اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معرفی یکی دیگر جاذبه‌های گردشگری اصفهان

منطقه کلاه‌قاضی شکارگاه سلاطین

خبرگزاری فارس: منطقه کوهستانی کلاه‌قاضی به موجب شرایط خاص از دیرباز زیستگاه وحوش بوده و دارای قدمت تاریخی زیادی است و از زمان شاه عباس صفوی و پس از آن در دوره قاجاریه این کوه‌ها از شکارگاه‌های ویژه سلاطین محسوب می‌شده است.

منطقه کلاه‌قاضی شکارگاه سلاطین

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پارک ملی کلاه‌قاضی در استان اصفهان واقع شده و مساحت آن در حدود 47 هزار و 142 هکتار است.

در اواخر قرن نوزدهم ظل‌السلطان پسر ارشد ناصرالدین شاه که سال‌های متمادی حاکم اصفهان بوده در کتاب خود از کلاه‌قاضی و شاه‌کوه به عنوان شکارگاه‌های غنی و زیبا یاد کرده است.

این منطقه به دلیل دارا بودن تنوع بوم شناختی، حفاظت از تنوع زیستی، حفاظت از منابع ژنتیکی و بقای تعادل طبیعی هم‌چنین کاهش ناهنجاری‌های حاصل از فعالیت صنایع و عوارض جمعیتی، برخورداری از چشم‌اندازهای زیبای نواحی کوهستانی و تپه ماهوری، وجود انواع گیاهان و گون‌های متعدد حیات‌وحش جانوری و استفاده‌های علمی، پژوهشی، اقتصادی و گردشگری دارای ارزش وجودی پارک ملی بوده است.

وجود اکوسیستم خوب و زیستگاه‌های قابل توجه سبب شد که در سال 1346 شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید طی مصوبه‌هایی ارتفاعات کلاه قاضی را به نام منطقه حفاظت شده کلاه قاضی قرق اعلام کند.

*‌ پارک ملی کلاه قاضی

پارک ملی کلاه‌قاضی با مساحتی در حدود 50 هزار هکتار در منطقه جنوب‌شرقی اصفهان واقع شده است و جاده آسفالته اصفهان شیراز از کناره شمالی و غربی آن می‌گذرد. نزدیک‌ترین گوشه پارک که گوشه شمال‌غرب آن است در حدود 36 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد.

در این منطقه رشته کوه‌هایی به موازات هم وجود دارند که جهت آنها شمال‌غربی به جنوب‌شرقی است.

هم‌چنین این پارک شامل رشته کوه شیدان در رشته کوه کلاه‌قاضی است که این کوه نام خود را از دو ارتفاع سنگی گرفته که هر دو از دو طرف با شیب‌های تند که به دشت ختم می‌شود به صورت دو برج سنگی برافراشته‌اند.

پارک ملی کلاه‌قاضی که یک منطقه صخره‌ای است علاوه بر پوشش گیاهی علفی، گونه‌های درخت و درختچه دارد که این گو‌نه‌ها در نقاط مختلف دره‌ها و کوهپایه‌ها می‌رویند و از نظر طراوت و سرسبزی جلوه خاصی به منطقه داده‌اند.

انواع مختلفی از گیاهان بوته‌ای از جمله درمنه، گل گندم، شقایق وحشی، آویشن، لاله وحشی، اسپند، خارشتر و درختان و درختچه‌ها مانند تنگرس، بادام کوهی، انجیر و بنه در این پارک می‌رویند.

هم‌چنین تعدادی از گیاهان دارویی از جمله چوبک، قدومه، همیشه بهار، ریواس، خاکشیر، گل گاوزبان، شنگ، کاسنی سم در این پارک وجود دارد.

پارک ملی کلاه‌قاضی زیستگاه گونه‌های مختلفی از پستانداران، پرندگان و خزندگان است که برخی از آنها بسیار با ارزش و تعدادی نیز در معرض خطر انقراض بوده و تحت حفاظت و حمایت شدید هستند.

از جمله پستانداران موجود در این پارک می‌توان به کل و بز وحشی قوچ و میش وحشی، آهو، پلنگ، گرگ، روباه معمولی، کفتار، شغال، خرگوش و انواع موش اشاره کرد.

هم‌چنین بیش از 40 گونه پرنده در این پارک شناسایی شده که برخی از آنها بومی و برخی مهاجر بهاره و تابستانه یا مهاجر زمستانه و تعدادی نیز عبوری هستند.

از مهم‌ترین گونه‌های پرندگان می‌توان به عقاب طلایی، شاهین، سارگپه، کبک، تیهو، پرستو، چکچک، کمرکلی، کبوتر چاهی و باقرقره اشاره کرد.

از گونه‌های خزندگان نیز می‌توان لاک‌پشت مهمیزدار، بزمجه بیابانی، انواع آگاما، مار و افعی را نام برد.

*‌ کوه کلاه‌قاضی

کوه کلاه‌قاضی قسمتی از رشته کوه ماهدشت است و بلندترین قله این کوه به ارتفاع 2 هزار و 534 متر در جنوب خاوری اصفهان واقع، دارای دره‌های متعدد شمالی و جنوبی است و شکلی شبیه کلاه‌قاضی‌ها در ادوار گذشته دارد.

کوه کلاه‌قاضی جزو منطقه‌های حفاظت شده شکار ممنوع و پناهگاه حیات‌وحش و دارای پاسگاه‌های مختلف شکاربانی است و چشمه‌های زیادی در دامنه‌های این کوه وجود دارد که گله‌های حفاظت شده بز و پازن از آن استفاده می‌کنند.

برای صعود به این کوه می‌توان از گردنه‌ای موسوم به گردنه لاشتر در فاصله حدود 30 کیلومتری اصفهان در جاده اصفهان به شهرضا استفاده کرد.

کوه کلاه‌قاضی دارای دیواره‌های بلند با سنگ‌های مناسب برای صخره‌نوردی است و به همین دلیل مورد توجه صخره‌نوردان قرار گرفته و مسیرهای گوناگونی در آن گشوده شده است.

کلاه‌قاضی پس از فراز و نشیب‌های بسیار در سال 1374 با پیگیری‌های مستمر و حل مسئله دامداران توسط نهادهای عضو شورای کشاورزی استان با اعتبارهای پیش‌بینی شده در راستای اسکان عشایر از طریق اداره‌کل امور عشایر استان اصفهان طی مصوبه‌ شورای‌عالی محیط زیست به عنوان پارک ملی ثبت و معرفی شد.

انتهای پیام/غ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول