اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تحلیل‌گر سوری در مصاحبه با راشاتودی/

ترکیه به هر قیمتی به دنبال شکست ماموریت کوفی عنان در سوریه است

خبرگزاری فارس: یک تحلیل‌گر سوری اظهار داشت با موافقت کشورهای مختلف با طرح صلح شش مرحله‌ای کوفی عنان، ترکیه و کشورهای عربی به دنبال آن هستند تا به هر قیمتی، این طرح شکست بخورد.

ترکیه به هر قیمتی به دنبال شکست ماموریت کوفی عنان در سوریه است

به گزارش فارس "کمیل اتراکجی" سردبیر نشریه اینترنتی «سوریه کامنت» در گفتگو با شبکه راشاتودی روسیه اظهار داشت با وجود سفر کوفی عنان به چین و روسیه و تلاش‌های او برای به اجرا درآوردن طرح شش مرحله‌ای صلح در سوریه، ترکیه تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا طرح کوفی عنان به نتیجه نرسد.

کوفی عنان در سفر سه روزه‌ای که پیش از این به روسیه داشت، با «دیمیتری میدویدیف» رئیس‌جمهور این کشور و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد و طرح صلح شش مرحله‌ای خود را ارائه داد که با حمایت روسیه روبرو شد. در حال حاضر کوفی عنان عازم کشور چین است تا با مقامات چینی درباره این طرح گفت‌و‌گو کند. با این وجود اتراکجی عنوان می کند که هنوز موانع زیادی در تحقق این طرح وجود دارد. به عقیده او نتیجه عملکرد و ماموریت کوفی عنان به درستی قابل پیش‌بینی نیست.

او می افزاید: "بازیگران زیادی در این زمینه نقش دارند. به نظر من هیچ طرحی نمی‌تواند همه طرفین را کاملا راضی کند، با این حال اکثر مردم سوریه درخواست‌هایی دارند که پاسخگویی به این درخواست‌ها کار سختی نیست."

وی عنوان می‌کند که پیش از این هم طرح‌هایی در جهت پیشبرد روند صلح ارائه شده است. یکی از این طرح‌ها طرح اتحادیه عرب بود، که سوریه با همکاری بسیار خوب خود با این طرح، موجب غافلگیری دولت‌های عربی شد، که این رفتار سوریه یک شکست برای طرف مخالف به حساب می‌آید، چرا که قطر و عربستان سعودی به هیچ‌وجه انتظار نداشتند که سوریه تا این حد به پیشبرد طرح صلح در این کشور کمک کند.

او همچنین به گزارش اخیر در مورد سوریه اشاره می‌کند که در آن به این نکته اشاره شده است که مخالفین دولت سوریه آغازگر برخوردهای خشونت‌آمیز در شهر حمص بوده اند، و این نکته را نیز به عنوان شکستی دیگر برای عربستان و قطر تلقی می کند.

او در نهایت عنوان می‌کند که، احتمالا «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه به دنبال انحراف ماموریت کوفی عنان است. او می‌گوید: "به نظر من نخست وزیر ترکیه به عنوان اصلی ترین مزاحم این طرح به حساب می‌آید. او پیش از این هم به بهانه عدم مذاکره کوفی عنان با همه طرف‌ها، به او حمله کرده بود."

او عقیده دارد که اردوغان طرح‌هایی برای سوریه دارد و بیم آن را دارد که در صورت موفقیت طرح کوفی عنان، جایگاه خود را در مناقشات سوریه از دست بدهد. اتراکجی می‌گوید: "من فکر می‌کنم ترکیه تمام تلاش خود را می‌کند تا به کمک رابطین خود در سوریه، طرح کوفی عنان را با شکست مواجه کند."

«داوود خیرالله»، استاد درس حقوق بین الملل در دانشگاه «جورج تاون» عقیده دارد طرح کوفی عنان در چارچوب قوانین بین‌المللی تنظیم شده است. او می گوید: "به عنوان یک مبنای کلی، هیچ کشوری اجازه مداخله در امور داخلی دیگر کشورها را ندارد، که این امر در ماده دو منشور سازمان ملل، به صراحت عنوان شده است و آقای کوفی عنان در مسیر صحیحی حرکت می‌کند. شورای امینت تنها در صورتی می‌تواند اجازه دخالت نظامی در کشوری را صادر کند، که عملکرد آن کشور موجب تهدید صلح بین‌المللی شود، و نه به دلیل ناآرامی های داخلی یک کشور.

انتهای پیام/ 201388/س.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول