اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

گزارش تحلیلی فارس

وقوع انقلاب در عربستان سعودی اجتناب ناپذیر است

خبرگزاری فارس: حمایت کشورهای غربی به ویژه آمریکا و نیز ساختار امنیتی عربستان شاید ورود انقلاب و خیزش مردمی را در عربستان به تاخیر اندازد، اما رخداد آن با توجه به شرایط داخلی این کشور اجتناب ناپذیر است.

وقوع انقلاب در عربستان سعودی اجتناب ناپذیر است

به گزارش فارس، در میان همهمه و تلاش مردم منطقه برای رهایی از رژیم های دیکتاتوری و نیز به دست آوردن حق شهروندی بر اساس سیستمی دموکراتیک در تونس، لیبی، مصر، یمن، بحرین و سایر رژیم‌ها، دولت سعودی سعی در حفظ دوستان دولتمرد خود داشت تا از سست شدن کمربند امنیتی اطراف خود ممانعت کند.

شاید سیستم امنیتی قوی این کشور به همراه حمایت های بی شائبه غرب به ویژه آمریکا از این دیکتاتوری، رسیدن خیزش  مردمی را به تاخیر اندازد اما رخداد آن اجتناب ناپذیر است همانطور که به رغم مداخله نظامی عربستان برای سرکوب خیزش مردم بحرین با حمایت آمریکا کاری از پیش نبرده است.

با نگاهی به اوضاع داخلی عربستان سعودی دلایل متعددی را می توان برای فراهم شدن زمینه انقلاب در این کشور بر شمرد که وجود زندانیان سیاسی بی شمار در این کشور از جمله دلایل است. زیرا این خود یکی از فاکتورهایی بود که در سایر کشورها به خیزش منجر شد.

در حال حاضر عربستان سعودی ده ها هزار نفر از زندانیان سیاسی را در زندان های خود نگهداری می کند که تعداد کثیری از آنها حتی بدون اینکه اتهامی بر آنها وارد یا اعلام شده باشد، زندانی هستند. 

وجود فساد مالی سرسام آور از دیگر دلایل ایجاد نارضایتی میان مردم سعودی است. بنا به گزارش ها تنها در بودجه اخیر 100 بیلیون دلار به حساب نیامده است.

این کشور به رغم درآمدهای نفتی بسیار بالا ، داری نرخ بالای بیکاری است. متوسط دستمزد و حقوق  در  عربستان کمتر از 1300 دلار در ماه است. بنا به تخمین ها نیز 22 درصد جمعیت این کشور در فقر زندگی می کنند. از سوی دیگر نیز خاندان آل سعود با مردم این کشور به مانند اموال شخصی رفتار می کنند.

نکته قابل تامل دیگر، گسترش وسایل ارتباط جمعی است که باعث شده رژیم سعودی نتواند به فریب کاری و مخفی کاری های خود ادامه دهد. به گونه ای که در ماه های گذشته در شبکه های اجتماعی افراد ناشناسی اقدام به افشای هزاران نمونه از فساد قابل توجه اعضای خانواده سلطنتی، حتی خانواده پادشاه کرده اند.

انتشار این اخبار بحثی جدی را میان مردم سعودی به راه انداخته است و صدای مخالفان با زمینه های مختلف در حال شنیده شدن است که بیشتر آنها از صفوف مذهبی هستند.

اینها مواردی است که شاید تاکنون از نگاه رسانه ها مخفی مانده باشد زیرا بیشتر تمرکزها بر روی مسئله شیعیان سعودی بوده که اقدام به اعتراضات گسترده ای کرده اند و همچنین مسئله زنان و موقعیت آنان نقطه تمرکز تحلیل گران بوده است.

شیعیان این کشور همواره در اقلیت بوده و درخواست های به حق آنها همواره از سوی حکومت سلطنتی سعودی رنگ و بوی فرقه گرایی و ارتباط با ایران گرفته است، با این وجود موج انقلاب و خیزش های مردمی بزودی سراسر کشور عربستان را فرا خواهد گرفت هرچند بصورت پراکنده در برخی مناطق این کشور آغاز شده است.

گزارش از : فاطمه تیمورزاده

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول