اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش تحلیلی فارس از رسانه‌های لرستان

لرستان نیازمند راه‌اندازی دانشکده خبر است

خبرگزاری فارس: لرستان با داشتن استعدادهای فراوان در زمینه خبر و ارتباطات نیازمند دانشکده خبری است.

لرستان  نیازمند راه‌اندازی دانشکده خبر است

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، استان لرستان 28 هزار و 294 کیلومترمربع مساحت دارد و جمعیت آن در اواسط دهه هشتاد بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر گزارش شده است.

این استان سیزدهمین استان ایران از نظر جمعیت می‌باشد و یکی از استان‌های پرجمعیت ایران به شمار می‌رود و طبق همین آمار خرم‌آباد به عنوان مرکز استان، بیستمین شهر بزرگ کشور است.

لرستان سرزمینی کوهستانی است و غیر از چند دشت محدود، سراسر آن را کوه‌های زاگرس پوشانده ‌است، اشترانکوه نیز با 4 هزار و 50 متر ارتفاع بلندترین نقطه استان و پست‌ترین نقطه آن در جنوبی‌ترین ناحیه استان واقع شده و حدود 500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، براساس یافته‌های باستان‌شناسی این منطقه یکی از نخستین سکونتگاه‌های قدیمی بشر است و مفرغ لرستان از شهرت باستان‌شناسی زیادی برخوردار است.

لرستان تنها استان ایران است که به دلیل اهمیت فوق‌العاده تاریخی، یکی از چهار بخش اصلی موزه ملی ایران را به خود اختصاص داده است، این چهار بخش اصلی عبارتند از پیش از تاریخ، تاریخی و لرستان، دوران اسلامی و مُهر و سکه است.

همین پیشینه‌ پربار باعث شده که امروز نیز این استان به عنوان یکی از استان‌های تأثیرگذار در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و ادبی کشور شناخته شود، به گونه‌ای که در هر یک از این موارد، فرهیختگان و نخبگان بسیاری را در خود پرورانده‌ که هم‌گام و هم‌سو با آئین و شرع اسلام در قبل از انقلاب و پیشرو در فرمانبرداری از آرمان‌ها و اوامر امام و رهبری در بعد از انقلاب بوده و هستند.

در حوزه‌ رسانه‌ای هر چند که می‌توان گفت که یکی از نخستین نشریه‌های مکتوب دنیا با نام سنگ‌نوشته خرم‌آباد متعلق به این قوم است، اما واقعیت این است که تا قبل از انقلاب و حتی تقریباً دو دهه پس از آن، این استان رشد چندانی نداشته و به عبارتی می‌توان گفت، در برابر دیگر مناطق کشور حرفی برای گفتن نداشته است، اما در نیمه دوم دهه‌ هفتاد شکوفایی و بالندگی مطبوعات لرستان آغاز می‌شود و همان کسانی که تن نیمه ‌‌جان جامعه‌ رسانه‌ای لرستان را قبل و بعد از انقلاب تا آن زمان تیمار می‌کرده‌اند، جانی دوباره به این عرصه می‌دهند.

*دهه‌ هفتاد، آغاز شکوفایی و بالندگی مطبوعات لرستان

در اواسط دهه‌ هفتاد با تلاش سیدفرید قاسمی چهار شماره‌ فصل‌نامه‌ لرستان‌پژوهی شقایق به زیور طبع‌ ‌آراسته می‌شود، سپس بنا به دلایلی آرام می‌گیرد و اما همین چهار شماره خود منبع و مرجعی بسیار مهم برای لرستان‌پژوهان و علاقه‌‌مندان به تاریخ این دیار می‌شود.

نشریات دیگری هم از قبیل هفته ‌نامه‌های «رشید»، «لرستان» و «حرف لر» چند صباحی دکه‌های مطبوعاتی استان را زیور می‌دهند، اما باز به دلایل مختلفی در آغاز دهه‌ هشتاد از انتشار باز می‌مانند و تنها یادگار ماندگار آن دوران هفته‌نامه‌ بامداد لرستان است، که از سال 1376 تاکنون به‌ صورت منظم با صاحب امتیازی و مدیر مسئولی عزت‌الله چنگایی منتشر می‌شود.

*دهه‌ هشتاد، بهار مطبوعات لرستان

اما دهه‌ هشتاد، بهار مطبوعات لرستان لقب می‌گیرد، به گونه‌ای که در سال پایانی این دهه این استان نه تنها صاحب بیش از 40 عنوان نشریه‌ فعال محلی از جمله تعداد دو روزنامه، 16 هفته‌نامه، 12 دو هفته‌نامه، هشت ماهنامه و چهار فصلنامه می‌شود، بلکه نمایندگی و سرپرستی بیشتر نشریات و روزنامه‌های سراسری در کنار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری نیز فعال می‌شود و در مناسبت‌ها و جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای همیشه صاحب عناوین در خور نام استان ادیب‌پرور لرستان می‌شوند.

*مردان لر،تصمیم‌گیران رسانه‌ای کشور

گذشته از این، می‌توان گفت، تصمیم‌گیری در حوزه رسانه‌ای کشور این روز‌ها در دست قلم‌زنان و نویسندگان همین نشریات لرستانی است.

محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، ساسان والی‌زاده سرپرست خبرگزاری ایسنا، سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس و دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان جهان، دکتر امیدعلی مسعودی رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه سوره و مشاور علمی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، سیدفرید قاسمی استاد مسلم تاریخ مطبوعات کشور و پژوهشگر برجسته‌ این حوزه، سید قی سهرابی مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیمای کشور، حامد احمدی بازرس خانه مطبوعات کشور و افراد بسیار دیگری که تا همین سال‌ها در نشریات و رسانه‌های استان به قلم‌زنی مشغول بوده‌اند.

*روز خبرنگار به نام شهید لرستانی

البته فراموش شدنی نیست که روز شهادت شهید محمود صارمی از جمله خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای برجسته‌ همین دیار نیز به نام روز خبرنگار مزین شده است و این نیز خود افتخاری دیگر برای همه فعالان رسانه‌‌ای و جامعه‌ خبر این استان است.

حال با این همه توفیق و افتخار در حوزه‌ مطبوعات و رسانه، جامعه‌ تقریباً 200 نفری خبرنگاران این سرزمین با چالش‌ها و فرصت‌هایی در این برهه از زمان مواجه است، که ضرورت دارد توجه بیشتری به آنها شود، تا از ظرفیت‌های مغفول مانده‌ این حوزه استفاده‌های حداکثری شود.

در این رابطه به مواردی از چالش‌های پیش روی جامعه‌ خبری لرستان به صورت ارائه راهکار و پیشنهاد اشاره می‌شود:

1-ایجاد دوره‌های آموزشی مناسب و متناسب کوتاه‌مدت و به تبع آن دوره‌های دانشگاهی استان لرستان با وجود این همه ظرفیت ذکر شده، از فقدان آموزش تخصصی و نیرو‌های دانش‌آموخته و متخصص در این حوزه رنج می‌برد، در این استان مستعد رسانه‌ای فقط یک مرکز آموزش، آن هم جسته گریخته و در حد مقدماتی و خبرنویسی به نام باشگاه خبرنگاران جوان صدا و سیمای مرکز استان وجود دارد، که بی‌شک در پرورش اولیه‌ خبرنگاران فعال استان، سهمی انکار نشدنی دارد.

با این تعابیر ضرورت دارد در حوزه‌ آکادمیک، رشته‌های علوم ارتباطات اجتماعی، روزنامه‌نگاری و روابط عمومی در مقطع کارشناسی و رشته‌های مدیریت رسانه، مدیریت بحران، علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری در مقطع کارشناسی‌ارشد در دانشگاه لرستان با نام دانشکده‌ ارتباطات پایه‌ریزی شود تا همان‌گونه که مطبوعات استان به صورت تجدی به قطب رسانه‌ای غرب و حتی کل کشور تبدیل شده‌اند، در این حوزه‌ علمی و دانشگاهی نیز به مرجع غرب کشور تبدیل شویم.

البته لازم است، در کنار پیگیری‌های دانشگاهی نیز دوره‌های آموزش کوتاه‌مدت از طریق نهاد‌های مربوطه به ویژه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان جهاد دانشگاهی پایه‌ریزی شود، تا این خلأ هر چه زود‌تر رفع شود، دوره‌های آموزشی شیوه نگارش فارسی در مطبوعات، اصول خبرنویسی، گزارشگری، مصاحبه، اقتصاد‌ رسانه و تیتر از جمله‌ این ضرورت‌هاست که باید در کنار مقاله‌نویسی، یاد‌داشت‌‌نویسی، عکاسی، صفحه‌آرایی و ... مورد توجه قرار گیرد.

توجه به آموزش مبانی کامپیوتر و آموزش زبان انگلیسی نیز در مراحل بعدی باید در برنامه‌ریزی‌های بلندمد‌ت قرار گیرد و در نهایت پرورش خبرنگار و روزنامه‌نگار اگر در مدارس و دبیرستان‌ها جزو موارد فوق برنامه‌ دانش‌آموزان  قرار گیرد، نسل‌های بعدی زود‌تر به اهداف رسانه‌ای جامعه‌ اسلامی دست می‌یابند.

2- ایجاد کتابخانه و کتاب‌فروشی تخصصی رسانه

البته کمبود منبع و مرجع کافی در حوزه‌ رسانه در کل کشور وجود دارد، اما همان مقدار کتاب و جزوه که در پایتخت در دسترس علاقه‌مندان می‌باشد، در استان لرستان هم دست یافتنی نیست، شاید به حق باشد که کتاب‌‌فروشی‌های معدود استان این کتاب‌ها با اندک مخاطب را در قفسه‌های خود سال‌ها نگه دارند، تا شاید مخاطبش را بیابند.

پس باید با راه‌اندازی کتابخانه - کتاب‌فروشی تخصصی رسانه به طوری‌ که تمام منابع این حوزه ولو بی‌مخاطب در آن یافت شود، این معضل را رفع کرد.

3- کنترل بر ورود افراد به حوزه‌ رسانه

باید بپذیریم که تعدادی از نشریات تازه کار و حتی برخی از نشریات باسابقه در استان از لحاظ کیفیت و محتوا هنوز به حد مطلوب که نرسیده‌اند، هیچ، حتی در حد و اندازه‌ یک روزنامه‌دیواری دانش‌آموزی هم ظاهر نشده‌اند، پس باید سازوکارهای دریافت مجوز نشریه و کارت خبرنگاری در استانی هم‌چون لرستان که افراد جویای کار زیادی دارد به نحوی باشد، که متخصص‌محوری در اولویت باشد تا هر شخص جویای کار با هر میزان دانش و تجربه نتواند این حرفه را به عنوان شغل بپذیرد.

4- توجه بیشتر به  مسائل حقوق مطبوعات از سوی اهالی رسانه 

ناآشنایی با حقوق مطبوعات و بار حقوقی کلمات و جملات از طرف اصحاب رسانه، موجب شده که بار‌ها ناخواسته آنان مرتکب جرم مطبوعاتی شوند، که باز می‌طلبد آموزش در این حوزه نیز مورد توجه قرار گیرد، وجود کارشناسان حقوقی رسانه‌ای و وکیل متخصص در حوزه‌ رسانه نیز از ضرورت‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

5-عزت و تکریم قلم با احترام نهادن به مقام خبرنگاران و روزنامه‌نگاران

با چند روش ساده و کم‌هزینه می‌توان به این مهم دست یافت، که در ادامه به مختصری از این روش‌ها اشاره می‌شود:

-راه‌اندازی و تقویت سازمان‌ها و یا نهادهای حامی خبرنگار از جمله خانه‌ مطبوعات

-نام‌گذاری یکی از میدان‌ها و یا خیابان‌ها در شهرهای استان به نام خبرنگار و یا شهید محمود صارمی

-ساخت مسجد و یا حسینیۀ خبرنگاران در مرکز شهر خرم‌آباد به عنوان مثال جنب منار در میدان امام حسین(ع)

-ایجاد مکان متمرکز مجهز به کافی‌نت و سالن کنفرانس خبری برای استفاده‌ عمومی همه‌ اصحاب رسانه

-انجام پروژه‌های تحقیقی از جمله تحلیل محتوای نشریات محلی جهت شناخت نقاط ضعف و قوت آنها

-توجه بیشتر به مسائل مادی و اقتصادی اصحاب رسانه به ویژه مسکن مهر، بیمه‌ خبرنگاران و راه‌اندازی تعاونی مصرفی خبرنگاران

-توجه بیشتر به آموزش و تربیت دینی و اخلاقی خبرنگاران تازه‌کار، با راه‌اندازی دوره‌های مختلف آموزش قرآن و اخلاق سیاسی - اسلامی از جمله راهکارها و پیشنهاد‌های قشر خبرنگار در استان لرستان است.

___________________________

گزارش از محمود کوماس‌جودکی

___________________________

انتهای پیام/و10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول