اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

واکنش‌ها به اعلام نامزدی معاون مبارک در انتخابات ریاست جمهوری مصر

درگیری هواداران و مخالفان عمرسلیمان/نامزدی سلیمان اهانت به خون شهداست

خبرگزاری فارس: اعلام نامزدی رسمی معاون مبارک در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر واکنش‌های بسیاری درپی داشته؛ درگیری هواداران و مخالفان سلیمان پانزده مجروح درپی داشت و یکی از نامزدهای این انتخابات نامزدی وی را اهانت به خون شهدا خواند.

درگیری هواداران و مخالفان عمرسلیمان/نامزدی سلیمان اهانت به خون شهداست

به گزارش فارس، اعلام خبر نامزدی مجدد "عمر سلیمان"، معاون حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت وی در انتخابات ریاست جمهوری در مصر با واکنش‌های بسیاری مواجه شده است.

از جمله این واکنش‌ها باید به درگیری هواداران سلیمان با مخالفانش در میدان العباسیه در قاهره، پایتخت مصر اشاره کرد که روز گذشته روی داد و بنابر اعلام وزارت بهداشت مصر 15 نفر در جریان این درگیری‌ها بر اثر پرتاب سنگ و بمب‌های دست ساز و مولوتف به یکدیگر مجروح شدند.

این درحالی است که همین درگیری‌ها در میدان التحریر 9 مجروح از خود برجای گذاشته بود.

اما از میان شخصیت‌های مصری "عبد المنعم ابوالفتوح"، نامزد انتخابات ریاست ‌جمهوری مصر در واکنش به اعلام نامزدی سلیمان در این انتخابات تاکید کرد که کاندیداتوری عمر سلیمان در انتخابات اهانت به خون شهدای انقلاب است.

عبد المنعم ابوالفتوح در ادامه تاکید کرد: جوانانی که مبارک را از قدرت برکنار کردند، اجازه کاندیداتوری سلیمان را نمی‌دهند.

اما جماعت اخوان المسلمون که با "خیرت الشاطر" در این انتخابات شرکت کرده است، در واکنش به نامزدی عمر سلیمان در انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که کاندیداتوری عمر سلیمان تغییری در معادله‌های انتخابات ریاست جمهوری مصر ایجاد نمی‌کند و مردم مصر تبعیت از بقایای رژیم سابق را به شدت رد می‌کنند.

محمود حسین، دبیرکل جماعت اخوان المسلمون با اشاره به اینکه همه در مصر حق دارند، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور خود را کاندیدا کنند، تاکید کرد: با این حال این ملت مصر است که با ریختن آرای خود به صندوق‌های رای تصمیم می‌گیرد، چه کسی رئیس جمهور کشور شود.

اما جنبش "اکثریت خاموش" و "جمعیت بهار مصری" هریک با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای از هواداران خود خواستند با دوری از عمر سلیمان و عدم دادن آرای خود به وی وجه و حیثیت خود را زیر سوال نبردند.

این دو تشکل انقلابی مصری در بیانیه‌های خود تاکید کردند که ملت مصر با قیام و انقلاب شکوهمند 25 ژانویه خود سد ترس و هراس از رژیم حاکم مبارک را شکستند و هم اکنون دیگر بار اجازه نمی‌دهند، فردی از بقایای رژیم سابق و از نزدیکان حسنی مبارک بار دیگر آزادی آنها را به قید و بند بکشد و در هنگام دادن رای مردم مصر باید منافع عمومی و ملی را مد نظر داشته باشند.

با این حال شماری از سازمان‌های قبطی فعال در خارج مصر از نامزدی عمر سلیمان در انتخابات ریاست جمهوری مصر استقبال کرده و او را شایسته‌ترین فرد برای اداره امور مصر در این مرحله از تاریخ برشمردند.

در همین حال عمر سلیمان پس از اعلام حضور خود در انتخابات ریاست‌ جمهوری مصر ادعا کرد که وی به درخواست‌های مکرر مردم برای حضور و شرکت در انتخابات تن داده و این درخواست‌ها برای وی حکم یک دستور بود.

معاون حسنی مبارک با ادعای اینکه سربازی بیش نیست که در زندگی هرگز از دستوری سرپیچی نکرده‌ است، تاکید کرد که با وجود همه موانع در این رقابت شرکت می‌کند.

از سوی دیگر منابع آگاه مصری خبر دادند که عمر سلیمان، رئیس سابق دستگاه اطلاعات حسنی مبارک با سفارش و دستور آمریکا، عربستان سعودی و شورای عالی نظامی حاکم بر مصر حاضر به شرکت در انتخابات ریاست ‌جمهوری مصر شده است.

عمر سلیمان، معروف به مرد آهنین مصر در زمان ریاست جمهوری حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر ریاست سرویس اطلاعات و امنیت مصر را بر عهده داشت و به دلیل قساوت قلب و سنگدلیش مصری‌ها او را مرد آهنین می‌نامند.

سلیمان روابط بسیار نزدیکی با سرویس اطلاعات و جاسوسی رژیم صهیونیستی "موساد" و همچنین سرویس اطلاعات و جاسوسی آمریکا "سیا" داشت.

در جریان انقلاب 25 ژانویه مصر حسنی مبارک وی را به عنوان معاون خود انتخاب و معرفی کرد. سلیمان بعد از پیروزی انقلاب مردم مصر به عنوان مشاور امنیتی رژیم سعودی مدتی را در عربستان به سر می برد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول