اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

گروههای مسلح سهم خود را از کیک نفت می‌خواهند

هرج و مرج و ویرانی؛ ارمغان دخالت ناتو در لیبی+عکس

خبرگزاری فارس: در حالی که دخالت آمریکا و ناتو در جریان انقلاب مردم لیبی، برخی از ثمرات دخالت ناتو سخن گفتند، اما حالا تنها چیزی که از لیبی مانده است، یک کشور تجزیه شده و ویران براثر بمباران های آمریکا است.

هرج و مرج و ویرانی؛ ارمغان دخالت ناتو در لیبی+عکس

به گزارش فارس، در حالی که دخالت آمریکا و ناتو در جریان انقلاب مردم لیبی، برخی را از ثمرات دخالت در پیروزی انقلاب سخن گفتند، اما حالا تنها چیزی از لیبی مانده است، یک کشور تجزیه شده و ویران است.

گروه های مسلح که با کمک غرب و آمریکا در حال جولان دادن در لیبی هستند، عملا این کشور را به ک مجموغه تجزیه شده تبدیل کرده اند.

*دولت موقت لیبی کنترلی بر گروه های مسلح ندارد

گروه های مسلح لیبی هر آنچه بخواهند در طرابلس انجام می‌دهند و دولت هم کنترلی بر آنها ندارد. این را رئیس دولت جدید رسما اعلام کرد. سازمان عفو بین الملل نیز از افزایش مستمر خشونت توسط باند های مسلح  شکایت دارد.

شکنجه و مجازات های خودسرانه، فهرست اتهامات علیه  این گروهای خودسر و مسلح است.  مصطفی عبد الجلیل رئیس دولت موقت برای نخستین بار اعتراف  کرد که رهبری جدید در طرابلس تسلطی بر آنها ندارد.  شورشیان پیشین که در نبرد با هواداران قذافی توانستند حکومت های محلی تشکیل دهند اینک در برابر حکومت مرکزی در تریپولی قد علم کرده و رو در روی آن ایستاده اند.

همکاران سازمان عفو بین الملل در ماه های ژانویه و فوریه از 11 زندان شورشی پیشین در لیبی غربی و مرکزی، بازدید کرده اند. ترازنامه این دیدار وحشت انگیز است: گروههای مسلح در لیبی دست کم در دوازده مورد زندانیان خود را زیر شکنجه کشته اند.

*اعلام استقلال و تجزه لیبی

گروههای مسلح حاضر به تحویل سلاح خود نیستند و  در رقابت با یکدیگر اغلب کارشان به زد و خوردهای خونین می انجامد.

روز سه شنبه، منطقه برقه (سیرنایکا) واقع در شرق لیبی، پیرامون شهر بنغازی، خود مختاری خود را اعلام کرد. رئیس قبیله حاکم بر منطقه در حضور هزاران نفر از حاضران اعلام کرد که منطقه خواستار نظام فدرال است. اینک شیخ احمد الزبیر رئیس منطقه ای می شود که از شهر بندری سیرت تا مرز مصر در شرق لیبی را در بر می گیرد. دولت موقت در تریپولی  بارها مخالفت خود را با  استقلال مناطق اعلام کرده است.

هزاران نفر از اعضای این قبیله ، نیروهای مسلح و سیاستمدارن در مراسم اعلام استقلال حضور داشتند. در دوران شورش علیه قذافی ، شهر بنغازی مقر شورای موقت بود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول