علیرضا کبیری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به آموزش تلفیقی و فراگیر اظهار کرد: این آموزش روشی است که در آن نوآموز یا دانشآموز دارای نیازهای ویژه در کلاسهای آموزش و پرورش عادی در کنار سایر دانشآموزان با استفاده از خدمات معلم رابط استثنایی مشغول تحصیل میشود.
وی خاطر نشان کرد: در این روش تغییراتی در محتوا، فضا، ابزار و عملکرد کارکنان آموزشی برای تسهیل امر تحصیل دانشآموزان صورت میگیرد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم ادامه داد: گسترش آموزش تلفیقی و فراگیر یکی از برنامههای اساسی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بوده تا دانشآموزان بتوانند در مدارس عادی در کنار سایر همسالان خود آموزش ببینند.
وی با اشاره به آغاز آموزش تلفیقی به شکل رسمی از سال 74 گفت: 274 نفر دانشآموز در استان قم به صورت تلفیقی مشغول تحصیل هستند که این تعداد نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد داشته است.
کبیری خاطر نشان کرد: این دانشآموزان ممکن است مشکل بینایی، شنوایی و معلولیتی داشته باشند ولی از نظر هوش و ذهن جزو دانشآموزان عادی تلقی میشوند.
وی یادآور شد: حضور این دانشآموزان در کنار دانشآموزان عادی بسیار مؤثر بوده و سبب شکوفایی استعدادها و توانمندیهای آنها میشود.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم با بیان اینکه اکنون 24 آموزشگاه و مرکز آموزشی در استان قم به تعلیم و تربیت دانشآموزان استثنایی مشغول هستند گفت: از این تعداد 19 واحد به فعالیتهای آموزشی مشغول بوده و پنج واحد نیز مربوط به آموزش به افرادی است که دارای اختلالات یادگیری هستند.
وی با اشاره به فعالیتهای بخش توانبخشی گفت: در بخش توانبخشی همچنین دانشآموزان زیر پوشش آموزشهایی مانند گفتاردرمانی، بیناییسنجی، شنواییسنجی، فیزیوتراپی و کاردرمانی قرار میگیرند و مشاورههای لازم نیز به خانوادههای دارای افراد معلول ارائه میشود.
کبیری گفت: دانشآموزان استثنایی استان قم میتوانند تحصیل خود را تا دوره متوسطه و دیپلم ادامه دهند.
انتهای پیام/و20/د1000