفر هیئت حزب اسلامی حکمتیار به کابل خاطر نشان کرد که این هیئت خواستار عملی شدن تعهدات انجام شده صلح میان 2 طرف است.

"حزب اسلامی حکمتیار" ‌خواهان عملی شدن تعهدات مذاکرات صلح است

"عبدالجبار شلگری" در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت: با ورود هیئت مذاکره کننده به نمایندگی از سوی حزب اسلامی حکمتیار به کابل، امیدها برای دستیابی 2 طرف به یک توافق مناسب افزایش یافته است.

شلگری با اشاره به اظهارات مقامات دولت افغانستان مبنی بر رسمی بودن این دور مذاکرات تأکید کرد: روند رسمی مذاکرات خود نشان از پیشرفت گفت‏وگوها دارد.

تفاوت دور جدید مذاکرات با دوره‌های قبلی

رئیس دفتر یکی از شاخه‌های حزب اسلامی افغانستان در کابل در این باره گفت: پیش از این حزب اسلامی حکمتیار از اجرایی نشدن مذاکرات و تعهدات دولت افغانستان شاکی بود و به نظر می‏رسد این هیئت از دولت درخواست بهبود شرایط مذاکرات را دارد.

وی چارچوب رسمی این دور از مذاکرات را مهمترین تفاوت آن با مذاکرات دور قبل عنوان کرد و ادامه داد: به همین دلیل مذاکرات جاری آثار حقوقی و نتایج مطلوبی به همراه خواهد داشت.

عضو پیشین پارلمان افغانستان، تصریح کرد: در این دور از مذاکرات هم دولت افغانستان و هم حزب اسلامی حکمتیار مصمم هستند تا روند گفت‏وگوهای صلح به نتیجه عملی وعینی دست یابد.

گفت‏وگوهای بدون پیش شرط

شلگری با بیان این که پیش شرط لازم از نظر هیئت اعزامی حکمتیار طرحی 16 ماده‏ای برای پیشبرد صلح است، گفت: آنها این بار هم با پیشنهادات مشخصی در مذاکرات صلح حاضر خواهند شد.

کارشناس افغان، تصریح کرد: در دور قبلی مذاکرات خروج نظامیان خارجی از شهرها و  مناطق عمومی از مهمترین پیشنهادات حزب اسلامی حکمتیار بود آنها معتقدند که نظامیان خارجی مستقر در افغانستان باید در پایگاه‏های خود رفت‌وآمد کنند و زمان خروج آنها نیز باید مشخص شود.

وی با اشاره به اظهارات مقامات شورای عالی صلح افغانستان که گفته بودند، برای انجام مذاکره هیچ پیش شرطی نباید مطرح شود، افزود: حزب اسلامی حکمتیار نیز بدون پیش شرط وارد مذاکره خواهند شد.

حزب اسلامی خواهان پیشبرد مذاکرات در داخل افغانستان است

این عضو حزب اسلامی افغانستان، تصریح کرد: این حزب در مذاکرات صلح قطر که میان آمریکا و طالبان انجام می‌شود، حضور ندارد و خواهان انجام مذاکرات صلح در داخل کشور است.

وی معتقد است: مردم افغانستان ازجنگ خسته شده‌اند و در "لویه جرگه سنتی" نمایندگان آنها خواهان صلح با مخالفان مسلح دولت شدند به همین دلیل به نظر می‏رسد از مذاکراتی‏ که 2 طرف انجام می‌دهند یک نتیجه مثبت وعملی به دست خواهد آمد.

شلگری تأکید کرد: در صورتی ‏که مذاکرات صادقانه انجام شود و طرفین به تعهدات خود پایبند باشند، نتایج ملموس و خوبی در راستای برقرای صلح و ثبات دایمی در کشور به دست خواهد آمد.

این در حالی است که مسئولان ارشد شورای عالی صلح افغانستان اعلام کردند، هئیتی از حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به کابل آمده‌اند تا مذاکرات صلح میان این حزب، دولت و شورای عالی صلح افغانستان در کابل انجام شود.

پیش از این نیز هیئتی از سوی این حزب با هدف مذاکرات صلح به کابل سفر کرد تا ضمن گفت‏وگو با مقامات ارشد دولت افغانستان و رئیس جمهور این کشور پیشنهادات 16 ماده‏ای چون تشکیل اداره موقت، برگزاری انتخابات و خروج نظامیان خارجی از مناطق مسکونی، شهرها و استقرار آنان در پایگاه‏های نظامی تا زمان خروج کامل آنان از افغانستان را مطرح  کردند.

چندی قبل سخنگوی حزب اسلامی اعلام کرد: این حزب به دلیل عدم داشتن طرح عملی برای صلح در دولت افغانستان و نادیده گرفتن شرایط این حزب مذاکرات صلح را متوقف کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول