اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پردیس قم دانشگاه تهران

ابعاد فقهی اصل 168 قانون اساسی بررسی شد

خبرگزاری فارس: نشست علمی بررسی ابعاد فقهی حقوقی اصل 168 قانون اساسی با حضور اساتید و دانشجویان پردیس قم دانشگاه تهران برگزار شد.

ابعاد فقهی اصل 168 قانون اساسی بررسی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، نشست علمی بررسی ابعاد فقهی حقوقی اصل 168 قانون اساسی پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های دانشگاه تهران پردیس قم برگزار شد.

در این همایش که با حضور اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد سخنرانان به تببین اصل 168 قانون اساسی و همچنین بیان جرم سیاسی و نحوه برخورد با آن در طول تاریخ پرداختند.

محمد علی اردبیلی در این نشست با بیان اینکه بررسی جرم سیاسی بررسی یک مقوله تاریخی است، بیان داشت: جرم سیاسی مقوله‌ای است که از بستر گفتمان فرهنگ سیاسی غرب شکل گرفته است و این بحث در قرون و سده‌های میانی در فلسفه غرب جایگاه خاصی پیدا کرد.

وی با بیان اینکه تاریخ نشان می‌دهد همه مجرمان سیاسی از یک انگیزه روحی برخوردار نبودند و حتی در برخی مواقع اهداف پستی نیز در وقوع جرم سیاسی مشاهده شده است، تصریح کرد: تا پیش از انقلاب فرانسه هیچ تفاوتی بین جرم سیاسی و جرم عادی وجود نداشته است و کسانی که متهم به جرایم بزرگ بودند به بدترین نحو مجازات می‌شدند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با بیان اینکه در شهرهای آتن و روم در باستان هیچ تفاوتی در رسیدگی به جرایم سیاسی و عادی وجود نداشت، خاطرنشان کرد: در قرون وسطی مسیحی قوانین قرون وسطی رومی بسیار مشهور بود و در این دوره تمایزی بین شاه عاقل و جاهل وجود نداشت.

حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی جرکوبه نیز در این نشست با بیان اینکه برخی خواسته‌‌ها باید به صورت دائم پیگیری شود تا به مرحله اجرا برسد، اظهار داشت: ما باید آنقدر بحث اصل 168 قانون اساسی را پیگیری کنیم تا تصمیم گیران متقاعد شوند در این حوزه قانونگذاری کنند و اصل 168 قانون اساسی را پس از سال‌ها به مرحله اجرا بگذارند.

خاطرنشان می‌شود در این همایش دکتر غلامرضا پیوندی و دکتر محمدحسین ضیایی فرد از اساتید دانشگاه نیز به بیان نظرات تخصصی خود در این حوزه پرداختند.

انتهای پیام/و۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول