اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

درخت گردویی با قدمت صدها سال

"کمان رستم" شهمیرزاد ثبت ملی شد/ مقاوم‏سازی در دستور کار قرار گرفت

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی سمنان گفت: درخت گردوی معروف به "کمان رستم" در شهر نمونه گردشگری بین‏المللی شهمیرزاد بالاخره در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

"کمان رستم" شهمیرزاد ثبت ملی شد/ مقاوم‏سازی در دستور کار قرار گرفت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در سمنان اظهار کرد: با پیگیری‏های انجام شده، در نهایت درخت گردوی قدیمی شهمیرزاد که به کمان رستم معروف است و از جلوه‏های زیبای طبیعی محسوب می‏شود، جای خود را در فهرست آثار ملی باز کرد.

حمید یزدانی در حالی قدمت این درخت گردوی زیبا را حدود 300 سال اعلام کرد که پیش از این در برخی اخبار آمده بود که "کمان رستم"، درخت گردوی زیبایی با ۱۳ قرن حیات بوده و در شهر بزرگ‏ترین باغ گردوی جهان، شهمیرزاد، مقاوم‏سازی شده و در راه ثبت آثار معنوی قرار دارد.

وی در ادامه افزود: درخت گردوی قدیمی شهمیرزاد دارای تاجی دو شاخه و متقارن بوده و زیبایی خاصی در آن جلوه‏گر شده و به دلیل همین تاج زیبا، در بین اهالی بومی منطقه شهمیرزاد به نام درخت گردوی کمان رستم نامیده می‏شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان بیان کرد: درخت گردوی کهن شهمیرازد که در فهرست آثار ملی ثبت شد، در حدود 15 متر ارتفاع دارد و این بلندی زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

یزدانی گفت: درخت گردوی کمان رستم شهمیرزاد از ارتفاع سه متری خود از سطح زمین، دارای تاجی دو شاخه با زاویه باز بوده که دقیقا شبیه کمان است و با دیدن این شاخه‏ها تصویر کمان در ذهن انسان تداعی می‏شود.

وی با اعلام اینکه از دو سال گذشته فعالیت‏های خوبی برای مقاوم‏سازی و ثبت ملی این اثر طبیعی انجام شده است، اضافه کرد: این درخت از دو سال پیش در قالب سنبلی از میراث طبیعی استان سمنان در شهر نمونه گردشگری بین‏المللی شهمیرزاد مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان ادامه داد: شهرداری شهمیرزاد نیز برای معرفی درخت گردوی کمان رستم به مردم اقداماتی را انجام داده که قابل تقدیر است.

یزدانی با اشاره به سن بالای این درخت و نیاز داشتن آن به رسیدگی بیشتر اضافه کرد: به خاطر سن بالای درخت گردوی کمان رستم شهمیرزاد، فعالیت‏های مختلفی در قالب طرح‏های مقاوم‏سازی درخت با پایه‏های فلزی صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اضافه کرد: با ثبت ملی درخت گردوی کمان رستم شهمیرزاد، اقدامات بیشتری در زمینه مقاوم‏سازی و اصلاح پایه‏‏های فلزی ایجاد شده در حوالی آن انجام می‏شود و رسیدگی‏ها به این اثر طبیعی افزایش خواهد یافت.

یزدانی از تدوین برنامه‏هایی مدون و مستمر برای حفاظت و نگهداری از این درخت زیبا و دیدنی خبر داد و افزود: ثبت آثار طبیعی، تاریخی و معنوی استان سمنان در فهرست آثار ملی عاملی برای حفاظت و حراست بیشتر از این آثار در بخش‏های مختلف و جلب توجه عمومی به اهمیت این آثار است.

وی در ادامه گردو را شاخص سوغات شهر نمونه گردشگری بین‏المللی شهمیرزاد توصیف کرد و گفت: بزرگ‏ترین باغ گردوی جهان با وسعت 700 هکتار که از سوی سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد ( فائو) نیز وسعت و ویژگی‏های آن به تایید رسیده است، در این شهر قرار دارد.

به گزارش خبرنگار فارس در شهمیرزاد، درخت گردوی کهن‏سال شهمیرزاد که به شکل کمان درآمده است، به منظور حفظ و نگهداری و جلوگیری از شکستگی در کمان‏های درخت توسط کارشناسان فضای سبز شهرداری شهمیرزاد مقاوم‏سازی و مستحکم شده است.

در همین حال، شهردار شهمیرزاد با اشاره به وجود ۵۰۰ درخت کهنسال گردو با بیش از ۲۰۰ سال سن در شهمیرزاد گفت: وجود درختان با قدمت هزار سال و بالاتر نشان از قدمت این شهر است که با توجه به وقوع حوادث مختلف طبیعی از زلزله، سیل و … میراث تاریخی کمتری از گذشتگان در این شهر باقی مانده؛ اما درختان کهنسال در حوادث طبیعی باقی مانده‏اند.

درخت گردوی معروف به کمان رستم در شهمیرزاد یکی از زیباترین مناظر طبیعی استان سمنان برای جهانگردان و گردشگران بوده و این درخت در شهمیرزاد، کوچه شهید مجتبی شهابی (داش دره قدیم)، منشعب شده از بلوار اصلی شهمیرزاد (بلوار امام) قرار دارد.

شهمیرزاد رویشگاه کهن‏ترین درختان گردو و بزرگ‏ترین باغ گردوی جهان است که یکی از دیدنی‏ترین ویژگی‏های درختان گردوی شهمیرزاد ارتفاع بلند آنهاست؛ به طوری که ارتفاع بعضی از آنها به ۴۰ متر می‏رسد.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول