اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یک قرن توطئه برای تجزیه منطقه/ 3و پایانی

طرح غرب برای فروپاشی سوریه/ تجزیه یمن و عربستان به 4 و 3 بخش

خبرگزاری فارس: پایگاه خبری الانتقاد در مقاله ای به تشریح برنامه های غرب برای فرو پاشیدن سوریه، تجزیه یمن به چهار بخش کوچک و تقسیم عربستان به سه دولت پرداخته است.

طرح غرب برای فروپاشی سوریه/ تجزیه یمن و عربستان به 4 و 3 بخش

به گزارش فارس، پایگاه خبری الانتقاد در سومین و آخرین بخش از مقاله خود در زمینه توطئه های آمریکا در موضوع تجزیه کشورهای منطقه به حوادث سوریه اشاره می کند و ارتباط میان حوادث لیبی و حوادث سوریه از بعد تجزیه این کشور را مورد توجه قرار می دهد.

 

این درگیری ها هنگامی به هم ارتباط پیدا کرد که "ویتالی چورکین" نماینده روسیه در سازمان ملل متحد از اخباری سخن گفت که نشان می‌داد عناصر مسلح مخالف دولت سوریه آموزش هایی را در خاک لیبی بعد از انقلاب این کشور می بینند.

 

چورکین همچنین گفت که خبرهایی به مسکو رسیده مبنی بر اینکه یک مرکز ویژه آموزش برای کسانی که نام انقلابی سوری بر خود گذاشته اند در لیبی تاسیس شده و مقامات این کشور نیز این مرکز را حمایت می کند.

 

بر اساس اظهارات وی نیروهای مخالف دولت سوریه بعد از فرا گرفتن دوره های آموزشی در این مرکز عازم سوریه می شوند تا در عملیات درگیری علیه دولت سوریه وارد شوند.

چرا لیبی ابزار توطئه های غرب علیه سوریه شده است؟

این مقاله تاکید می کند که اظهارات چورکین با وجود اهمیتی که دارد، تنها بخشی از نمونه هایی است که نشان می دهد افراد مسلح از تابعیت های مختلف از جمله اروپایی در روند ساقط کردن بشار اسد رئیس جمهور سوریه وارد عمل شده اند.

این در حالی است که لیبی در دوره کنونی خود که بین مرحله دیکتاتوری و شورای ملی گم شده، بهترین نقش را می تواند در اجرای طرح های غرب در زمینه سوریه داشته باشد، چرا که هرج و مرج ایجاد شده در این کشور و به راه افتادن قطار تجزیه آن به مقامات شورای ملی این امکان را می دهد که اگر بخواهند از مسئولیت های هر اقدامی علیه دمشق شانه خالی کنند، این تا زمانی است که دولت جدید لیبی به صورت نهایی روی کار نیامده و تسلط خود را بر تمامی بخش های لیبی ایحاد نکرده است.

به این ترتیب برای کشورهایی که می خواهند خط بازگشت به اسد را برای خود محفوظ داشته باشند، بهترین گزینه این است که به لیبی متوسل شوند تا این مأموریت را انجام دهد، البته برخی از کشورها مانند عربستان سعودی و قطر به صورت علنی از ضرورت حمایت از مخالفان دولت سوریه با پول و سلاح سخن می گویند، اطلاعاتی نیز در چندین منابع اطلاعاتی وجود دارد که نشان می دهد سلاح های سعودی از طریق اردن و سایر کشورها به سوریه منتقل می شود تا علیه دولت مورد استفاده قرار گرد.

مراحل طرح تجزیه سوریه از سوی غرب

تمامی این حوادث تصویر کاملی نشان می دهد از تمایل زیاد برخی کشورها در بالا بردن روند بحران در سوریه تا بتواند آن را به ادامه درگیری ها و هرج و مرج بکشاند و شکاف بین ساختارهای جامعه سوری را افزایش داده و به این ترتیب جنگ داخلی را در این کشور ایجاد کند، جنگی که دیگر متوقف کردن آن کاری سخت خواهد بود، بویژه زمانی که لباس مذهبی و قومی گرایی بر تن کند و بتواند شکاف ها را عمق داده و اعتماد را میان ساختارهای مختلف جامعه سوریه از بین ببرد. تمامی این مراحل می تواند علاوه بر تجزیه روانی کشور، به تجزیه منطقه ای و مذهبی سوریه نیز بینجامد، به این ترتیب این زیربنای اساسی هر حرکتی درسوریه به شمار میرود و ایجاد مناطق امن و گذرگاه های انسانی و اردوگاه های آوارگان در کشورهای همسایه نیز به دنبال این است که ایده تقسیم را در آینده مطرح کند، درست مانند اصطلاحاتی که پیشتر در عراق و سودان مورد استفاده قرار گرفته بود.

 

الانتقاد می افزاید که طرح های آماده شده علیه سوریه به مرور زمان نشان داد که چیزی فراتر از براندازی بشار اسد را هدف قرار گرفته و می خواهد پروژه دولت سوریه را تخریب کند و هرج و مرج و ناامنی و جنگ داخلی را در این کشور ایجاد کند تا زمینه های تجزیه آن را فراهم کند، این نظریه ای است که تحرکات غربی و عربی علیه این کشور نیز آن را تایید می کند. نشانه ها و مستندات زیادی در مورد تمایل غرب به تجزیه سوریه وجود دارد، برخی از سیاستمداران نیز به صورت علنی از این مطلب سخن به میان آورده اند، یکی از این افراد "ولید حنبلاط" است که بر اساس نوشته روزنامه الاخبار لبنان که در 7 مارس گذشته و پیش از سفر به لندن منتشر شد، در جمع عناصر حزب خود گفت که موضعش در قبال حوادث سوریه مبتنی بر این است که بشار اسد دیگر در قدرت باقی نخواهد ماند، سوریه نیز به دو دولت تقسیم خواهد شد که یکی سنی و دیگری علوی است، دروزی های سوریه نیز در کنار اهل تسنن باقی خواهند ماند.

مطالعات گسترده فرانسوی ها برای تجزیه سوریه

این همان چیزی بود که یک پژوهش فرانسوی نیز که دو ماه پیش انجام شده است نیز به آن رسیده است، این پروژه از سوی مرکز مطالعات اطلاعاتی فرانسه و مرکز بین المللی مطالعات و پژوهش ها در زمینه تروریست و کمک به قربانیان تروریست صورت گرفته است، در این پروژه یک هیئت از کارشناسان بین المللی از 3 تا 10 دسامبر به سوریه رفته اند تا ارزیابی های خود را به صورت مستقل در مورد حواث سوریه بنویسند.

این هیئت ارزیابی خود را با دیدارهایی با نمایندگان مختلف معارضان در خارج از سوریه پایان داد، این هیئت در مطالعات خود از گروهی از تحلیلگران و کارشناسان مسایل خاورمیانه در اروپا و بسیاری از شهروندان سوری و کارمندان دیپلمات در کشورهای عربی و اروپایی و روسای سازمان های جاسوسی و اعضای سازمان های بشردوستانه و روزنامه نگاران از روزنامه های بین المللی نیز تحقیقاتی انجام داده بودند.

این مطالعه تاکید کرد که خطر ایجاد درگیری های طایفه ای و مذهبی فراگیر در سوریه و لبنانی کردن اتفاقات سوریه و ایجاد جنگ داخلی فراگیر در این کشور کاملا قطعی نیست، اما کارشناسان خطرات اتفاقات سوریه را در سه چیز خلاصه و تاکید کردند که گروه های مسلح سلاح های خود را زمین نخواهند گذاشت، چرا که آنها روی دخالت جامعه جهانی در حوادث سوریه حساب باز کرده اند.

سه احتمالی که این پژوهش به آن اشاره کرده است، به صورت زیر است:

1- تجزیه و پاکسازی نژادی و مذهبی( مانند توافق دایتون و اتفاقی که در یوگسلاوی سابق روی داد)

2- حل بحران از طریق نمونه لیبی از طریق کوچ دادن اقلیت ها و طوایف دیگر به لبنان

3- تلاش برای تاسیس نظام لیبرالیستی طایفه ای در مقایسه با توافق طائف در سال 1989 در لبنان

 

 

هدف غرب در سوریه فراتر از براندازی بشار اسد است

 

این پژوهش در ارزیابی خود از اوضاع سوریه به نکته جالبی اشاره کرده است: هدف اصلی از این استراتژی ها چه در بعد محلی و چه منطقه ای و بین  المللی سرنگونی دولت سوریه نیست، چرا که این دولت می تواند با اصلاحاتی نقش معتدلی را در منطقه ایفا کند، بلکه هدف مخفی کردن و از بین بردن نمونه جامعه سوریه است.

این جمله تفسیری از تمام تلاش های منطقه ای و بین المللی است که علیه بشار اسد در جریان است، این تلاش ها از حد براندازی بشار اسد عبور کرده و می خواهد تا تغییرات ریشه ای در هویت دولت سوریه به وجود آورد و این کشور را از قدرت خود جدا کند، قدرتی که همچنان با وجود ایجاد جنگ فراگیر علیه این کشور عنصر اساسی و تعیین کننده در مقابله بین نیروهای مقاومت و اسرائیل به شمار می رود.

این مطالعه از سختی های اجرای این طرح ها در سوریه نیز خبر می دهد و تاکید می کند که تونس، مصر، لیبی، یمن و سوریه همگی در مراحلی از این تحول ها قرار دارند که زمان زیادی طول خواهد کشید، با وجود شباهت هایی که در این زمینه میان این کشورها وجود دارد، اما اوضاع متفاوت هر کدام از این کشورها برنامه های خاصی را می طلبد و با توجه به تاریخ سوریه و نمونه های اجتماعی و دینی و محیط پیرامونی این کشور مقاوم، تلاش هایی بیشتری را نیاز دارد.

تجزیه یمن به 4 بخش، از تئوری تا عمل

عبدالحسین الشبیب می نویسد: آنچه گذشت طرح های غرب در دوره کنونی منطقه را نشان می دهد، بخشی از این طرح آوردن نام یمن در زمره 5 کشوری است که در مرحله سخت تغییر و تحول ها قرار دارد. این کشور که به یکی از فقیرترین کشورهای جهان تبدیل شده، به صورت فراوان از طرح تجزیه رنج  برد، این کشور در دور کنونی نیز در واقع به چهار دولت کوچک تقسیم شده که البته این بخش ها هنوز نام دولت نگرفته اند، اما از نوعی خودمختاری بهره مند هستند، با این تفاوت که قدرت مرکزی همچنان در صنعا فعال است.

 

در این میان جنبش جنوبی به دنبال جدایی جنوب کشور از بخش شمالی یمن است و دولت را متهم می کند که شمال را به منطقه ای فقیر نشین تبدیل کرده و منابع مالی آن را مصادره کرده و مردم را در یاس و بیچارگی نگه داشته است، این در حالی است ک عمر تشکیل دولت جمهوری یمن از دو دهه نمی گذرد و این زمان برای اینکه این کشور به نمونه ای از اتحاد در کشوری با رویکردهای مذهبی و قبیله ای و منطقه ای مختلف برسد، زمان کوتاهی است، علاوه بر اینکه یمن در منطقه ای قرار گرفته که همواره محل طمع ورزی های طرف های بین المللی و منطقه ای است.

در سوی دیگر استان ابین قرار دارد که القاعده آن را امارتی اسلامی اعلام کرد و نفوذ خود را در داخل آن افزاش می دهد، در صعده نیز بعد از درگیری های سختی که با دخالت های مستقیم عربستان سعودی نیز همراه شد، حوثی ها اوضاع را تحت کنترل خود دارند، در این میان تنها دولت شمالی باقی می ماند که در آن هم طرف های زیادی وجود دارد که با هم درگیر هستند تا آن را تحت سیطره خود درآورند. بر اساس گفتمان رایج در یمن، آمریکا سعی می کند این کشور را به 4 دولت کوچک تقسیم کند، این طرح را در گذشته کاندولیزا رایس وزیر خارجه سابق آمریکا ارائه کرده است.

اهداف آمریکا از ایجاد "هرج و مرج خلاق" در یمن

شیخ عبدالمجید الزندانی که نام وی در فهرست افراد تحت تعقیب دولت آمریکا به بهانه تروریست و حمایت از آن قرار دارد، معتقد است که خطرات تجزیه کشور همچنان به قوت خود باقی است، رایس از این وضعیت تحت عنوان هرج و مرج خلاق نام برد و گفت: ما الان در آغاز هرج و مرج زندگی می کنیم.

الزندانی توضیح داد که تقسیم یمن به چهار کشور طرحی از سوی وزارت جنگ آمریکا است که در راستای طرح خاورمیانه بزرگ قرار دارد، طرحی که به دنبال تجزیه کشورهای عربی و تضعیف آنهاست تا آنها نتوانند روزی موضعی قوی علیه اسرائیل اتخاذ کنند.

در ادبیاتی که در مورد تقسیم یمن وجود دارد و پیامدهای این طرح را تبیین می کند، می تواند به اظهارات "ادموند هل" سفیر سابق آمریکا در یمن اشاره کرد که از اظهاراتش می‌توان فهمید که چراغ سبز برای آغاز طرح تجزیه این کشور داده شده است، وی در یکی از سفرهای خود به استان حضرموت و دیدار با اشراف حزبی و اجتماعی این منطقه گفت: حضرموت توانمندی های یک دولت را در اختیار دارد.

الانتقاد در ادامه به دستاوردهای این پروژه برای غرب اشاره کرده و مشخصات یمن کنونی را با این توصیفات نشان می دهد که یمن کشوری متحد با انبوهی فشرده از جمعیت است که سواحل زیادی به مساحت 2400 کیلومتر در دریای عرب و خلیج عدن و دریای مدیترانه در اختیار دارد، یمن کشوری است که ثروت های متنوعی دارد و رویکردهای اسلامی در آن در اولویت قرار دارد، این کشور بر اساس عرف قبیله ای با رویکرد استانی اداره می شود و حامی مسایل مهم امت اسلام است، این کشور مواضعی موثر در ابعاد منطقه ای و جهانی دارد که همواره مغایر با پروژه های آمریکا و صهیونیست ها است و از دیدگاه غرب در توطئه های مخرب علیه منطقه نمی توان به این کشور اعتماد کرد.

عربستان هم از طرح های تجزیه طلبانه غرب در امان نیست

این مقاله در ادامه به طرح های غرب برای تجزیه عربستان سعودی نیز اشاره کرده و می نویسد که این طرح ها از تقسیم عربستان سعودی به سه دولت کوچک خبر می دهند، این طرح را موسسه پژوهشی رند بعد از حملات 11 سپتامبر انجام داده و آن را به پنتاگون ارائه کرده است، انتشار این طرح در آن زمان جنجال زیادی ایجاد کرد و بعد از آن نیز آمریکا عربستان سعودی را به دست داشتن در این حملات متهم کرد.

 

بر اساس گزارش های موجود طرح تجزیه عربستان سعودی مبتنی بر تقسیم این کشور به یک دولت نفتی در شرق و الاحساء، یک دولت در منطقه نجد و دولت مذهبی در غرب این کشور و حجاز خواهد بود که اماکن مقدسه مکه و مینه نیز در آن قرار خواهند داشت.

جالب اینجاست از میان افرادی که در ترسیم نقشه های تقسیم عربستان سعودی دست داشته اند، می توان به "ماکس سینجر" موسس آکادمی هدسون اشاره کرد که نقش زیادی نیز در سوریه ایفا کرده است.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول