به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور، حسن نظریان ظهر امروز در همایش روز بزرگداشت عطار در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور اظهار داشت: علت انتخاب 25 فروردین به این دلیل است که زمان حمله مغول به نیشابور در عید نوروز بوده است ولی در نوروز به دلیل دید و بازدیدهای مردمی امکان تعیین این روز نبوده و به خاطر همان این روز به 25 فروردین منتقل شده است.
این پژوهشگر نیشابوری گفت: چند سال قبل که تقاضای نامگذاری دو روز ملی به نامهای عطار و خیام به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد، این وزارتخانه در پاسخ، تعیین زمان این دو روز را به خود مسئولان نیشابوری واگذار کرده بود.
وی از نمادسازی برای دو شخص شهیر زمان ورود علی بن موسیالرضا(ع) محمد بن اسلم طوسی و اسحاق بن راهویه در اطراف آرامگاه عطار خبر داد.
نظریان از جمعآوری کتاب مدخلنامه سخن گفت و افزود: تاکنون 8 هزار دانشمند نیشابوری شناسایی شدهاند و این نشانگر آن است که یک کهکشان ستاره علمی در خاک این شهر خفته است.
در ادامه استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دردهای اجتماعی تاریخ ایران در آثار عطار مشاهده میشود.
مهدی سیدی افزود: حیات عطار از واقعه حمله غزها شروع شده و با حمله مغولها خاتمه مییابد که در آن زمان کتابخانههای نیشابور را به آتش کشیدهاند.
سیدی اظهار داشت: عطار دارو و درمانی را که برای جامعه خود پیچیده، همان عشق و ایمان است.
وی گفت: عشق و ایمان در آثار شیخ عطار موج میزند.
سیدی با اشاره به سفر خود به تاجیکستان خاطرنشان کرد: در این کشور به یک مدرسه برخوردیم که دانشآموزان آن میگفتند ما پنج کتاب مقدس را میخوانیم که یکی از این پنج کتاب مقدس تذکرةالاولیای عطار بوده است.
انتهای پیام/س20/ط4000