اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد/

خودباوری ارمغان گروه‌های هم‌یار/ بازتوانی هدف اصلی بهزیستی

خبرگزاری فارس: یکی از اهداف تشکیل گروه‌های هم‌یار سرپرست خانوار در سازمان بهزیستی خودباوری این افراد است که با هدف بازتوانی در این‌گونه زنان صورت می‌گیرد.

خودباوری ارمغان گروه‌های هم‌یار/ بازتوانی هدف اصلی بهزیستی

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، در خانواده‌های ایرانی بیشتر سرپرستان خانوارها را مردان تشکیل می‌دهند اما شرایطی نیز پیش می‌آید که این مسئولیت گاهی برعهده زنان قرار می‌گیرد و مسئولیت خطیر سرپرستی خانوار به آنها واگذار می‌شود.

از طرف سازمان بهزیستی، به عنوان متولی رسیدگی به این زنان نیز مستمری ماهیانه ناچیزی به این افراد تعلق می‌گیرد که به هیچ وجه کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد و می‌توان گفت که وجوه آب، برق، گاز و تلفن آنها نیز بیش از این مقدار است.

با افزایش رو به رشد زنان سرپرست خانوار و لزوم نیل به توسعه پایدار که توسعه اجتماعی و انسانی از شاخصه‌های اصلی آن به شمار می‌رود و با توجه به اهمیت نقش زنان و به ویژه زنان سرپرست خانوار در این برنامه، ارائه برنامه‌هایی راهگشا و عملی در دستور کار مسئولان ذی‌ربط قرار گرفته است.

از آنجا که فرآیند توانمندسازی زنان در چارچوب مباحث توسعه اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است، این برنامه‌ها در چارچوب تمام فعالیت‌های مرتبط با بهزیستی نیز قرار دارد و یکی از این برنامه‌ها که در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به اجرا درآمده است، طرح گروه هم‌یار زنان سرپرست خانوار است.

در این گزارش و در گفت‌وگو با مسئولان بهزیستی شهرستان ابرکوه و تعدادی از فعالان گروه‌های هم‌یار زنان سرپرست خانوار روند اجرای این برنامه و مشکلات پیش روی آنان مورد بررسی قرار گرفته است.

* 250 زن سرپرست خانوار زیر پوشش بهزیستی ابرکوه هستند

کارشناس اجتماعی اداره بهزیستی ابرکوه در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه اظهار داشت: یکی از اهداف اقتصادی تشکیل گروه‌های هم‌یار افزایش سطح درآمد زنان سرپرست خانوار و ارتقاء سطح کیفیت زندگی خانواده آنهاست و تشکیل گروه‌های هم‌یار درآمد زنان سرپرست خانوار را افزایش داده است، به طوری‌که برخی از فعالان این گروه‌ها از پوشش بهزیستی خارج شده‌اند.

زهره اکرمی در مورد شرایط تشکیل این گروه‌ها بیان کرد: زنان سرپرست خانواری که توانایی کار کردن و فعالیت‌های مستمر را داشته باشند می‌توانند یک گروه هم‌یار تشکیل داده و به فعالیت بپردازند.

وی افزود: یکی از اهداف تشکیل این گروه‌ها، فراهم کردن زمینه‌های رشد استعدادها و مساعدت برای بالا بردن دانش و آگاهی خانواده، خودباوری، تغییر نگرش زنان سرپرست خانوار نسبت به توانمندی و رفع مشکلات خود و خانواده زیرپوشش است.

اکرمی با اشاره به فراهم کردن زمینه‌های مشارکت زنان سرپرست خانوار بیان کرد: اعضا با قرار گرفتن در گروه می‌توانند توانایی‌های بالقوه خود را به منصه ظهور برسانند و تشکیل این گروه‌ها می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و قدرت تصیم‌گیری در این گونه زنان شود.

وی افزود: اداره بهزیستی ابرکوه حدود 250 زن سرپرست خانوار را زیر پوشش دارد و در حال حاضر دو گروه هم‌یار در سطح شهرستان به فعالیت مشغول هستند که فارغ از برخی از مشکلاتی که اصناف مختلف در جامعه دارند از فعالیت‌های خود راضی هستند.

* بهزیستی از تشکیل گروه‌های هم‌یار حمایت می‌کند

اکرمی ادامه داد: یکی از این گروه‌ها که در مرکز شهرستان ابرکوه فعالیت می‌کند، نانوایان زن سرپرست خانوار با نام حضرت رقیه(س) است که حدود 10 سال است کار خود را آغاز کرده‌اند و اکنون یکی از گروه‌های بسیار موفق و کارآمد این شهرستان در استان و از جمله نخستین گروه‌های تشکیل شده در استان یزد به شمار می‌آیند.

وی افزود: این گروه متشکل از هفت زن سرپرست خانوار است که زمانی همگی زیر پوشش بهزیستی قرار داشتند و اکنون با پیگیری در همین شغل توانسته‌اند به خودکفایی و بازتوانی برسند.

اکرمی ادامه داد در حال حاضر این گروه هم‌یار صاحب یک ملک اختصاصی دربست به عنوان سرمایه کار است که با مساعدت بهزیستی خریداری شده است و هر روز تا ساعت یک بعد از ظهر با پخت نان سنتی علاوه بر خدمت به مردم شهرستان مشغول درآمدزایی برای خانواده‌های خود هستند.

* روزانه 600 قرص نان تولید می‌کنیم/ خشکه‌پزی در کنار نانوایی

وی یادآور شد: این گروه که چهار نفر از افراد آن به صورت مستمر مشغول به کار هستند، روزانه حدود 400 تا 600 قرص نان پخت می‌کنند و علاوه بر پخت نان به خشکه‌پزی نیز اشتغال دارند.

اکرمی یادآور شد: این گروه هم‌چنین از خدمات بیمه تأمین اجتماعی نیز بهره‌مند هستند و برای خرید و تجهیز این محل که در خیابان شهید مفتح واقع شده است، مبلغ 160 میلیون ریال از طرف بهزیستی اختصاص یافته است.

مسئول مجتمع خدمات بهزیستی یخش بهمن ابرکوه نیز اظهار داشت: یکی از گروه‌های هم‌یار فعال نیز گروه هم‌یار سرو مهرآباد است که در سال 89 تأسیس شده و در آن هفت زن سرپرست خانوار در کار دوخت لحاف و تشک فعالیت می‌کنند.

فاطمه حق‌شناس افزود: به این گروه حدود 10 میلیون تومان کمک بلاعوض اعطاء شده است و در یک خانه رهنی به فعالیت می‌پردازند و روزانه تعداد 15 تخته لحاف و تشک تولید می‌کنند.

* مشکلات گروه‌های هم‌یار از زبان اعضا و مسئولان

در بازدید و گفت‌وگو با تنی از زنان سرپرست خانوار در این گروه‌ها میزان رضایت‌مندی و مشکلات آنان را جویا شدیم.

خانم قاسمی یکی از خانم‌هایی که به پخت نان در گروه حضرت رقیه(س) مشغول است در این‌باره اظهار داشت: با کاری که می‌کنم تاکنون چند دختر و پسرم را به خانه بخت فرستاده و خود نیز خودکفا شده و از زیر چتر حمایت بهزیستی نیز بیرون آمده‌ام.

وی افزود: از بهزیستی برای حمایت‌های انجام شده راضی هستم زیرا علاوه بر تأمین زندگی ما، چهار نفر فعال در این واحد را زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار داده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: با توجه به کیفیت خوب نان پخت شده مشتریان ثابتی داریم و مردم نیز از ما راضی هستند.

وی در مورد مشکلات کار خود اظهار داشت: در حال حاضر افزایش قیمت آرد بعد از هدفمندی یارانه‌ها، قیمت نان را افزایش داده و نیاز ما به میزان سرمایه در گردش نیز بیشتر شده است.

* کمکی از اداره تعاون دریافت نکرده‌ایم

قاسمی افزود: با توجه به اینکه به صورت شرکت تعاونی اداره می‌شویم و هیچ کمکی تاکنون از اداره تعاون، کار و امور اجتماعی دریافت نکرده‌ایم از آنان انتظار داریم که با اعطای وام‌های کم‌بهره به ما کمک کنند.

یک خانم شاغل در گروه هم‌یار سرو مهرآباد نیز به خبرنگار فارس گفت: از کار خود راضی هستیم و تنها مشکل ما اجاره‌ای بودن محل کار و عدم توانایی در بازاریابی محصولات تولیدی است که توسعه فعالیت‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

کارشناس اجتماعی اداره بهزیستی ابرکوه نیز در پاسخ به این سؤال که چرا این گروه‌ها توسعه پیدا نکرده‌اند، افزود: تاکنون در شهرستان اقدام به راه‌اندازی پنج گروه شده است که در حال حاضر دو گروه به صورت رسمی به فعالیت مشغول هستند و سه گروه دیگر در منازل خود به کار می‌پردازند.

اکرمی خاطرنشان کرد: نداشتن سرمایه کافی، مکان مناسب برای فعالیت و مشکلات مرتبط با بازاریابی محصولات تولید شده از جمله مشکلات گروه‌های هم‌یاری است که تشکیل می‌شود.

وی برخی دیگر از مشکلات را نقل مکان زنان سرپرست خانوار و عدم تفاهم در بین اعضا ذکر کرد.

-----------------------------

گزارش: رحیم میرعظیم

---------------------------

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول