اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

برای مقابله با طرح آتش‌بس سازمان ملل

عربستان و قطر به مسلح کردن مخالفان سوری ادامه می‌دهند

خبرگزاری فارس :همزمان با موافقت دمشق برای اجرای طرح آتش بس سازمان ملل، روزنامه انگلیسی گاردین از تحرکات کشورهای حوزه خلیج فارس برای کودتا علیه نظام بشار اسد و شکست طرح کوفی عنان پرده برداشت.

عربستان و قطر به مسلح کردن مخالفان سوری ادامه می‌دهند

به گزارش فارس، همزمان با آغاز خروج نظامیان سوریه از شهرها در راستای اجرای طرح آتش بس "کوفی عنان"، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روزنامه گاردین به نقل از منابع آگاه عربی از تحرکات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای ادامه درگیری‌ها در سوریه خبر دادند.

روزنامه گاردین دیروز جمعه نوشت: کشورهای حوزه خلیج فارس برای سرنگونی نظام بشار اسد تحرکات جدید مخفیانه‌ای را از سر گرفته‌اند و این در حالی است که طرف‌های بین‌المللی خواستار توقف این تحرکات هستند.

این روزنامه آورده است که کشورهای غربی از عربستان و قطر خواسته‌اند در راستای اجرای طرح سازمان ملل برای پایان دادن به بحران سوریه از دادن سلاح به شورشیان این کشور امتناع کنند به ویژه که به دنبال اعلام آمادگی کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس برای مجهز کردن معارضان سوری به سلاح، خشونت‌ها در این کشور تشدید می‌شود.

گاردین نوشت: مقامات انگلیسی تاکنون دلیلی برای اقدام دولت‌های خلیجی در انتقال تسلیحات گسترده به معارضان سوری پیدا نکرده است اما منابع عربی گفتند بازرگانان سوری در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای خرید تسلیحات و قاچاق آن از طریق لبنان به  سوریه اعانه جمع می‌کنند و این در حالی است که سعودی‌ها چشمان خود را به روی این گونه اتفاقات بسته‌اند.

این رونامه انگلیسی به نقل از منابع عربی آورده است که شخصیت‌های برجسته‌ای از مخالفان سوریه اخیرا گفت‌وگوهایی را برای بررسی احتیاجات خاص خود با مقاماتی از دستگاه جاسوسی عربستان در اروپا و ترکیه داشته‌اند.

گاردین به نقشه بزرگ قطر برای مجهز کردن مخالفان سوری با سلاح پیشرفته اشاره کرد و گفت: دوحه می‌خواهد موشک‌های ضد تانک و هواپیما به ارزش بالغ بر ده‌ها میلیون دلار در اختیار مخالفان سوریه قرار دهد.

یک منبع آگاه در دوحه نقشه قطر برای مسلح کردن معارضان را بسیار بزرگ خواند و گفت نباید کار را نیمه تمام گذاشت تا شش ماه دیگر می‌‌توان در سوریه جنگ داخلی فراگیری را انتظار کشید که مقابله با آن غیرممکن است.

گاردین ادامه داد این در حالی است که تحرکات کشورهای حوزه خلیج فارس با اعتراض‌های علنی و خاص از سوی جامعه بین‌المللی روبه‌رو شده است.

این روزنامه انگلیسی نوشت توافق کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای حمایت مالی از شورای ملی معارضان سوری در پرداخت دستمزد به  عناصر گروهک‌ مسلح ارتش آزاد سوری به مثابه فراهم کردن زمینه خرید تسلیحات برای آنها است.

گاردین به نقل از یک معارض سوری که خواست نامش فاش نشود گفت: سرکرده‌های گروهک مسلح ارتش آزاد سوریه هم اکنون در استانبول در انتظار دریافت تسلیحات هستند و "برهان غلیون"، رئیس شورای ملی سوریه دستمزد جنگجویان ارتش آزاد سوریه در درعا و دمشق را از محل درآمد دریافتی از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس پرداخت کرده است

این در حالی است که "بشار اسد"، رئیس جمهور سوریه در راستای اجرای طرح صلح شش ماده ای کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل، پذیرفت که 10آوریل (22فروردین) همه نظامیان را از مراکز جمعیتی خارج و آتش بس اعلام کند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول