اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

واکنش محتاطانه رژیم صهیونیستی به از سرگیری مذاکرات ایران و 1+5

خبرگزاری فارس: مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی از آمادگی کشورهای شرکت کننده در مذاکرات هسته ای 1+5 با ایران استقبال کرد و گفت که در صورت صرف نظر ایران از برنامه هسته ای، اسرائیل بیشتر از همه خوشحال می‌شود.

واکنش محتاطانه رژیم صهیونیستی به از سرگیری مذاکرات ایران و 1+5

به گزارش فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی "هاآرتص"، در شرایطی که" کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته از آمادگی کشورهای گروه 1+5 برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران خبر داد، "یعقوب امیدرور" مشاور امنیت ملی "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل نیز امروز به شیوه ای محتاطانه از این رویکرد استقبال و تاکید کرد که ایران از دسترسی به ابزاری که اورانیوم در حد تولید بمب تولید می کند، منع شود.

هاآرتص در ادامه خبر خود نوشت که با وجود لفاظی های روبه رشد اسرائیل درباره اقدام نظامی علیه ایران جهت ممانعت از دستیابی این کشور به تسلیحات هسته ای، از سرگیری مذاکرات هسته ای گروه 1+5 با ایران می تواند در بحرانی که منجر به افزایش بهای نفت شده است و تهدید کننده ورود آمریکا به سومین جنگ خود در دهه گذشته است، وقفه ایجاد کند.

مشاور امنیت ملی اسرائیل با اشاره به اینکه بابت شروع مذاکرات هسته ای با ایران خوشحال است، اعلام کرد: اگر در این مذاکرات مشخص شود که ایران قابلیت های تسلیحاتی برنامه هسته ای خود را رها خواهد کرد، هیچ کشوری از ما خوشحال تر نخواهد شد.

امیدرور در ادامه گفت: باید روشن شود که مقامات ایران بدون یک جایگزین نظامی واقعی وادار به مذاکره نخواهد شد ولی به هر حال باید آماده ناکام ماندن این مذاکرات نیز بود.

این اظهارات مشاور امنیت ملی اسرائیل در شرایطی مطرح شده اند که اشتون روز گذشته با اشاره به پیشنهاد انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا در رابطه با از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران در بیانیه ای اعلام کرد که زمان و محل برگزاری این مذاکرات نیز مورد توافق قرار خواهد گرفت.

اشتون در بیانه خود نوشت: ما امیدواریم که ایران وارد یک روند مداومی از مذاکرات و گفت و گوهای سازنده شود؛ گفت و گوهایی که به پیشرفت های حقیق در حل نگرانی های پایدار جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران بینجامد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نامه خود به دکتر "سعید جلیلی" مذاکره کننده ارشد برنامه هسته ای ایران اعلام کرده است که هدف (از این مذاکرات) رسیدن به راه حلی جامع، مورد توافق و پایداری است که اعتماد بین المللی را به ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران احیا کند.

اسرائیل و آمریکا مدعی اند که برنامه هسته ای ایران بعد نظامی دارد و به همین بهانه نیز اقتصاد و صنعت نفت ایران اخیرا هدف دور جدیدی از تحریم های یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته است؛ تل آویو در شرایطی نگران برنامه هسته ای ایران است که تهران مکررا بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرده است.

اسرائیل بیش از 200 تا 400 کلاهک هسته ای دارد و در شرایطی که پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای "ان پی تی" را نیز امضا نکرده است، با رویکردی ابهام آمیز وجود زرادخانه های هسته ای خود را نه رد و نه تائید می کند و به بازرسان آژانس اتمی نیز اجازه دسترسی به تاسیسات هسته ای خود را نمی دهد؛ این در حالیست که ایران فراتر از تعهدات بین المللی خود با بازرسان آژانس همکاری داشته و جدیدترین گزارش محرمانه آژانس های اطلاعاتی آمریکا نیز تائید کرده است که ایران تصمیمی برای ساخت تسلیحات هسته ای ندارد.

انتهای پیام/ن.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول