اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سالنامه تحولات منطقه/۴

فلسطین در سالی که گذشت/شکست مذاکرات سازش؛ توافق برای تشکیل دولت وحدت ملی

خبرگزاری فارس: در سالی که گذشته مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان و تل‌آویو تقریبا متوقف شده بود و به جز چند دور نشست فرمالیته جهت فریب افکار عمومی مذاکرات جدی صورت نگرفت در حالی که در همین سال مقاومت فلسطین دستاوردهایی را در تاریخ پیروزی‌های خود ثبت کرد که از آن جمله آزادی 1027 اسیر فلسطینی از زندان‌های رژیم اشغالگر بود

فلسطین در سالی که گذشت/شکست مذاکرات سازش؛ توافق برای تشکیل دولت وحدت ملی

به گزارش فارس، صحنه فلسطین در سال 90 در سایه انقلاب‌های مردمی منطقه و بیداری اسلامی شاهد موفقیت‌ها و دستاوردهایی بود اما در عین حال جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین هیچگاه متوقف نشده و همچنان ادامه داشت.

در سالی که گذشته مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان و تل‌آویو تقریبا متوقف شده بود و به جز چند دور نشست فرمالیته جهت فریب افکار عمومی مذاکرات جدی صورت نگرفت در حالی که در همین سال مقاومت فلسطین دستاوردهایی را در تاریخ پیروزی‌های خود ثبت کرد که از آن جمله آزادی 1027 اسیر فلسطینی از زندان‌های رژیم اشغالگر بود. 

 

 

شیخ زهیر القیسی دبیرکل کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین
ترور"زهیر القیسی" دبیرکل کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین

جمعه گذشته رژیم صهیونیستی با حمله هوایی به نوار غزه "زهیر القیسی" دبیرکل کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین و یکی از همراهان وی که از اسرای آزاد شده تبعیدی به غزه بود، به شهادت رساند و پس از  آن نیز در حملات این رژیم در چند روز گذشته 25 فلسطینی را شهید و بیش از 80 نفر دیگر را زخمی کرد. گردان‌های القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز که در این حملات صهیونیست‌ها 10 عضو خود را از دست داد، در پاسخ به این جنایت شهرک‌های صهیونیستی اطراف نوار غزه را هدف شلیک موشک و خمپاره قرار داد و باعث شد که یک میلیون اسرائیلی در چهار روز گذشته در پناهگاه‌ها سپری کنند.

 

دستاورد بزرگ مقاومت؛ آزادی 1027 اسیر فلسطینی

یکی از مهم‌ترین رخدادهای صحنه فلسطین تبادل اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی بود که طی آن حماس موفق شد خواسته مقاومت را به تل‌آویو تحمیل کرده و رژیم صهیونیستی را در برابر خواسته‌های مقاومت فلسطین به زانو درآورد.

طی این تبادل اسرا رژیم صهیونیستی مجبور شد در مقابل آزادی شالیت تک اسیر این رژیم که از سال 2006 در اسارت مقاومت فلسطین بسر می‌برد، 1027 اسیر فلسطینی را آزاد کند. این تبادل اسرا طی 2 مرحله انجام شد که در مرحله نخست آن (18 اکتبر) 450 اسیر مرد به اضافه 27 زن اسیر فلسطینی آزاد شدند و در مرحله دوم (19 دسامبر) نیز 550 اسیر فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی رهایی یافتند.

 

سقوط مبارک و بازگشایی گذرگاه رفح

بدون شک مسئله فلسطین بیشترین تاثیر را از حوادث و انقلاب‌های عربی و منطقه‌ای پذیرفت و در سایه حوادث منطقه‌ای و بیداری اسلامی که مشخصه بارز سال 2011 بود تحولات زیادی در عرصه فلسطین بوجود آمد که از جمله آن بهبود روابط حماس با رهبران کنونی مصر پس از سرنگونی رژیم"حسنی مبارک" و بازگشایی گذرگاه رفح و تردد فلسطینیان از این گذرگاه بود همچنانکه رفت و آمدهای رهبران حماس به قاهره و گفت‌‌وگو با رهبران مصری نیز نتایج مهمی را برای ملت فلسطین به دنبال داشت که از جمله آن امضای قرارداد تبادل اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی تحت نظارت مصر و همچنین امضای توافقنامه آشتی بین فتح و حماس بود که آن هم تحت نظر قاهره صورت گرفت.

 

 

امضای توافقنامه دوحه
آشتی فتح و حماس/ امضای توافقنامه دوحه توسط مشعل و عباس

4 می سال 2011 جنبش‌های فتح و حماس با حضور "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و "خالد مشعل" رئیس دفتر سیاسی حماس تحت نظارت مصر در قاهره توافقنامه آشتی ملی را امضا کردند اما به دلیل اختلافات بر سر نخست‌وزیری دولت توافق ملی و برخی مسائل دیگر از جمله آزادی زندانیان سیاسی این توافقنامه اجرایی نشد و پس از آن عباس و مشعل بار دیگر در تاریخ 6 فوریه(17 بهمن ماه) در دوحه تحت نظارت امیر قطر توافقنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن قرار شد عباس نخست‌وزیری دولت انتقالی فلسطین را بر عهده بگیرد و پس از این دیدار نیز دو طرف 2 بار در قاهره با یکدیگر دیدار و موضوع تشکیل دولت آینده را بررسی کردند اما به خاطر فشارهای خارجی و اختلافات داخلی حماس بر سر نخست‌وزیری عباس و غیرقانونی بودن نخست‌وزیری وی به دلیل ریاست وی بر تشکیلات خودگردان  هنوز هم دولت انتقالی فلسطین تشکیل نشده است.

 

ارائه درخواست عضویت فلسطین در سازمان ملل

"محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از به بن‌بست رسیدن مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی در تاریخ 23 سپتامبر درخواست عضویت فلسطین در سازمان ملل و اعلام تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال 1967 را به "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل تقدیم کرد اما این درخواست پس از بررسی در کمیته عضویت شورای امنیت رد شد اگرچه پیش از آن نیز آمریکا تهدید کرده بود که این طرح فلسطینیان را در شورای امنیت وتو خواهد کرد.

 

عضویت فلسطین در سازمان یونسکو

31 اکتبر سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل(یونسکو) با رأی 107 عضو این سازمان و مخالفت 14 عضو از جمله رژیم صهیونیستی و آمریکا با عضویت فلسطین در این سازمان موافقت کرد و پرچم فلسطین روز 22 آذرماه برای نخستین بار در مقر یونسکو در پاریس در میان حضور گسترده شخصیت‌های بین‌المللی و عکاسان و خبرنگاران به اهتزاز درآمد. 

"محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مراسم به اهتزاز درآمدن پرچم فلسطین در مقر مرکزی یونسکو حضور داشت و سرود ملی فلسطین نیز به هنگام بالا رفتن پرچم پخش شد.

در این مراسم شخصیت‌های بین‌المللی زیادی از جمله "کاتالین بوگای" رئیس کنفرانس یونسکو، "الیساندرا کومنییز" رئیس شورای اجرایی یونسکو ، "ایرینا بوکوا" مدیرکل سازمان یونسکو و تعداد زیادی از سفرا و نمایندگان 195 عضو یونسکو حضور داشتند.

پس از اهتزاز پرچم فلسطین عباس طی سخنانی تاکید کرد که پیوستن فلسطین به یونسکو نخستین گام در جهت به رسمیت شناختن کشور فلسطین است.

وی افزود که این موضوع را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم که فلسطین به دیگر سازمان‌های بین‌المللی بپیوندد.

 

 

سفر هنیه به ایران
سفرهای دوره‌‌ای"اسماعیل هنیه" شکست محاصره سیاسی غزه

در سایه انقلاب‌های عربی و بیداری اسلامی و تحولات پس از آن "اسماعیل هنیه" نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین برای نخستین بار از سال 2007 موفق شد محاصره سیاسی رژیم صهیونیستی بر غزه را شکسته و از طریق گذرگاه مرزی رفح و فرودگاه قاهره 2 بار سفر دوره‌ای به کشورهای منطقه انجام دهد که در دور نخست به مصر، ترکیه، تونس، سودان و بحرین سفر کرد و در دور دوم نیز به قطر، ایران، امارات و کویت سفر کرده و مورد استقبال گرم در این کشورها قرار گرفت.

 

بن‌بست مذاکرات سازش/نشست‌های طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی در امان نتیجه نداد

اردن و کمیته چهارجانبه صلح متشکل از (آمریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و روسیه) در تلاش برای ازسرگیری مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی، نشست‌هایی را بین دو طرف در امان تحت نظارت اردن ترتیب دادند. این نشست در تاریخ 3 ژانویه(13 دی) با حضور "صائب عریقات" مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین و "اسحاق مولخو" فرستاده ویژه "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برگزار شد اما بدون نتیجه پایان یافت و پس از آن نیز چهار دور دیگر نشست بین دو طرف برگزار شد که این نشست‌ها نیز نتیجه‌ای نداشت و بنا به اذعان طرف فلسطینی طرف اسرائیلی در این نشست‌ها هیچ حرفی تازه‌ای ارائه نکرد. تشکیلات خودگردان بارها اعلام کرده است که در صورت پذیرش اصل تشکیل دو کشور بر اساس مرزهای سال 1967 و توقف شهرک‌سازی بویژه در قدس اشغالی از سوی تل‌آویو، این تشکیلات آماده بازگشت به میز مذاکرات سازش است.

 

تجاوزات صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی

 

 

شهادت کودک فلسطینی
شهادت 19 کودک و زخمی شدن 403 نفر دیگر

صندوق کودک سازمان ملل متحد(یونیسف) در گزارشی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در سال جاری(2011) 19 کودک فلسطینی را شهید و 403 کودک را زخمی کرده‌ است که این آمار نسبت به سال قبل(2010) افزایش داشته است به طوری که در این سال 9 کودک شهید و 308 نفر نیز زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، 174 کودک نیز همچنان در زندان‌های رژیم صهیونیستی اسیر هستند و بیش از 20 نوع شکنجه اعم از بستن دست و پا، ضرب و شتم، برهنه کردن و تهدید به قتل علیه این کودکان به ثبت رسیده است همچنانکه در این سال 35 مورد تجاوز نیروهای اشغالگر به مدارس فلسطینی به ثبت رسیده است که در نتیجه آن یک‌هزار دانش‌آموز دختر و پسر متضرر شده‌اند.

 

موافقت با احداث بیش از 5 هزار واحد مسکونی برای صهیونیست‌ها

در سال 2011 رژیم صهیونیستی با موافقت کنست با احداث بیش از 5 هزار واحد مسکونی و به طور میانگین ماهانه 500 واحد در منطقه کرانه باختری، قدس و اطراف آن موافقت کرد همچنانکه اسامی 15 خیابان از عربی به عبری تغییر یافت و بنابر گزارش‌های موجود در این سال صهیونیست‌ها 400 باب خانه و موسسه فلسطینی در کرانه باختری و استان قدس را تخریب و برای تخریب 600 باب خانه فلسطینیان نیز اخطاریه‌هایی داده شد.

 

به آتش کشیدن مساجد

عملیات تجاوز به مساجد در سال 2011 افزایش یافته و طی آن ده‌ها مسجد از سوی گروه‌های افراطی صهیونیست تخریب و به آتش کشیده شدند که بارزترین آن مسجد النور در الجلیل بود همچنانکه تعداد زیادی از مکان‌های دینی نیز توسط شهرک‌نشین‌ها به آتش کشیده شد و علاوه بر آن صدها اصله درخت نیز ریشه‌کن شدند.

 

به شهادت رساندن بیش از 20 آواره فلسطینی در مرز فلسطین اشغالی

15 می در سالروز فاجعه اشغال فلسطین"یوم النکبة" آوارگان فلسطینی از لبنان و سوریه به سوی مرزهای فلسطین اشغالی سرازیر شدند و در جریان درگیری که بین فلسطینیان با نظامیان صهیونیست در مارون‌الرأس جنوب لبنان و مجدل شمس در جولان اشغالی سوریه و کرانه باختری و نوار غزه رخ داد بر اثر تیراندازی نظامیان صهیونیست بیش از 20 فلسطینی شهید و صدها نفر زخمی شدند پس از آن نیز 5 جولای تعدادی دیگر از آوارگان فلسطینی در سالروز اشغال قدس در سال 1967، در اثر تیراندازی نظامیان صهیونیست شهید و زخمی شدند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول