اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن‌پست

تحلیلگران آمریکایی توان پهپادهای سیا برای جاسوسی از ایران را زیرسوال بردند

خبرگزاری فارس: برخی تحلیلگران آمریکایی با اشاره به ضعف سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، گزارش "واشنگتن پست" از فعالیت‌های جاسوسی واشنگتن در ایران و توان پهپادهای سیا برای انجام چنین عملیاتی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران را به چالش کشیدند.

تحلیلگران آمریکایی توان پهپادهای سیا برای جاسوسی از ایران را زیرسوال بردند

به گزارش فارس، چند روز پیش روزنامه "واشنگتن پست" گزارشی را از عملیات‌های جاسوسی آمریکا پیش از به زمین نشاندن پهپاد جاسوسی این کشور در مناطق شرقی ایران که اواخر سال گذشته میلادی توسط نیروهای ایرانی میسر شد، منتشر کرد.

در این گزرش مقامات دولت اوباما مدعی شده بودند که عملیات‌های پهپادهای جاسوسی آمریکا در ایران پیش از به زمین نشاندن این آخرین مدل پیشرفته این پهپادها نیز صورت می‌گرفته و با تصاویری که از این عملیات‌ها بدست آمده در حال حاضر تمام جزئیات مربوط به تأسیسات هسته‌ای ایران در اختیار مقامات آمریکایی قرار دارد.

"جنیفر رابین" روزنامه نگار محافظه‌کار آمریکایی که برای نشریاتی چون "ویکلی استاندارد" و "واشنگتن پست" مقالاتی می‌نویسد، در گزارشی تحت عنوان "آیا اوباما در حال فریب ما درباره ایران است؟" به ارائه تحلیلهایی که توسط برخی از منتقدان محافظه‌کار علیه این گزارش اخیر واشنگتن پست مطرح شده است، پرداخت.

در این گزارش که در یکی از وبلاگ‌های روزنامه "واشنگتن پست" منتشر شده است، آمده: به دنبال گزارش اخیر واشنگتن پست درباره فعالیت‌های جاسوسی آمریکا و تأکیدهای بسیار صورت گرفته در خصوص دانش و اطلاعات مطلق مقامات آمریکایی بویژه درباره برنامه هسته‌ای ایران و تأسیسات هسته‌ای این کشور، انتقادهای بسیاری مطرح شد که این ادعاهای مقامات آمریکایی را زیر سوال می‌برد.

بنا بر این گزارش، "دانیل پلتکا" که یکی از منتقدان محافظه‌کار و از تحلیلگران آمریکایی است در نقض این ادعاهای مطرح شده، با اشاره به برخی از آشکارترین نقایص و شکاف‌های موجود در این ادعاهای مقامات آمریکایی تأکید می‌کند: مهمترین تأسیسات هسته‌ای آمریکا و یا دست‌کم آن تعدادی که ما از آنها مطلع هستیم، صدها متر زیر زمین است و با لایه‌های ضخیمی از بتون و سیمان محافظت می‌شود. دوربین‌های پهپادهای آمریکایی قادر نیستند از لایه های بتون عبور کرده و عکس‌هایی را تهیه کنند.

این تحلیلگر آمریکایی ادامه می‌دهد: حتی حسگرهای حرارتی این پهپادها نیز که قادر هستند گرمای مربوط به آبشارهای تأسیسات هسته‌ای که برای تولید اورانیوم غنی‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرد، را تشخیص دهند، توان این را ندارند که از میان این لایه‌های ضخیم محافظ بتون در اطراف تأسیسات هسته‌ای ایران نفوذ کنند و به ثبت اطلاعات بپردازند.

وی در ادامه تصریح کرد: حتی با وجود اینکه عملیات‌های محرمانه سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) سالها در ایران در حال انجام بوده است، من از اطلاعاتی درباره برخی شکست‌ها و اشتباهات عوامل جاسوسی آمریکا در ایران دریافت کرده‌ام و گذشته از تما اینها، ایرانی‌ها نیز در مدیریت عوامل خود و ارائه اطلاعات اشتباه به ما افردا بی‌دست و پایی نیستند.

این تحلیلگر محافظه‌کار آمریکایی با اشاره به این موضوع که ایران به محض اراده کردن می‌تواند سلاح هسته‌ای تولید کند، تأکید می‌کند: دولت اوباما تصور می‌کند چه نوع اطلاعاتی را توانسته درباره هسته‌ای ایران بدست آورد؟ آیا فقط یک جدول زمانی که بر فرض نشان می‌دهد ایران برای دستیابی به تسلیحاتی هسته‌ای ۶ ماه زمان نیاز دارد؟ این واقعا خنده دار است.

در ادامه این گزارش به انتقادات شدید "الیوت ایبرامز" مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا پرداخته شده که تأکید دارد: در گزارش چندی پیش واشنگتن پست آمده بود، «مقامات مطلع در زمینه عملیات‌های جاسوسی و مخفیانه آمریکا در ایران، به این امر که همچنان جنبه‌های مربوط به تصمیم‌گیری در زمینه برنامه هسته‌ای ایران مبهم باقی مانده است، بویژه تصمیماتی که توسط رهبری عالیرتبه روحانی و سیاسی ایران گرفته می‌شود». به عبارت دیگر مقامات آمریکایی اصرار دارند اعلام کنند، ما همه چیز را در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران می‌دانیم، به جز آن مواردی که مربوط می‌شود به نحوه تصمیم‌گیری در ایران، اینکه مقامات ایرانی چطور فکر می‌کنند و چگونه تصمیم می‌گیرند و این مقامات آمریکایی می‌پندارند که اینها مسائل بسیار کوچک و بی اهمیت است، در حالیکه این یکی از مهمترین مسائل است.

این مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا با تأکید بر اینکه "در صورت انجام بدون مجوز این عملیات‌ها، چنین اقداماتی جرم محسوب می‌شود و غیرقانونی است"، گفت:‌ با فرض بر اینکه این عملیات‌ها بدون مجوز صورت نگرفته است، آیا این گونه عملیات‌ها بیش از یک تلاش برای تشویق اسرائیل به انجام حمله نظامی علیه ایران بوده است؟

انتهای پیام/ض.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول