اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

خبرنگار فارس در دمشق گزارش می دهد

بازگشت آرامش به سوریه و محک راه حل سوری ـ سوری

خبرگزاری فارس: با تعهد دولت سوریه به طرح 6 ماده‌ای کوفی عنان، آرامش به سوریه بازگشته و حال باید دید طرف دیگر معامله تا چه حد به تعهدات خود پایبند است.

بازگشت آرامش به سوریه و محک راه حل سوری ـ  سوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، اغلب رسانه ها و خبرگزاری های منطقه و جهان در گزارش های خود اعلام کرده‌اند با اجرا شدن بخشی از طرح کوفی عنان نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه زمینه بازگشت آرامش به این کشور فراهم شده است.

بر اساس طرح کوفی عنان، دو طرف درگیری (دولت و مخالفان مسلح) پس از آنکه این طرح را پذیرفتند، می‌بایست تا ساعت 6 صبح پنجشنبه 24 فروردین درگیری‌ها را متوقف می‌کردند. 

در همین راستا یک مقام مسئول در وزارت دفاع سوریه اعلام کرد که کشورش از صبح پنجشنبه (۲۴ فروردین‌ماه /12آوریل) طبق طرح کوفی عنان آتش‌بس را اجرا و عملیات نظامی را در شهرهای خود علیه گروهک‌های مسلح متوقف می‌کند.

به گزارش این محافل رسانه ای، بدنبال آتش بس اعلام شده در طرح کوفی عنان، سوریه وضعیت آرامی را به خود دید. مطبوعات و شبکه های خبری جهان و منطقه اظهارات عنان فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد مبنی بر  برقراری آرامش در اوضاع عمومی سوریه را نقل کردند.

عنان همچنین از اعزام فرستاده خود به سوریه به منظور زمینه چینی مقدمات ورود گروه ناظران به این کشور سخن گفت.

محمد حبش نماینده پارلمان سوریه و رهبر گروه "جریان راه سوم" در مصاحبه ای اعلام کرد که امروز در سراسر سوریه آرامش نسبی بیشتری نسبت به قبل برقرار است، و در کانون های بحران زده امنیت و آرامش برقرار است و گاهی درگیری و تنش کوچک و محدودی وجود دارد. وی تمام اطراف درگیری سوریه را به گفتگو و راه حل مسالمت امیز دعوت نمود و افزود که ما وارد مرحله تازه ای شده‌ایم و باید نسبت به عملی کردن طرح عنان تعهد داشته باشیم .

از سوی دیگر  عبد العزیز الخیر از رهبران گروه "هیئة التنسیق الوطنیة" (مهمترین گروه معارضان در داخل) اظهارداشت که در سوریه امروز آرامش برقرار است و در برخی مناطق گاهی درگیری کوچک رخ می‌دهد که به این آرامش فراگیر آسیب چندانی نمی رساند. وی ابراز امیدواری کرد که این آرامش و امنیت برقرار باشد و عنان در ادامه مأموریتش موفق باشد.

وی افزود باید معارضه مسلح را به ترک مبارزه مسلحانه تشویق کرد واز طریق مبارزه سیاسی و دور از خشونت می توان اعتراض را ادامه داد.

رامی عبدالرحمان، رئیس سازمان ناظران حقوق بشر در سوریه روز پنجشنبه یک ساعت پس از اجرای آتش بس اعلام کرد که وضعیت در تمامی نواحی سوریه آرام است.

وی با این‌حال افزود که مدت کوتاهی پس از اجرای آتش‌بس صدای چند انفجار از شهر «الزبدانی»، در نزدیکی دمشق، به گوش رسیده است.

ناظران حقوق بشر در شهرهای حمص، حما و ادلب، از مراکز اصلی ناآرامی‌های سوریه، نیز گزارش کرده‌اند که از زمان آغاز آتش بس، وضعیت این شهرها آرام بوده و یک فعال حقوق بشری نیز از برقراری آرامش در دمشق خبر داده است.

با وجود آرامش نسبی در سراسر سوریه برخی از خبرگزاری‌ها گزارش دادندکه حوادث تنش زا و مسلحانه رخ داده ولی به جو وفضای حاکم آسیبی نرسانده است. ازجمله حوادثی که در روز پنجشنبه رخ داده به شرح ذیل است:

براساس گزارش ها در شهر حلب در روز پنجشنبه بر اثر انفجار یک بمب یک سرهنگ دوم سوری کشته و 24 نفر زخمی شدند.

در شهر ادلب در شمال غرب سوریه و در نزدیک حلب نیز بر اثر انفجار یک بمب یک نظامی سوریه کشته و شمار دیگری مجروح شدند.

انفجار یک بمب در  بامداد پنجشنبه 24 فروردین در میدان شمشیرها در منطقه جرمانا در استان ریف دمشق در نزدیک دمشق،  یک شخصیت بعثی در منطقه کشته و چند مجروح در پی داشت و شیشه های یک خودرو و یک ساختمان در نزدیک محل انفجار شکسته شد.

در همین حال در پی اعلام عفو عمومی در سوریه برای افراد مسلح نیز 106 نفر از آنان در مناطق مختلف خود را تسلیم نیروهای امنیتی کردند.

75 نفر از این افراد در دمشق ، 25 نفر در لاذقیه در غرب سوریه و 6 نفر در منطقه زبدانی در استان ریف دمشق بوده اند. در همین حال آوارگان سوری در لبنان در پی این آرامش جهت بازگشت به کشورشان اعلام آمادگی کردند.

به نظر محافل سیاسی و رسانه ای منطقه و جهان، آرامش حاکم بر سوریه در روز روز پنجشنبه، ۲۴ فروردین‌ماه به دلایل و عللی شکننده بود. از دید تحلیلگران عواملی زیادی در روند آتش بس دخالت دارند و مانع تراشی می کنند.

در این میان محور استانبول (ترکیه،عربستان سعودی و قطر) مانند گذشته این بار نیز زود هنگام اعلام داشته که طرح عنان مرده است. ترکیه در پی ملاقات اردوغان با اوباما در سئول پایتخت کره جنوبی در حاشیه اجلاس انرژی هسته ای این روزها در تشدید دامنه تنش در عرصه خارجی بحران سوریه در ابعاد مختلف بطور بی سابقه ای  در حال تکاپو است. باید از آنکارا پرسید اهداف و اولویت‌های سفر اردوغان به عربستان سعودی و مذاکره با شاه سعودی چیست؟ و به چه منظوری از ناتو  جهت حضور در مرزهای ترکیه ـ سوریه دعوت شده است؟

کلام آخر

سوریه همانطوری‌که به طرح عربی و طرح عنان پاسخ مثبتی داده، این روزها در تلاش است و به دنبال عملی شدن شش ماده طرح عنان است و آرامش روزهای آخر هفته گذشته نیز از نتایج این کوشش بوده ولی باید دید طرف دیگر معادله درگیری چه رفتاری از خود نشان می‌دهد. آیا پایبند به تعهدات خود خواهد بود.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول