اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حسینی در پیامی شاعرانه خطاب به همایش روز ملی عطار:

با مردمی چونان شما دنیا مسخر می‌شود

خبرگزاری فارس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مردم نیشابور گفت: این است اصل باورم، با مردمی چونان شما، دنیا مسخر می‌شود، با آتش عشق شما، وز عود فرهنگ شما، دنیا معطر می‌شود.

با مردمی چونان شما دنیا مسخر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور، سیدمحمد حسینی در پیامی شعرگونه در همایش گرامیداشت روز ملی شیخ فرید‌الدین عطارنیشابوری که صبح امروز در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار شد، آورده است: فرهنگ عطاریتان باید بماند در جهان.

وی اظهار کرد: نازک خیالی‌های ما هر چند رنگی از فسون، زافسانه بر تاریخ زد، اما به نقلی این‌چنین از فتنه‌های روزگار، تابوت ظالم پیشه را، با بغض و خشم و کینه‌اش، چندین هزاران میخ زد.

حسینی با بیان اینکه درسی که دیگر تا ابد از یاد کی بیرون رود، درسی که قطعاً عبرت خصمان ایران می‌شود، تصریح کرد: عطار یعنی آن فرید، آن شیخ پاک موسپید، چون مردمان خویش را، در چنگ آن نامردمان، آری! مغول، آن قوم بی‌فرهنگ دون، بی‌یار و بی‌یاور بدید.

وی توضیح داد: شاهان بی‌اصل و نسب، چون جنگ شد از دیده‌ها، ناگاه گشتند ناپدید، شیخ حسینی خصلتی کز منطق‌الطیرش عیان، می‌گردد عشقش بر حسین، هر چند قدری در نهان، از سرزمین پاک خود، از ملک نیشابور و از، آن مردم ناب و اصیل، حتی برای یک قدم، حاضر نشد دوری کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد  اسلامی در این پیام افزوده است: آن پیران فرسوده جان، وارسته از حب جهان، در کف گرفته جان خود، پابند بر پیمان خود، با مردمان شهر دل، یعنی ابرشهر زمان، با امتی از جنس نور از جنس ایمان و امان، تنهایی این شهر را، غربت‌سرای دهر را برمی‌نتابد شیخ ما، تا سر نشد از تن جدا، نیشی که نیشابور خورد، هم از خودی بود و هم از بیگانه بود آن نیش‌ها.

حسینی ادامه داده است: دانه یعنی مظهر جباری و جهل و جمود، جز جنگ فرهنگی نداشت، باید بنالم از خودی، کو ملک را تنها گذاشت، اما بنازم شیخ را، آن مظهر عشق و وفا، در موج خیز حادثه آن ناخدا، آن باخدا.

وی درباره شیخ عطار اظهار کرد: چون دیگران حاضر نشد بگریزد از تیغ عدو، بگریزد از تیغ جفا، تا شهر نیشابور را سازد به دنیا شهره در عشق و شهادت‌پروری در غیرت مردآوری، با ظالمان دشمن سری، مظلوم را پس یاوری.

انتهای پیام/س20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول