اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

کارشناس افغان در گفت‎وگو با فارس:

پیامد روابط دوستانه اسلام‌آباد با کاخ‌سفید / تداوم حمله پهباد‎های آمریکایی به پاکستان

خبرگزاری فارس: عضو سابق پارلمان افغانستان توقف حمله پهبادهای آمریکایی به خاک پاکستان را که از شرایط اسلام‌ آباد برای از سرگیری روابط خود با آمریکا است غیر ممکن دانست.

پیامد روابط دوستانه اسلام‌آباد با کاخ‌سفید / تداوم حمله پهباد‎های آمریکایی به پاکستان

به گزارش خبرگزاری فارس در کابل، براساس گزارش‎های رسیده  آمریکا در نظر دارد با اعزام هیئتی به سرپرستی معاون وزیر امور خارجه خود به پاکستان، روابط از هم گسیخته خود با این کشور را دوباره ترمیم کند.

روابط میان این 2 کشور پس از حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به خاک پاکستان و کشتن 24 نظامی این کشور به تیرگی گرائید و بستن مسیر تدارکاتی ناتو توسط پاکستان در واکنش به این عملکرد نظامیان آمریکایی مهمترین واکنش مقامات پاکستان به این اقدام بود.

چندی بعد پارلمان پاکستان از سرگیری روابط دوستانه با آمریکا را مشروط به توقف حمله پهبادهای آمریکایی به خاک این کشور، پرداخت عوارض برای عبور کاروان‎های تدارکاتی ناتو و عذرخواهی رسمی آمریکا از دولت و مردم پاکستان دانست.

سئوال اصلی اینجاست که آیا آمریکا به شرایط پارلمان پاکستان جواب مثبت خواهد داد؟ آیا این روابط قابل ترمیم است یا خیر؟ بهبود روابط با آمریکا چه پیامدهایی برای پاکستان خواهد داشت؟ 

"سرور جوادی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت: موضع دولت پاکستان در رابطه با ترمیم روابط خود با آمریکا در مقایسه با ماه‌های گذشته به مراتب نرم‌تر و متعادل‌تر شده به طوری که ارتش پاکستان خواهان کمک‎ آمریکا برای تقویت و حمایت از آنها در مبارزه با تروریسم است.

تجزیه پاکستان اهرم فشار آمریکا بر این کشور

این کارشناس افغان با بیان این که نگرانی عمده دولت پاکستان این است که هر قدر ناامنی در پاکستان شدت گیرد، بحث تجزیه طلبی بلوچستان در داخل این کشور بیشتر مطرح می‌شود، گفت: از سوی دیگر برخی اعضای کنگره آمریکا به شدت از تجزیه پاکستان حمایت کرده‌اند.

جوادی اظهار داشت:‌ حمایت علنی کنگره آمریکا از موضوع تجزیه طلبی بلوچستان می‎تواند هشداری برای پاکستان باشد و پاکستان برای مقابله با این تهدید، مجبور است با آمریکا کنار بیاید، زیرا آمریکا از این مسئله به عنوان نقطه ضعف پاکستان استفاده می‎کند.

این کارشناس افغان معتقد است: مشکلات اقتصادی از چالش‎های دیگری است که دامنگیر پاکستان شده و این کشور با تقویت روابط خود با آمریکا و مساعدت کمک‌های مالی این کشور انتظار دارد، این مشکل را رفع کند.

آمریکا به خواسته‌‌های پاکستان تن خواهد داد

عضو سابق پارلمان افغانستان با اشاره به این که دولت آمریکا به برخی از خواسته‌های دولت پاکستان تن خواهد داد، افزود: آمریکا فشار‌های اقتصادی بر پاکستان را کاهش خواهد داد و برای حل بحران‌های سیاسی در این کشور اقدام خواهد کرد.

جوادی تأکید کرد: بحث عذرخواهی دولت آمریکا از پاکستان به خاطر کشته شدن 24 سرباز پاکستانی برای مقامات آمریکایی و غربی سنگین تمام نخواهد شد، زیرا مقامات غربی و ناتو در گذشته نیز به اشتباه خود در این مورد اعتراف کرده‌ا‌ند.

وی با بیان این که ‌مسئله مسیر تدارکاتی ناتو در پاکستان مشکل سوم آمریکا و پاکستان است، گفت: اگر پیشنهاد پارلمان پاکستان برای انتقال تدارکات ناتو از طریق خاک این کشور پذیرفته شود، سود زیادی نصیب پاکستان خواهد شد.

دولت آمریکا عملیات هواپیما‌های بدون سرنشین را متوقف نخواهد کرد

این کارشناس افغان معتقد است:‌ در صورتی که دولت پاکستان خواهان ترمیم روابط خود با آمریکا باشد، موضوع توقف عملیات هواپیما‌های بدون سرنشین مطرح نخواهد شد، زیرا هدف آمریکا از ادامه این عملیات در ظاهر تقویت دولت پاکستان، سرکوبی طالبان و دیگر گروه‌های شورشی است.  

عضو سابق پارلمان افغانستان با اشاره به این که نیرو‌های آمریکایی هیچ وقت به خواسته‌‌های دولت افغانستان مبنی بر توقف عملیات شبانه تن نداده‌اند، گفت: توقف عملیات هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکایی یکی از همین خواسته‌ها است که هرگز عملی نخواهد شد.

گفت‌وگوهای قطر سناریوی آمریکا علیه پاکستان و طالبان

این آگاه مسائل سیاسی افغانستان در رابطه با تأثیر بهبود روابط پاکستان و آمریکا بر مذاکرات قطر گفت: زمانی که روابط آمریکا و پاکستان بهبود یابد، دیگر لازم نیست که مسئله مذاکره با طالبان در جایی دیگر به صورت جدی دنبال شود.

وی در ادامه گفت: گفت‌وگوهای قطر سناریویی از قبل طراحی شده بر علیه پاکستان بود و آمریکا با آغاز مذاکرات قطر خواست به پاکستان بفهماند که اگر آمریکا بخواهد می‌تواند، پاکستان را از ابزاری که در اختیار دارد، محروم کند.

جوادی تصریح کرد: آمریکا با آغاز مذاکرات قطر ثابت کرد که این توانایی را دارد که نزدیکترین دوست پاکستان را از این کشور جدا کند. 

وی ادامه داد: در قدم دوم آمریکایی‌ها با ورود به مذاکرات مستقیم با طالبان، پیمان مقدس طالبان که عبارت از جهاد علیه خارجی‌ها و نیروهای خارجی بود را باطل کرد.

جوادی خاطرنشان کرد: با آغاز مذاکرات آمریکا با طالبان در قطر، تقدس اهداف طالبان از بین رفت و جهادی که طالبان علیه نظامیان خارجی آغاز کرده بودند به نوعی معامله تبدیل شد، زیرا طالبان با کسانی (آمریکا) وارد معامله سیاسی شدند که علیه آنان اعلام جهاد کرده بودند.

وی با بیان این که اگر طالبان به‌جای آمریکا با دولت افغانستان وارد مذاکره می‎شد، تقدس مبارزات خود علیه نظامیان خارجی را حفظ کرده بود، گفت: اما اکنون طالبان از جهاد به عنوان ابزاری برای رسیدن به قدرت و معامله سیاسی استفاده کرد و این همان چیزی است که مخالف اهداف اصلی طالبان بود. 

پیامد ایجاد روابط دوستانه پاکستان با آمریکا

اقدام آمریکا در رابطه با بهبود و از سرگیری روابط دوستانه با پاکستان با واکنش شدید و سخت مردم این کشور و گروه‌های اسلامی مواجه شد.

در این شرایط بیش از 40 گروه اسلامی در نقاط مختلف پاکستان با اعلام همبستگی از دولت خواستند که از روابط خود را با آمریکا ادامه ندهد و اجازه عبور کاروان‎های تدارکاتی از خاک پاکستان را به آنها ندهد.

اکنون با در نظر گرفتن وضعیت سیاسی، امنیتی و شکل‌گیری ائتلاف‌های جدید در گروه‎های اسلامی علیه آمریکا در پاکستان، این کشور نمی‌تواند به تقاضای آمریکا پاسخ مثبت دهد، زیرا پاکستان با از سرگیری روابط دوستانه با آمریکا دیگر حمایت مردم و گروه‌های با نفوذ اسلامی را که توانایی ایجاد مشکلات جدی برای دولت پاکستان را دارد از دست خواهد داد.

از سویی آمریکا با درک صحیح از اوضاع نابسامان و بحرانی پاکستان تلاش می‎کند تا با ایجاد روابط دوستانه با دولت این کشور میان دولت و مردم شکافی ایجاد کند که به آسانی قابل ترمیم نباشد.

به نظر می‌رسد، آمریکا برای دستیابی به این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد شد و شرایط پاکستان را برای از سرگیری روابط بدون هیچ قید و شرطی خواهد پذیرفت.

از سرگیری روابط پاکستان با آمریکا باعث خواهد شد، این کشور حمایت مردم خود را از دست دهد در نتیجه دولتمردان این کشور مجبور خواهند شد، برای رهایی از مشکلات و شورش‎های مردمی به دامن آمریکا پناه برند که این از اهداف بلندمدتی است که آمریکا برای پاکستان طراحی کرده بود. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول