اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان:

برای حفظ ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر باید تلاش شود

خبرگزاری فارس: مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان گفت: برای حفظ و پایداری ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر باید تلاش شود.

برای حفظ ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر باید تلاش شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان سید مصطفی عقیلی‎نژاد بعد از ظهر امروز در جمع مدیران اداره کل شیلات استان گلستان اظهار داشت: فعالیت صید ماهیان خاویاری در استان گلستان با هدف مولدگیری و تامین ماهیان مناسب تکثیر و بازسازی ذخایر سال جاری در فصول سه‌گانه بهار، تابستان- پاییز و زمستان و در حوزه پنج مرکز صید و با وسعت حدود 100 کیلومتر نوار ساحلی است.

وی تصریح کرد: در پی‎توافق رؤسای جمهوری پنج کشور حاشیه دریای خزر مبنی بر ممنوعیت صید تجاری و لزوم حفظ ذخایر ارزشمند ماهیان خاویاری در سال جاری سهم ماهیان صید شده به عنوان مولد مناسب در استان گلستان تا بیش از 70 درصد افزایش یافته است.

عقیلی‎نژاد با اشاره به اینکه ذخایر ماهیان بالغ در دریای خزر به شدت کاهش یافته است تاکید داشت: تمام کشورهای ساحلی باید با اعمال مدیریت واحد نسبت به بهسازی محیط زیست و جلوگیری از صید غیرقانونی تلاش‎های جدی و فوری را انجام دهند.

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان تصریح کرد: ماهیان خاویاری دریای خزر برابر مستندات علمی دارای تنوع ژنتیکی بوده که کوچ بودن آنها برای تخم‎ریزی به دلیل خصوصیات بیولوژیکی برای احیای نسل است.

وی خاطر نشان کرد: ارزیابی‎ها نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب تخریب ذخایر ژنتیکی گونه‎های مختلف ماهیان خاویاری است.

عقیلی‎نژاد بیان کرد: در حال حاضر ذخایر برخی از گونه‎ها همانند گونه شیپ به سبب کاهش شدید در معرض خطر انقراض نسل قرار دارند.

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان اذعان کرد: دریای خزر از گذشته به دلیل ذخایر ماهیان با ارزش خاویاری مورد توجه جهانیان بوده و خاویار آن به عنوان محصول منحصر به فرد غذای دریایی، رقیبی نخواهد داشت.

انتهای پیام/آ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول