اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

سلطانیه

روش در پیش گرفته شده در مورد سوریه از سوی آژانس برای این نهاد نگران کننده است

خبرگزاری فارس: نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اشتباه بودن روش در پیش گرفته شده از سوی آژانس و چند کشور غربی علیه سوریه، گفت: این روش قطعاً منجر به انحراف از شرح وظایف قانونی آژانس خواهد شد.

روش در پیش گرفته شده در مورد سوریه از سوی آژانس برای این نهاد نگران کننده است

به گزارش خبرگزاری فارس، علی اصغر سلطانیه نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست روز پنجشنبه شورای حکام پیرامون اجرای پادمان در سوریه طی سخنانی با اشاره به اشتباه بودن روش در پیش گرفته شده از سوی آژانس و چند کشور غربی علیه سوریه، گفت: رژیم صهیونیستی اسرائیل با نقض آشکار منشور ملل متحد و حقوق و هنجارهای بین‌المللی مرتکب تجاوز علیه سوریه شد اما آژانس این موضوع را نادیده گرفت.

مشروح این سخنان از نظر خوانندگان می‌گذرد.

بنام خداوند بخشنده مهربان

هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آغاز مراتب همبستگی خود را با بیانیه مشترک ایراد شده ذیل این بند از دستور کار که توسط جناب آقای "شمعا" سفیر محترم مصر به نمایندگی از جنبش عدم تعهد ایراد شد، ابراز می‌کند.

جمهوری اسلامی قبلاً نسبت به شیوه بی سابقه‌ای که در فعالیت‌های بازرسی آژانس در حال اجرا شدن می‌باشد و قطعاً منجر به انحراف از شرح وظایف قانونی آژانس خواهد شد، مراتب نگرانی خود را ابراز داشته است.

آقای رئیس،

همانگونه که در نشست‌های قبلی شورای حکام بیان داشتم، این به طنز تلخی شبیه است در حالیکه "قربانی" آماج ادعاها و اتهامات قرار گرفته که هدف آن قطعنامه‌ها و تحریم‌های بیشتر می‌باشد، "متجاوز" کاملاً نادیده انگاشته شده است. رژیم صهیونیستی اسرائیل با نقض آشکار منشور ملل متحد و حقوق و هنجارهای بین‌المللی مرتکب تجاوز علیه سوریه شد. آنگاه متجاوز و حامیانش با استفاده از ادعاهای دروغین به سناریوسازی پرداخته، آژانس را در ماجرا درگیر کرده و سوریه را زیر سوال قرار داده‌اند که به نظر می‌رسد یک دور بسته از سوالات و اتهامات است. بنابر این سناریویی که علیه ایران طراحی شد در حال تکرار است.

اتحادیه اروپا و چند کشور غربی این اقدام را محکوم نکرده بلکه فشار را بر سوریه، کشوری که به آن حمله شده بود، قرار داده و با استفاده ابزاری از شورای حکام موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دادند.

در همین حال آن عده از اعضای شورای حکام که در انتقاد علیه سوریه بانگ برداشته‌اند، چشمان خود را بر رژیم صهیونیستی اسرائیل که زرادخانه هسته‌ای‌اش عامل اصلی تهدید علیه صلح و امنیت در منطقه و جهان است، بسته‌اند.

سکوت شرم آور شورای امنیت سازمان ملل که رژیم صهیونیستی را به ادامه تجاوز ترغیب می‌کند و موضع و اقدام این کشورها و در نظر نگرفتن این چنین واقعیات تلخ قابل پذیرش نمی‌باشد. من قویاً توصیه می‌کنم که جهت جلوگیری از هرگونه خدشه به اعتبار آنها و به طور کلی آژانس این موضوع مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

آقای رئیس

من یادآوری می‌کنم که به منظور شفاف سازی منبع آلودگی تنها یک انتخاب وجود دارد و آن نمونه برداری از منبع آلودگی یعنی پرتاب کننده موشک در اسرائیل می‌باشد. از مدیر کل انتظار می‌رود که همچنین در هر جلسه از شورای حکام گزارش کند که آیا رژیم اسرائیل در خواست‌های قانونی برای یک رویکرد فنی را انجام داده یا از دسترسی جلوگیری کرده است.

جمهوری اسلامی ایران از نامه مورخ 20 فوریه سوریه که در آن "سوریه متعهد شده به همکاری با آژانس و درخواست درک شرایط سخت و حساس سوریه که در حال گذر از آن است" استقبال می‌کند. 

جمهوری اسلامی ایران آژانس را برای در نظر گرفتن شرایط سخت در سوریه تشویق می‌کند.

متشکرم آقای رئیس.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول