اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آخرین تحولات عربستان

اعتراض‌های مردمی مناطق مختلف عربستان را فرامی‌گیرد

خبرگزاری فارس: روز گذشته مناطق مختلف عربستان عرصه اعتراض‌های مردمی و دانشجویی این کشور در اعتراض به شرایط اجتماعی و اقتصادی حاکم بر عربستان بود.

اعتراض‌های مردمی مناطق مختلف عربستان را فرامی‌گیرد

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری التغییر، اعتراض‌های مردمی هم اکنون به یکی از شاخصه‌های زندگی اجتماعی در عربستان تبدیل شده و این اعتراض‌ها هم اکنون محدود به مناطق شرقی عربستان نمی‌شود.

روز گذشته صدها نفر از اهالی شهر "تبوک" در شمال غربی عربستان با تحصن مقابل مقر حاکم این شهر خواستار بهبود شرایط معیشتی خود و به ویژه پایان دادن به قطعی‌های مکرر برق و آب منازل مسکونی این شهر شدند.

از سوی دیگر دانشجویان این شهر نیز روز گذشته تجمع اعتراض‌آمیزی را برگزار کردند. دانشجویان دانشکده ادبیات شهر تبوک خواستار آزادی بیان و لغو قوانینی شدند که از آنها تحت عنوان مستبدانه یاد می‌کردند.

این دانشجویان معترض عربستانی همچنین نسبت به شرایط و محیط نامناسب تحصیل خویش نیز اعتراض داشته و تاکید می‌کردند، چگونه است، در کشور نفت‌خیزی چون عربستان باید فضای آموزشی مراکز تحصیلی آن اینگونه باشد.

داشنجویان معترض شهر تبوک تاکید داشتند که درآمدهای کشور آنها از فروش نفت صرف ساخت کاخ‌های خاندان حاکم و خوشگذرانی‌های آنها می‌شود.

از سوی دیگر کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران عربستان روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری سه مدیر و مسئول پایگاه‌های خبری و اطلاع رسانی منطقه الشرقیه شدند.

این سه روزنامه‌نگار به اتهام پوشش خبری حوادث مناطق شرق عربستان توسط نیروهای امنیتی رژیم سعودی ماه گذشته بازداشت شدند و پایگاه‌های اطلاع رسانی آنها از جمله "العوامیه" و "الفجر" توسط رژیم سعودی توقیف شد.

این درحالی است که دادگاه ویژه وزارت داخلی رژیم سعودی قرار است، امروز با تشکیل جلسه به اتهامات "فاضل المناسف"، فعال اجتماعی عربستانی رسیدگی کند.

المناسف از فعالان اجتماعی شرق عربستان است که در شهر "العوامیه" توسط نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد و تنها اتهام وی مراجعه به مرکز پلیس شهر العوامیه برای بیان این مطلب به مسئول مرکز بود که بازداشت یکی از شهروندان مسن منطقه برای واداشتن پسرش به تحویل خود، اقدامی غیر اخلاقی و غیر انسانی است.

شیخ "نمر آل‌نمر"، امام جمعه شهر العوامیه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته این شهر با اشاره به این گونه محاکمه‌ها آنها را مضحکه خواند.

از سوی دیگر معارضان عربستانی شرق این کشور با دادن فراخوانی خواستار برگزاری "هفته شکستن قیدها" شده و از مردم مناطق شرق عربستان دعوت کردند با برگزاری راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیزی خواستار اصلاحات ریشه‌ای و محاکمه قاتلان و برکناری حاکم منطقه الشرقیه "محمد الفهد" شوند.

در این میان شیخ "عبد الکریم الحبیل"، امام جماعت مسجد العباس در منطقه الربیعیه تاکید کرد که تنها گزینه حل بحران موجود در کشور ادامه مبارزات و تحرکات مردمی است.

از سوی دیگر ده‌ها دانشجوی دانشگاه تربیت معلم شهر العسیر با تحصن و تجمع در برابر اداره استخدام نسبت به عدم حاکمیت قانون در استخدام افراد و تعیین محل خدمت انها اعتراض کردند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول