اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی حکمی از طرف انجمن سومو ایران

"حمزه شیرآقایی" سرمربی تیم ملی کشتی سومو نوجوانان شد

خبرگزاری فارس: حمزه شیرآقایی از دریافت حکمی از طرف انجمن سوموی کشور خبر داد که در آن وی به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی سومو نوجوانان معرفی شده است.

"حمزه شیرآقایی" سرمربی تیم ملی کشتی سومو نوجوانان شد

حمزه شیرآقایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کیش اظهار داشت: عارف جعفری‌تبار در مسابقات کشوری کشتی سومو در اصفهان پس از درخشش بسیار عالی موفق به کسب مدال طلای نوجوانان کشور شده است.

وی با بیان اینکه جعفری‌تبار موفق به راه‌یابی به تیم ملی برای شرکت در مسابقات جهانی هنگ‌کنگ شده است، افزود: این ورزش در حال رشدی خوبی در کشور است که در جزیره کیش نیز اقبال خوبی نسبت بدان وجود دارد.

شیرآقایی که در مسابقات اصفهان مربیگری جعفری‌نوجوان را نیز برعهده داشته است، گفت: بنده طی حکمی از طرف انجمن سوموی جمهوری اسلامی ایران و با تأیید کمیته فنی به سمت سر مربیگری تیم ملی نوجوانان منصوب شده‌ام.

عارف جعفری‌تبار و حمزه شیرآقایی از مازندرانی‌های مقیم کیش هستند که در این ورزش سنگین و حرفه‌ای برای جزیره‌ کیش کسب افتخار کرده‌اند.

گفتنی است جاسم منوچهری نماینده‌ فدراسیون جهانی سومو در ایران نیز طی این هفته به جزیره کیش سفر خواهد کرد تا از نزدیک تمرینات این ورزشکار نوجوان و با آتیه کشور را زیر نظر بگیرد.

"سومو" یک سبک کشتی ژاپنی است که هر چند در آن سرعت و ناگهانی بودن یورش تعیین‌کننده است، اما وزن، اندازه و قدرت کشتی‌گیر نیز در درجه اول اهمیت قرار دارد.

هدف شرکت‌کنندگان این است که حریف خود را از رینگی به ارتفاع 4 متر و 60 سانتی‌متر بیرون انداخته یا او را وادار کنند تا یکی از اعضای بدن خود به ‌جز کف پا را بر زمین گذارد.

در ژاپن روحانیون مذهبی عهده‌دارِ داوری این مسابقات هستند.

ورزشکاران این رشته در مسابقات نباید هیچ تن ‌وشی از جمله کیمونو، کفش، دستکش، به غیر از تنپوش مخصوص مسابقات سومو‌ بر تن داشته باشند.

در سومو مشت و لگد زدن، کشیدن مو، گوش و دستگاه تناسلی ممنوع است.

این ورزش سنتی ترکیبی از عناصری چون مراسم مذهبی، رقابت جوانمردانه، تقویت قوای جسمانی، سنت سامورایی و کسب و کار است.

هر ساله انجمن سوموی توکیو مسابقات این رشته را در یکی از معابد این شهر به نام "یاسوکوی"برگزار می‌کند و مردم با اشتیاق به تماشای رقابت ورزشکاران این رشته می‌پردازند.

امروزه علاوه بر ژاپنی‌ها ورزشکارانی از ملیت‌های دیگر هم به این رشته ورزشی می‌پردازند.

در ایران نیز این ورزش علی‌رغم نوپا بودن از طرفدارانی قابل توجه برخوردار است.

انتهای پیام/ش20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول