اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تحلیلگر استراتژیک مصر در گفت‌وگو با فارس:

سوریه "قطعا"از بحران کنونی خارج می‌شود/امنیت ملی مصر همچنان مورد تهدید است

خبرگزاری فارس: تحلیلگر راهبردی و نیز رئیس بخش بین الملل مجله "الاهرام العربی" مصر در گفت‌وگویی تاکید کرد که سوریه توانایی خارج شدن از بحران کنونی را دارد. وی معتقد است که هنوز اهداف بزرگ انقلاب مصر محقق نشده است.

سوریه "قطعا"از بحران کنونی خارج می‌شود/امنیت ملی مصر همچنان مورد تهدید است

دکتر ایمن میناء،‌روزنامه نگار، تحلیلگر موضوعات استراتژیک، متخصص استراتژی های رسانه‌ای و کاربردهای استراتژیک در رسانه‌ها و رئیس بخش امور بین‌الملل مجله "الاهرام العربی" است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی فارس به سوریه به تشریح اوضاع این کشور و نیز مصر پرداخت.

درگیری‌ها در مناطق مرزی سوریه است

وی در ابتدای این مصاحبه گفت: سوریه کشوری زیبا و دارای تمدنی بزرگ است و حواث خشونت‌باری که هم اکنون در سوریه در حال روی دادن است در مناطق مرزی بوده و در قلب این کشور نیست و خشونت‌ها و حوادثی که در این مناطق روی می‌دهد اشکال گوناگونی دارد که هدف آنها ناآرام کردن کشور و از بین بردن امنیت اجتماعی سوریه است.

وی در پاسخ به سوالی در باره مداخله برخی کشورها در امور داخلی سوریه با هدف تشدید ناآرامی‌ها در این کشور گفت: منطقه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم که از مراکش تا ایران گسترده شده است، تحت پروژه‌ای آمریکایی با نام خاورمیانه بزرگ قرار دارد.

تجزیه کشورها منطقه طرح خاورمیانه بزرگ آمریکاست

دکتر ایمن میناء اضافه کرد که آمریکا تلاش دارد با اقداماتی همچنان طرح خاورمیانه بزرگ را زنده نگه دارد و آن را بر ساختارهایی جدید، پیاده سازی کند. این طرح را یکی از ژنرال‌های بزرگ آمریکا با نام نقشه خون یا مرزهای خون تدوین کرده است. مرزهای کنونی کشورها منافع استعمار قدیم را برآورده می‌کرد اما زمانی که کشورها و ملت‌ها از استعمار قدیم نجات یافتند و برخی از قدرت‌های استعماری قدیم رو به افول رفتند، قدرت استعماری جدید که آمریکا باشد به این نتیجه رسید که نقشه کنونی خاورمیانه منافع این کشور را تامین نمی‌کند و چاره‌ای جز ترسیم جدید نقشه خاورمیانه وجود ندارد، بنابراین با تحریک ملت‌ها تلاش دارد که کشورهای بزرگ را تقسیم کند تا این تقسیم‌بندی‌ها بخشی از طرح خاورمیانه بزرگ را به پیش ببرد.

عوامل خروج سوریه از بحران کنونی

وی در ادامه درباره امکان خروج سوریه از وضعیت کنونی گفت که سوریه می‌تواند از وضعیت کنونی خارج شود. اول باید بگویم که نیروهای مسلح سوری هم اکنون چه از نظر سلاح و چه از نظر آموزش در اوج قدرت خود قرار دارند. از سوی دیگر از سوی برخی کشورهایی که در اطرافش قرار دارند پشتیبانی استراتژیکی دریافت می‌کند. همچنین همکاری استراتژیکی میان جمهوری عربی سوریه و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و با وجود آنکه واشنگتن به سوریه درباره این همکاری استراتژیکی هشدار داده بود اما سوریه وارد این همکاری استراتژیکی شد چون که این همکاری دارای منافع استراتژیکی برای هر دو کشور بوده و افق‌های وسیعی را برای خود ترسیم کرده است. از سوی دیگر قدرتهای بزرگ جهانی دیگر نظیر روسیه و چین نیز از سوریه حمایت می‌کنند. بنابراین هم اکنون ما شاهد رویارویی میان قدرت‌های در حال پیشرفت جهان با قدرت‌های غربی هستیم. آمریکا قدرتی بزرگ است که همانند امپراطوری رم قدیم است. از سوی دیگر باید بگویم که دولت سوریه دولتی ضعیف نیست که برخی کشورهای می‌گویند طی چند روز قادر به سرنگونی آن هستند.

به عقیده این کارشناس مسائل استراژتژیک، انقلابی که در ایران روی داد باعث تقویت و افزایش قدرت این کشور شد اما امروز شاهد تضعیف مصر و تونس و لیبی هستیم و گروه‌هایی که هم اکنون در تلاش برای گرفتن قدرت در تونس و مصر هستند تلاش دارند با پوشش اسلام به اهداف سیاسی خود دست پیدا کنند و این گروه‌ها با اسلام حقیقی فاصله دارند.

اهداف ناآرامی های سوریه فراتر از تغییر نظام این کشور است

این روزنامه نگار مصری افزود: این رویدادها که به بهاری برای بهار اسلام سیاسی تبدیل شده است هیچ کشوری به جز سوریه توانایی متوقف کردن آن را ندارد. به حکومت اخوان‌المسلمون در ترکیه بنگرید و به حکومت اخوان‌المسلمین در اردن نظری بیاندازید و به حماس و به مصر نگاه کنید. می توانید ببینید که از غرب تا شرق جهان عرب اخوان المسلمون در حال قدرت نمایی هستند و تنها حلقه مفقود سوریه است و سوریه این طناب را پاره کرده است و در تلاش هستند تا با سرنگون کردن بشار اسد این طناب را مرتبط کنند، اما رئیس جمهور سوریه می‌داند که اهداف ناآرامی ها در این کشور بسیار بزرگتر از تغییر نظام این کشور است بلکه این ناآرامی‌ها تمدن سوریه و این کشور را هدف قرار داده است.

هنوز اهداف انقلاب مصر محقق نشده است

دکتر ایمن میناء که تحلیلگری مصری است درباره انقلاب مصر نیز گفت که هنوز ملت مصر به کمترین اهداف انقلاب خود دست نیافته است. اهدافی که مرتبط با کرامت و عزت و امنیت ملی مصر بوده همچنان مفقود باقی مانده است. امنیت ملی مصر همچنان مورد تهدید قرار دارد.

موانع ازسرگیری روابط ایران و مصر

وی درباره موانع برقراری ارتباط میان مصر و ایران گفت که هیچ مانعی به جز اخوان‌المسلمون و حرکت‌های سلفی در این کشور وجود ندارد و به مصری‌ها اینگونه وانمود کرده‌اند که شیعیان تهدید واقعی برای مصر به شمار می‌آیند اما واقعیت آن است که شیعیان هیچ تهدیدی برای مصر نبوده و شیعیان کافر نیستند. همه ما مسلمان هستیم و همه یکتاپرست هستیم و همه دوست دار اهل بیت هستیم.

اسرائیل مخالف سرسخت روابط ایران و مصر

این تحلیلگر سیاسی همچنین گفت که اسرائیل نیز یکی از مخالفان سرسخت از سرگرفته شدن روابط میان مصر و ایران است و این رژیم تلاش می‌کند که این رابطه از سرگرفته نشود.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول