اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

داوداوغلو:

آنکارا نمی‌گذارد موازنه‌ای علیه ایران و ترکیه شکل گیرد/نگرانی درباره مردم سوریه وظیفه ترکیه است

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه ترکیه در بازگشت از ایران به کشورش اعلام کرد که آنکارا نمی‌گذارد موازنه‌ای علیه ایران و ترکیه در منطقه شکل گیرد.

آنکارا نمی‌گذارد موازنه‌ای علیه ایران و ترکیه شکل گیرد/نگرانی درباره مردم سوریه وظیفه ترکیه است

به گزارش دفتر خبرگزاری فارس در ترکیه، "احمد داوداوغلو"، وزیر امور خارجه ترکیه که پس از سفر به کره جنوبی و متعاقب آن به ایران به همراه رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به کشورش بازگشته، در یک برنامه تلویزیونی اظهارات معنی داری را مطرح و باعث تعجب محافل سیاسی و رسانه ای شد.

داوداوغلو که در برنامه "سی و دومین روز" کانال "D" به ارزیابی نتایج سفر خود به کره جنوبی و ایران و مسئله سوریه پرداخت، بار دیگر با اشاره به مرز مشترک ترکیه با سوریه اظهار داشت که دولت آنکارا نمی تواند نظاره گر این تحولات باقی بماند و در صورت بروز هرگونه مسئله امنیتی کشورش آماده مقابله با هرگونه عرض اندام است.

داوداوغلو اذعان کرد که هدف اصلی سفر اردوغان به کره جنوبی، مسئله سوریه بوده است.

وی مدعی شد که از تحولات سوریه در درجه اول مردم این کشور و در مرحله بعدی ترکیه تحت تاثیر قرار گرفته و نگران شدن در مورد وضعیت مردم سوریه وظیفه ترکیه است، زیرا ترکیه در سوریه منافع ملی و مسائل امنیتی دارد.

وی تاکید کرد که ملت ترکیه نگران نباشند، زیرا دولت آنکارا آماده مقابله با هرگونه عرض اندام در زمینه سوریه بوده و در صورت مشاهده هرگونه حرکتی علیه امنیت ملی ترکیه آماده جلوگیری از آن هستند.

وی همچنین مدعی شد که مسئله سوریه از منظر ترکیه یک ترجیح نیست، بلکه یک ضرورت و الزام است.

داوداوغلو در بخش دیگری از سخنان خود به تماس های اردوغان در ایران اشاره کرد و گفت که در تهران به طور متقابل موضع گیری ها تشریح شد و حتی طرف ایرانی نیز اشتباهات بشار اسد رئیس جمهور سوریه را پذیرفته است.

وی افزود که حتی چین و روسیه نیز عملکرد بشار اسد را تایید نمی کنند، کما اینکه تاکنون هیچ کشوری اقدامات رئیس جمهور سوریه را تایید نکرده و همگی اذعان دارند که اسد مرتکب اشتباهاتی شده است.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه خاطرنشان کرد که ایران مایل به دیدن سوریه ای قوی و مقاوم در برابر اسرائیل است، ولی اولویت ترکیه تجلی اراده ملت سوریه بوده و این امر نمی تواند جنبه تاکتیکی داشته باشد و در این زمینه با برخی کشورهای دیدگاه هایی متفاوت دارند.

وی افزود: اما نکته ای که مایه خوشحالی است، باز بودن کانال های دیپلماتیک بین ایران و ترکیه و بیان صریح دیدگاه ها به طور متقابل و تلاش برای یافتن دیدگاه های مشترک است.

داوداوغلو خاطرنشان کرد که رهبر معظم انقلاب از ریخته شدن خون مسلمانان در سوریه ناراحت است و برای جلوگیری از ریخته شدن خون مسلمانان حاضر به همکاری با ترکیه هستند، ولی مخالف هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی سوریه هستند.

وی افزود: در این خصوص بین ایران و ترکیه زمینه همکاری مشترک وجود دارد و ترکیه اجازه نخواهد داد که در منطقه موازنه ای علیه محور ایران و ترکیه شکل بگیرد، کما اینکه ممکن است عده ای در تلاش برای ایجاد جنگ سرد بین طرفین باشند، اما هم ایران و هم ترکیه دارای درک تاریخی برای اجازه ندادن به این امر هستند.

داوداوغلو تصریح کرد که همان قدر که اوباما به صداقت ترکیه اعتقاد دارد، بلکه بیشتر طرف ایرانی نیز به صداقت ترکیه معتقد است، روسیه نیز همین طور.

داوداوغلو بدون اشاره به دخالتهای آنکارا در امور داخلی سوریه که منجر به تشدید درگیری‌ها در این کشور می‌شود، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بعد از این مرحله ایران بشار اسد را در مسند قدرت در سوریه نگه می دارد یا نه؟ اظهار داشت که هیچ کس هیچ کسی را که با مردم خود در صلح و صفا زندگی نمی کند، نمی‌تواند در مسند قدرت نگه دارد.

وی افزود با اشاره به اینکه همان گونه که آمریکا یک وقتی نتوانست برخی دولت ها در آمریکای لاتین را نگه دارد، این سوال را مطرح کرد که آیا ایران و یا کشور دیگری در خاورمیانه می تواند نگه دارد؟

وی در ادامه بدون اشاره به این نکته که شاه ایران مورد حمایت و متحد آمریکا بود، اما اکنون بشار اشد در مقابل سیاستهای استعماری واشنگتن ایستاده است، گفت: همانگونه که حمایت آمریکا نتوانست شاه را نگه دارد و مردمی که قیام کرده بودند رژیم شاه را سرنگون کردند، در سوریه نیز هیچ گونه حمایت خارجی قادر به نگه داشتن این رژیم نخواهد بود.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به سفر هفته آینده وی به اتفاق اردوغان به کشور چین تاکید کرد که اختلاف نظر و دیدگاه با ایران، روسیه و چین قادر به برهم زدن روابط ترکیه با این کشورها نخواهد بود.

داوداوغلو همچنین با ذکر اینکه در خلال تماس های اردوغان در تهران بحث پایگاه سیستم راداری سپر موشکی ناتو در نزدیکی روستای کوره جیک استان مالاتیا نیز مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته در ادامه گفت که تهران بخاطر استقرار این سیستم در این منطقه ناراحتی از جانب مقامات ایران از ترکیه احساس نکرده ولی نگرانی ناشی از وجود چنین سیستمی در خاک ترکیه را احساس کرده است.

وی مدعی شد که به غیر از کشورهای عضو پیمان ناتو هیچ کشور دیگری حق استفاده از این سیستم را نداشته و در این پایگاه نظامیان ترکیه حضور خواهند داشت و در صورت مشاهده هرگونه وضعیتی غیر از این، امکان جمع آوری این سیستم از خاک ترکیه در مدت شش ماه وجود دارد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول