اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی

آوینی مردی که فقط شهادت می‌توانست آرامش کند

خبرگزاری فارس: آوینی نمونه دیگری بود مانند شاهرخ ضرغام و طیب که از وجود امام خمینی (ره) سیراب شدند و فقط شهادت می‌توانست آرامش کند.

آوینی مردی که فقط شهادت می‌توانست آرامش کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، فرآیند دگرگونی و تحول در انسان‌ها بسته به چیست؟ تغییر رفتار، تغییر نگرش و تحول در تیپ شخصیتی و ....

انسان‌ها وقتی به یک سرچشمه معرفتی می‌رسند و از آن سیراب می‌شوند، بزرگ شده و دیگر تیپ شخصیتی گذشته‌شان همراه با نواقص کنار می‌رود.

هرکسی در زندگی‌اش یک راهنما و استاد دارد که باعث می‌شود او را در یک مسیر نگه دارد و از این سو و آن سو رفتن او در مسیر زندگی چند ساله‌اش محافظت کند.

سید مرتضی آوینی (کامران) دانشجوی دانشکده هنرهای زیبا هم از این امر مستثنی نبود، شهرزاد بهشتی از همکلاسی‌های آوینی که شاهد تحول پله به پله او در فضای دانشگاه و بعد از آن بود می‌گوید: جو دانشگاه ما به طوری بود که هم خیلی خوب‌ها و هم خیلی بدها کنار هم بودند و حرکت‌ها و جریان‌های مثبت و منفی کنار هم وجود داشت، اوج جنبش‌های چریکی بود و اکثر حرکت‌ها علیه رژیم شاهنشاهی در آن دوران واقع می‌شد و هیچ آرامشی وجود نداشت.

سیدمرتضی (کامران) در این دوره جوانی است با چهره جذاب و عینک تیره‌گاه با سبیل نیچه‌ای و گاه با کراوات و....، اهل کافه رفتن با دوستان و پرستیژ روشنفکری و آشنا با مطبوعات است.

کامران در این دوره با تیپ‌های ادبی و هنری ارتباط دارد، این شخصیت او پیش از تحول و رسیدن به سرچشمه است.

اما کامران دهه 50 به محض آشنایی‌اش با شخصیت امام خمینی (ره )تمامی ناداشته‌های روحی‌اش را و یا بالقوه‌های وجودی خود را در شخصیت امام خمینی(ره) پیدا می‌کند و بعد از این آشنایی بود که دیگر کامران سیدمرتضی ماند.

روحش آرام گرفت دیگر مسیر پیش رویش را به این سو و آن سو نرفت و به یک ثبات رسید.

سیدمرتضی آرامش گرفت نه اینکه آرام شد نه، بلکه دغدغه‌هایش بیشتر از گذشته او را درگیر خودش کرد چون سیدمرتضی در اوج جوانی است و هزار راه نرفته او را به خود فرا می‌خواند، از نقد سینما تا مستندسازی و دیگر مسائل.

برخی انسان‌ها همچون آوینی مقهور زمان و مکان نیستند به قول نادر طالب‌زاده، آوینی یک حقیقت‌جوی بزرگ در دوران ماست، نمونه کامل یک انسان متحول و بیدار در عصر مدرن است.

آوینی نمونه دیگری از حر انقلاب بود مثل شاهرخ ضرغام و طیب که از وجود امام خمینی (ره) سیراب شدند.

آوینی سه سال بعد از جنگ به ما نشان داد که هنوز درب شهادت باز است، هنوز می‌توان پرواز کرد و عده‌ای را انگشت به دهان گذاشت و رفت.

هنوز حرفهایش برای جوانان جذاب است، هنوز مستندهایش خریدار دارد، هنوز نشریه سوره یاد آوینی را زنده می‌کند و هنوز سالگردش روایت شیدایی او را برای جوانان بازگو می‌کند، هنوز مقتلش هزاران نفر را راهی مسیر پر رمل فکه می‌کند و ناگاه تو را در گردان حنظله غرق می‌سازد.

آقا مرتضی شهادتت گرچه برای دوستانت و دوستدارانت سنگین بود اما راهت را روشن‌تر کرد.

=========

غلامعلی حدادی

=========

انتهای پیام/ح10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول