اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال جاری

4 هزار هکتار مزارع سیب زمینی جنوب کرمان بیمه شدند

خبرگزاری فارس: مدیر گروه بیمه محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: در سال جاری 3 هزار و 700 هکتار از مزارع سیب زمینی طرح استمرار جنوب کرمان زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفت.

4 هزار هکتار مزارع سیب زمینی جنوب کرمان بیمه شدند

فرزاد شریفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: فعالیت‌های بیمه‌ای ما در سال زراعی جاری این تفاوت را نسبت به سال‌های قبل داشت که در سال جاری بیمه محصولات از طریق سامانه بیمه کشاورزی ایران (سابکا) انجام شد، در حالی که سال‌های قبل به روش سنتی انجام می‌شد.

وی افزود: در سال جاری بیمه تمام محصولات کشاورزی به جز مرکبات از طریق سامانه سابکا بیمه شدند و امسال بیمه نامه‌های کشاورزی به طور کامل سیستمی صادر شده است.

شریفی تصریح کرد:  سرمازدگی بسیار زود هنگام امسال نسبت به سال‌های قبل در منطقه، مشکلی بود که موجب ضرر زیاد کشاورزان منطقه شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر این خسارت‌ها بی‌سابقه بود که در 16 آذر ماه خسارت سرمازدگی را داشته باشیم.

شریفی گفت: این سرمازدگی بیش از هر چیز به مزارع سیب زمینی طرح استمرار که در این تاریخ کشت آن به طور کامل انجام شده است، ولی به مرحله رشد غده نرسیده بود خسارت وارد کرد.

مدیر گروه بیمه محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان اظهار داشت: در این مرحله که غده نرسیده، کشاورز تمام هزینه‌ها را پرداخت کرده اما هنوز محصولی تولید نشده که با فروش آن قسمتی از خسارت وارده را جبران کند.

وی ابراز داشت: در سال‌های قبل معمولا خسارت را در نیمه اول دی ماه داشتیم که یک قسمت را بیمه پرداخت می‌کرد و قسمت دیگر را کشاورزان با فروش محصولی که از سرما نجات یافته بود،جبران می‌شد و شاید کشاورز می‌توانست جلوی ضرر را بگیرد، هر چند که محصول سودی برای او دربر نداشت.

شریفی اذعان داشت: اما در سال جاری خسارت‌ها بسیار سنگین بود و این قضیه هم مد نظر ما بود که به کارشناسان توصیه کردیم با دید کاملاً مثبت و با کارشناسی دقیق این موضوع را مورد بررسی قرار دهند و کیل‌گیری انجام شود و خسارت واقعی افراد مشخص شود.

وی بیان داشت: در کیل‌گیری کارشناس در یک مساحت مشخص نمونه‌برداری می‌کند و نتیجه آن به تمام مزرعه تعمیم داده می‌شود.

شریفی تصریح کرد: در کیل‌گیری انجام شده، خیلی از مزارع عملکرد بسیار پایینی داشتند، البته درصدها در منطقه متفاوت است ولی عمده خسارت‌ها درصد بالایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: مبلغ برآورد شده در سال جاری چیزی حدود 60 میلیارد ریال خسارت سرمازدگی محصول سیب زمینی است.

شریفی با بیان اینکه در باغ‌ها این خسارت را به نسبت کمتر و در سطح کمتر داشتیم، ابراز داشت: در سال جاری 3 هزار و 700 هکتار از مزارع سیب زمینی طرح استمرار جنوب کرمان زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفت، که نسبت به سال‌های قبل بیشتر است و در سال گذشته این میزان 2 هزار و 500 هکتار بیمه شده بود.

انتهای پیام/ی20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول