اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

وزارت خارجه روسیه:

نشست استانبول مغایر با حل و فصل صلح‌آمیز بحران سوریه است

خبرگزاری فارس: نائب رئیس بخش اطلاعات و انتشارات وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد مواضع و اهداف شرکت کنندگان در نشست «گروه دوستان سوریه» در استانبول کاملا مغایر با وظایف مربوط به حل و فصل مسالمت‌ آمیز بحران در سوریه است.

نشست استانبول مغایر با حل و فصل صلح‌آمیز بحران سوریه است

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ماریا زخراوآ" معاون مدیر بخش اطلاعات و انتشارات وزارت امور خارجه روسیه امروز، دوشنبه، اعلام کرد که نشست دیگری از شرکت در گروه به اصطلاح «دوستان سوریه» که روز یکشنبه در استانبول برگزار شد، منافع تنها یک طرف مناقشه کنونی در سوریه را مورد توجه قرار داده است و قصد کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس در خصوص حمایت آشکار از مخالفان در این کشور در مغایرت کامل با وظایف مربوط به حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه قرار دارد.

این دیپلمات بلندپایه روس گفت: متاسفانه کنفرانس برگزار شده در استانبول کاملا یک‌جانبه بوده و درمیان شرکت کنندگان در آن نماینده‌ای از جانب دولت سوریه و هیچ یک از گروه‌های بانفوذ سیاسی در این کشور وجود نداشته است.

وی یادآور شد که موضع‌گیری روسیه در قبال مناقشه سوریه بدون تغییر و همچون گذشته بر اساس مکانیزم حل و فصل مسالمت آمیز این مناقشه باید طرح پیشنهادی "کوفی عنان" نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه کشورهای عربی باشد که مورد تایید روسیه و سایر کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد.  

البته به عقیده این مقام وزارت خارجه روسیه، اظهارات و اهداف شنیده شده در کنفرانس استانبول، شامل حمایت سیاسی و نظامی از گروه‌های مسلح از خارج بدون تردید در مغایرت با اهداف راه حل مسالمت آمیز مناقشه داخلی در سوریه است که مقامات مسکو کاملا با این موضع گیری مخالف است.

زخراوآ توضیح داد: در حال حاضر نباید آتش کینه در میان سوری‌ها را عمیق تر نمود، بلکه همانطور که طرح کوفی عنان در نظر دارد، لازم است تا به فکر توقف هر چه سریعتر خشونتها و برقراری آتش بس از سوی همه طرفین مناقشه در سوریه است. مقامات مسکو بر این عقیده هستند که دقیقا از این طریق می‌توان از مردم سوریه «دفاع کرد»، نه از روش‌هایی که در نشست استانبول بسیاری پیشنهاد کردند. چرا که این حق تنها متعلق به مردم سوریه است که خود و بدون دخالت از خارج سرنوشت خویش را رقم بزنند و رهبران قانونی و ارگان‌های هدایت کننده امور کشورشان را انتخاب کنند.

نائب رئیس بخش اطلاعات و انتشارات وزارت خارجه روسیه افزود: مقامات مسکو تاکید دارند که در شرایط کنونی بسیار مهم است تا روی حمایت و فراهم آوردن شرایط تحقق همه جانبه پیشنهادات کوفی عنان در خصوص حل و فصل مناقشه در سوریه متمرکز شد که گزارش خود مربوط به تاریخ دوم آوریل مورد تاکید قرار گرفته و اعضای شورای امنیت سازمان ملل هم آن را مورد تایید قرار داده اند.

همانطور که رسانه های گروهی اعلام کرده اند روز یکشنبه در استانبول (ترکیه) دومین نشست «گروه دوستان سوریه» برگزار شد که بر اساس سخنرانیها و مباحثات صورت گرفته در این کنفرانس همه 74 کشور شرکت کننده درآن شورای ملی مخالفان در سوریه را بعنوان «اصلی‌ترین شریک» در مذاکرات مربوط به حل و فصل مناقشه در این کشور به رسمیت شناختند و صندوقی برای کمک به مخالفان و همچنین گروهی برای تهیه طرحی برای تحریم رژیم "بشار اسد" تشکیل گردید. 

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول