اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان:

آشوراده زیباترین آبادی در دریای خزر است

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: شبه جزیره آشوراده به عنوان زیباترین و محبوب‌ترین آبادی در دل دریای خزر است.

آشوراده زیباترین آبادی در دریای خزر است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان قربان عباسی اظهار داشت: این شبه جزیره در محاصره امواج دریا در سه کیلومتری غرب شهر بندرترکمن واقع است و ساماندهی ساحل این جزیره و طبیعت زیبای آن جذب گردشگران است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم چند منطقه از ایران را در ردیف زیباترین و دیدنی‌ترین و در عین حال قدیمی‌ترین مناطق ایران نام ببریم بدون تردید استان سرسبز گلستان یکی از آنها است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: استان گلستان با 22 هزار کیلومتر مربع وسعت سرزمین سبزی است که در میان کوه، جنگل، دشت و دریا گسترده است منطقه‌ای که دیدنی‌های بسیار دارد و در هر گوشه از آن به یمن طبیعت بکر، چشم‌اندازهای زیبا و بدیعی را در خود جای داده است.

عباسی افزود: در این سرزمین زیبا و پرنشاط، به دلیل همسایگی با دریا و هم خانگی با جنگل، فصول معنای خود را از دست داده است چرا که به برکت نزولات آسمانی در تمام فصول سال، هوایش به عطر گل‌ها معطر است و سرسبزی در جای جای آن دیده می‌شود.

وی ادامه داد: استان گلستان منطقه تاریخ‌دار و با قدمتی باستانی است که نامداران بسیاری در دامان آن پرورش یافته و ادیبان، امیران، شاعران و اندیشمندان و فقهای‌ فراوانی نظیر عبدالقاهر جرجانی، سید اسماعیل جرجانی، فخر‌الدین اسعد گرگانی، میرداماد، میرفندرسکی و ... از آن برخاسته‌اند.

عباسی یادآور شد: طبیعی است منطقه‌ای به این زیبایی و مردمانی با این نجابت و سختکوشی پیوسته مورد توجه گردشگران و مسافران باشد عبور و توقف سالانه میلیون‌ها مسافر و گردشگر از نقاط ایران و جهان به این منطقه نشانگر غنای منطقه و منابع طبیعی سرشار استان گلستان است.

وی ادامه داد: استان گلستان از جنوب به جنگل‌ها و کوه‌های البرز و از غرب با استان مازندران و دریای خزر از شرق با استان خراسان‌شمالی و از شمال به کشور ترکمنستان معطوف می‌شود. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اضافه کرد: بنادر گز و ترکمن آرمیده در کنار سواحل دریای خزر از پیشینه تاریخی برخوردارند و در حدود 70 سال پیش از مراکز تجاری دریایی کشور بوده‌اند دیاری نام آشنا برای دریانوردان و دوستداران دریا است.

عباسی یکی از ویژگی‌های استان گلستان را واقع بودن در مسیر جاده تهران مشهد دانست و گفت: همه ساله زائران و مسافران بی‌شماری از سراسر نقاط میهن اسلامی عازم زیارت بارگاه ثامن‌الحج امام‌رضا(ع) هستند که از این منطقه عبور و یا روزهایی را در روستاها و شهرهای آن توقف می‌کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان تصریح کرد: وجود فرودگاه گرگان، راه آهن سراسری شمال بزرگراه آسیایی تهران مشهد این امکان را فراهم ساخته تا بسیاری از هموطنان ما در فصول سال به این استان سرسبز سفر کرده و از مواهب طبیعی و مناطق دیدنی و تاریخی آن دیدن کنند.

وی ادامه داد: وجود تالاب بین‌المللی گمیشان نیز با توجه به وسعت و پرندگان مهاجر نیز از نظر زیست محیطی بااهمیت است. عباسی افزود: تالاب‌های بین‌المللی آلماگل، آلاگل و آجی‌گل در 50 کیلومتری شهر گنبدکاووس در کنار مرز اینچه‌برون از دیگر مناطق بسیار دیدنی استان گلستان است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ارتفاعات درازنو و جهان‌نما در جنوب کردکوی را جلوه‌گاه زیبا و نمایشگاه اعجاب‌انگیز خلقت دانست و افزود: میل آجری رادکان بنای باقی مانده از دوره آل‌زیار همچون نگینی گران سنگ در این منطقه نمایان است.

عباسی یادآور شد: بافت قدیم گرگان در مرکز استان گلستان که از زیباترین مکان گردشگری استان است شهرت خود را وامدار لطف خداوند متعال است و قدمت تاریخی دارد و بناهای تاریخی نظیر امامزاده نور، مسجد جامع، امامزاده عبدالله، مدرسه عمادیه خانه‌های قدیمی قله‌ها و تپه‌های باستانی و ده‌ها اثر تاریخی و فرهنگی دیگر در شهر گرگان می‌درخشند این منطقه زیبا و سرشار از مناطق طبیعی گردشگران و طبیعت دوستان را به میهمانی زیبایی خود فرا می‌خواند.  

وی اضافه کرد: استان گلستان نیز همچنین به استان آبشاران نیز شهرت یافته است، خان‌ببین و علی‌آبادکتول با آبشاران معروف و زیبای شیرآباد و کبودوال و نوار پهن جنگلی آزادشهر مجموعه زیبا در دل جنگل‌های منطقه است و نظیر آن را در کمتر نقاط ایران می‌توان یافت و این همه زیبایی بهترین هدیه زمین به عاشقان طبیعت است که پذیرای مسافران در تمام فصول سال است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان همچنین به میل آجری گنبدقابوس با قدمت یک هزار ساله بلندترین میل آجری جهان اشاره کرد که در ردیف یکی از شاهکارهای دنیا است و پرونده ثبت جهانی این اثر تاریخی به عنوان نخستین اثر ثبت جهانی در شمال کشور، به سازمان جهانی یونسکو ارسال شده و در آستانه ثبت جهانی است.

عباسی افزود: امامزاده یحیی بن زید(ع)، آثار به جای مانده از شهر تاریخی باستانی گرگان، تپه‌ها و قله‌های اطراف گنبدکاووس و گل رامیان از آثار و پدیده‌های جذاب و دیدنی هستند که هر یک از آنها برای گردشگران خالی از لطف نیست.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان همچنین به فعالیت موزه‌های این استان اشاره داشت و تصریح کرد: کاخ موزه گرگان، موزه شهر گرگان، موزه صنایع دستی (امیرلطیفی) گرگان، موزه مردم‌شناسی علی‌آبادکتول، موزه حیات وحش علی‌آبادکتول، موزه صنایع دستی مینودشت و موزه گمیشان که همگی هنر و فرهنگ مردم این سرزمین و تاریخ کهن این دیار را معرفی می‌کنند، قابل بازدید برای گردشگران است.

وی با اشاره به کاوش‌های تپه تاریخی بازگیر مینودشت و کشف 500 قلم شی تاریخی در این کاوش یادآور شد: نخستین موزه باز باستان‌شناسی این استان در تپه بازگیر مینودشت ایجاد شده و این تپه تاریخی فرصتی نو در جاذبه گردشگری این استان ایجاد کرده و راه‌اندازی موزه باز در این تپه تاریخی می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری جاذب گردشگران داخلی و خارجی به استان گلستان باشد.

عباسی همچنین به پارک ملی گلستان اشاره کرد که با مساحتی بالغ بر 90 هزار هکتار به عنوان پارک منحصربه‌فرد در خاورمیانه است، در این پارک بیش از 70 گونه جانور پستاندار 15 گونه پرنده و یک هزار و 100 گونه گیاهی با ارزش شناسایی شده است.

وی ادامه داد: این پارک از نظر تنوع گیاهی و جانوری در مکان ششم دنیا قرار دارد و همه ساله میلیون‌ها مسافر از این پارک دیدن می‌کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان به فراهم‌سازی شرایط و امکانات رفاهی و تفریحی در کنار این همه جاذبه دیدنی و تاریخی اشاره داشت و گفت: استان گلستان با آنچه گفته شد و با فراهم آوردن خدمات رفاهی و تفریحی در تفرجگاه‌ها و راه‌های استان پذیرای مسافران و گردشگران نوروزی است، تا ضمن معرفی و تبلیغ جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی بتواند خاطره خوشی را برای میهمانان فراهم آورد.

انتهای پیام/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول