اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس محیط زیست خراسان‌رضوی:

درختان در کاهش آلودگی صدا مؤثر هستند

خبرگزاری فارس: کارشناس محیط زیست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی گفت: تحقیقات نشان داده که درختان و درختچه‌ها می‌توانند در کاهش آلودگی صدا مؤثر باشند.

درختان در کاهش آلودگی صدا مؤثر هستند

فاطمه دوستی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با بیان اینکه درختان و درختچه‌ها می‌توانند در کاهش صدا مؤثر باشند، اظهار داشت: میزان کاهش صدا در درختان و درختچه‌ها بر حسب اندازه برگ، تراکم شاخ و برگ، گونه و ارتفاع درخت متفاوت است.

کارشناس محیط زیست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی ادامه داد: اگر چه ممکن است ما با صوت و آلودگی صوتی از منظر تعاریف و اصطلاحات علمی آشنا نباشیم اما این پدیده برای همه ما پدیده‌ای کاملاً ملموس است.

وی افزود: حتماً بارها پیش آمده هنگامی که در خیابان در حال حرکت هستید یا در منازل مشغول استراحت هستید صدای ناهنجار آژیر وسایل‌نقلیه موتوری سبب عصبانیت و ناراحتی شما شده است.

دوستی افزود: اینها نمونه‌ای از آلودگی ایجاد شده توسط صوت است که اصطلاحاً به آن "آلودگی صوتی" می‌گویند.

دوستی بیان داشت: متأسفانه آلودگی صوتی در اکثر موارد یک پدیده عادی و بی‌اهمیت تلقی شده و توجه جدی به عوارض ناشی از آن در میان مردم و شهروندان وجود ندارد.

وی با اشاره به عوارض و بیماری‌های حاصل از صدا ادامه داد: از ساده‌ترین و محسوس‌ترین عوارضی که سر و صدا برای انسان به ارمغان می‌آورد از دست دادن قدرت شنوایی است، صدای مداوم حتی اگر آزاردهنده نباشد برای انسان مضر بوده و حساسیت گوش را نسبت به انواع صداها کاهش می‌دهد.

دوستی افزود: بیماری‌ها و عوارض ناشی از آلودگی صوتی محیط زیست بیشتر از نوع عوارض عصبی است.

وی تأکید کرد: در برخی شهرهای بزرگ در ایران بروز بیماری‌های عصبی، از خواب پریدن‌ها، سردرد، سرگیجه، اختلال در نظم سوخت و ساز بدن، افزایش فشارخون، کری موقت و حتی دائمی به واسطه آلودگی صوتی گزارش شده است.

وی با اشاره به عوامل ایجادکننده آلودگی صوتی در شهرها بیان داشت: وسایل‌نقلیه موتوری، صدای ناشی از فرودگاه‌ها، بلندگوهای ثابت و سیار در اماکن مختلف وسایل پخش صوت خانگی سر و صدای جمعیت در کوچه و خیابان سر و صدای ناشی از نوسازی و ساخت و ساز در شهرها عوامل زمینه‌ساز آلودگی صوتی در کلان‌شهرها است.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: بعد از انقلاب صنعتی ایجاد فضای سبز هدف‌هایی اساسی‌تر از زیباسازی و توجه به ظاهر را به خود اختصاص داده است.

دوستی عنوان کرد: شکوفایی صنعت، پیامدی هم‌چون گسترش شهرک‌های صنعتی و شهرهای پر جمعیت را به دنبال داشته و با چنین گسترشی، ضرورت ایجاد فضای سبزی که بتواند محیط شهری را از حالت خفقان‌آور خارج کند، همواره احساس شده است.

وی با اشاره به اینکه بسط و گسترش فضای سبز می‌تواند به خفه کردن صدا در شهرهای بزرگ کمک مؤثری کند، اظهار داشت: انتخاب گونه به عواملی هم‌چون سازگاری با محیط، زیبایی و ظاهر گونه، مقاومت گونه‌ها در برابر آلودگی، قدرت پالایش و جذب آلودگی‌های آب، خاک، هوا و صوت وابسته است.

این کارشناسِ اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی با بیان اینکه در ایران گزارشات مستندی درباره اینکه چه گونه‌هایی می‌توانند بیشترین نقش را در کاهش آلودگی صوتی داشته باشند موجود نیست، افزود: به نظر می‌رسد بلوط، چنار، کاج و اقاقیا بهتر از سایر گونه‌ها در زمینه کاهش آلودگی صوتی عمل می‌کنند.

دوستی با اشاره به چشم‌انداز آینده خاطرنشان کرد: کاهش آلودگی صوتی به بالا رفتن آگاهی مردم در رفتارهای اجتماعی، رشد فرهنگی در مدیریت ترافیک، کاهش وسایل‌نقلیه موتوری منع آمد و شد کامیون‌ها و ماشین‌های بزرگ در سطح شهر با بهبود مهندسی ترافیک استفاده بیشتر از وسایل‌نقلیه غیرموتوری مثل دوچرخه توجه به حمل و نقل عمومی و افزایش سطح فضای سبز شهری به‌ ویژه درختان نیز وابسته است.

انتهای پیام/و10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول