اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور اجتماعی استانداری سیستان‌وبلوچستان خبر داد

برگزاری سومین دوره انتخابات نماینده سمن‌ها در سیستان‌وبلوچستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور اجتماعی استانداری سیستان‌وبلوچستان گفت: اردیبهشت ماه امسال سومین دوره انتخابات تعیین نماینده سمن‌ها در سیستان‌وبلوچستان برگزار می‌شود.

برگزاری سومین دوره انتخابات نماینده سمن‌ها در سیستان‌وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان محمدتقی اوکاتی صبح امروز طی نشستی در استانداری سیستان‌و‌بلوچستان اظهار داشت: سومین دوره انتخابات تعیین نماینده سازمان‌های مردم نهاد در هیئت نظارت استان همزمان با سراسر کشور 30 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

وی افزود: در اجرای بند ت تبصره 5 ماده یک آیین‌نامه اجرایی تأسیس و فعالیت سازمان‌های غیردولتی مصوب هیئت وزیران به شماره 27862/ت31281هـ مورخ هشتم مردادماه سال 84 به منظور انتخاب نماینده سازمان‌های مردم نهاد در هیئت‌های نظارت، این دستورالعمل در 21 ماده و 26 تبصره در تاریخ پنجم آبان‌ماه سال 86 تهیه و تنظیم شد که پس از ابلاغ از سوی وزیر کشور لازم‌الاجرا خواهد بود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: دستورالعمل اجرایی انتخاب نماینده سمن‌ها در هیئت‌های نظارت شامل فصل اول، ماده یک، که در این دستورالعمل مقصود از آیین‌نامه، "آیین‌نامه اجرایی تأسیس و فعالیت سازمان‌های غیردولتی" فوق است، ماده 2، در این دستورالعمل مقصود از"هیئت‌های نظارت" همان هیئت‌های نظارت در سطوح ملی، استان و شهرستان بوده، ماده سه، در این دستورالعمل منظور از "دبیرخانه‌ها"، دبیرخانه هیئت‌های نظارت در سطوح ملی استان و شهرستان است.

اوکاتی اضافه کرد: همچنین ماده چهار این آیین‌نامه در این دستورالعمل مقصود از "دستورالعمل اجرایی انتخابات"، دستورالعمل نحوه انتخاب نماینده سمن‌ها در هیئت‌های نظارت در سطوح ملی، استان و شهرستان بوده، ماده 5 نیز در این دستورالعمل مقصود از " نماینده سمن‌ها، نماینده منتخب سازمان‌های مردم نهاد در هیئت‌های نظارت در سطوح ملی، استان و شهرستان است.

وی در زمینه شرایط و مدارک برای شرکت در انتخابات گفت: داشتن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ‌ایران، داشتن معرفی‌نامه از سمن‌هایی که از وزارت کشور، استانداری و فرمانداری پروانه تأسیس و فعالیت دریافت کرده و یا از سازمان ملی جوانان سابق به استناد تبصره 2 ماده 32 آیین‌نامه مورخ هشتم مردادماه سال 84 دارای اعتبارنامه هستند و برابر مقررات به ثبت رسیده‌اند، ارائه اصل و تصویر پروانه تأسیس و فعالیت و یا اعتبارنامه صادره از سازمان ملی جوانان و ارائه یک قطعه عکس از نماینده معرفی شده از سوی سمن از موارد شرکت در این انتخابات است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: سمن‌هایی که تاکنون موفق به ثبت نشده‌اند، در صورتی که دارای پروانه تأسیس و فعالیت از وزارت کشور، استانداری، فرمانداری و یا سازمان ملی جوانان باشند می‌توانند با معرفی‌نامه هیئت مؤسس و در صورت برگزاری مجمع عمومی ‌و تعیین هیئت مدیره با معرفی‌نامه از سمن در این انتخابات شرکت کنند.

اوکاتی خاطر نشان کرد: طبق تبصره 2 این آیین‌نامه هر سمن حق معرفی یک نماینده را برای رأی دادن دارد.

وی عنوان کرد: شرایط و مدارک مورد نیاز انتخاب شوندگان شامل مواردی از جمله داشتن تابعیت جمهوری اسلامی‌ایران، داشتن حداقل 25 سال تمام، اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه، اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند،دارا بودن کارت معافیت دائم نظام وظیفه یا کارت معافیت تحصیلی یا کارت پایان خدمت برای داوطلبان مرد، داشتن حداقل دو سال سابقه عضویت در سمن‌ها، ارائه اصل و تصویر پروانه تأسیس و فعالیت و یا اعتبارنامه صادره از سازمان ملی جوانان، ارائه تصویر روزنامه رسمی‌ کشور مبنی بر ثبت سمن، ارائه صورتجلسه هیئت مدیره سمن به منظور معرفی نماینده خود برای نامزدی در انتخابات،ارائه تصویر شناسنامه نماینده معرفی شده (در صورت داشتن توضیحات، ارائه تصویر صفحه توضیحات )، دو قطعه عکس 4×3 و تکمیل و تحویل فرم مشخصات فردی به دبیرخانه است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری سیستان‌وبلوچستان در زمینه چگونگی برگزاری انتخابات بیان داشت: سمن‌ها دارای یک عضو اصلی در هیئت‌های نظارت و دو نفر منتخب علی‌البدل خواهند بود و حد نصاب لازم برای انتخاب نماینده سمن‌ها بر اساس اکثریت مطلق آراء (نصف بعلاوه یک) خواهد بود که در صورت عدم اکتساب اکثریت مطلق، ملاک عمل برای دور دوم انتخابات، احراز اکثریت نسبی است.

اوکاتی افزود: در شهرستان‌هایی که کمتر از سه سمن به ثبت رسیده است انتخابات برگزار نمی‌شود در این شهرستان‌ها نماینده سمن‌ها در استان مربوطه به عنوان نماینده سمن‌ها در هیئت نظارت شهرستان عضویت دارد.

وی یادآور شد: انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی علیه نامزدها به هر شیوه از سوی سایر داوطلبان ممنوع است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: دبیرخانه‌ها موظف هستند صندوق اخذ رأی را در حضور نامزدهای انتخاباتی حاضر در زمان برگزاری انتخابات باز کرده و پس از حصول اطمینان از خالی بودن صندوق نسبت به بستن و ممهور کردن آن اقدام و مبادرت به اخذ رأی، شمارش و اعلام نتایج کنند.

انتهای پیام/صا10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول