اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول بانک خون بندناف رویان در کرمان:

کرمان رتبه سوم اعضای بانک خون‌ ایران را دارد

خبرگزاری فارس: مسئول بانک خون بندناف رویان در استان کرمان گفت: استان کرمان با بیشترین تعداد عضو در بانک خون‌ ایران، رتبه سوم کشور را دارد.

کرمان رتبه سوم اعضای بانک خون‌ ایران را دارد

مژگان مشرفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به اینکه تعداد اعضای بانک خون بندناف استان کرمان نسبت به سال گذشته رشد 35 درصدی دارد، اظهار داشت: تعداد افراد مراجعه کننده به بانک خون ماهانه 30 تا 35 نفر است که از این لحاظ کرمان نسبت به دیگر استان‌ها جزو مناطق پرکار است.

وی با بیان اینکه بانک خون در ایران در سال 84 تأسیس شده است، تصریح کرد: بانک خون در استان کرمان در سال 87 راه‌اندازی شده و رفسنجان نخستین شهرستان در ایران است که در سال 88 نمایندگی بانک خون را دریافت کرده است.

مشرفی بیان داشت: در فرآیند سلول درمانی فردی که متقاضی پیوند است، باید سلول‌ها نسبت به گیرنده از لحاظ ژنتیکی مشابه به هم باشند.

وی افزود: سلول‌های بنیادی بندناف از لحاظ تکاملی در مرحله‌ای از تکامل قرار دارند که از لحاظ ویژگی‌های ژنتیکی به صورت بالغ نبوده و در نتیجه می‌توان به طیف وسیعی از مریضان پیوند داد و احتمال رد پیوند کمتر است.

مشرفی خاطرنشان کرد: مرحله جدا‌سازی سلول‌های بنیادی از بندناف به روش امن صورت می‌گیرد که نه برای بدن مادر و نه بدن جنین صدمه‌ای وارد می‌شود و مزیت آن از نظر ژنتیکی برای بچه 100 درصد، برای پدر و مادر 50 درصد و خواهر و برادر 25 درصد قابل استفاده است.

وی از دو نوع بانک خون عمومی و خصوصی در جهان خبر داد و گفت: در ایران تنها بانک خصوصی رویان وجود دارد و خانواده‌هایی که متقاضی ذخیره کردن بندناف جنین خود هستند، باید به دفاتر بانک خون مراجعه تا مشاوره پزشکی‌ صورت گیرد.

مشرفی اذعان داشت: انجام یکسری آزمایش‌های عفونی در ماه 9 بارداری به شرط نداشتن هرگونه مشکلی‌ در زمان زایمان به وسیله‌‌ کارشناسان نمونه خون بندناف از آن‌ها ‌گرفته شده و در دمای مناسب به تهران فرستاده می‌شود و بدین ترتیب سلول‌های بنیادی جداسازی شده و‌ ذخیره می‌شوند.

مسئول بانک خون بندناف رویان در استان کرمان  از ذخیره 25 هزار و 962 نمونه خون بندناف از اقلیت‌های مذهبی در ایران خبر داد و اظهار داشت: در بانک خون استان کرمان 730 نفر تا پایان ‌سال جاری عضو شده‌اند.

وی استقبال مردم استان کرمان را از اجرای این طرح نسبتاً خوب ارزیابی کرد و خواستار اطلاع‌رسانی بیشتر در این زمینه شد.

انتهای پیام/ی20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول