اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

دبیرکل حزب سوسیالست مصر در گفت‌وگو با فارس:

خروج متهمان آمریکایی از قاهره زیر پاگذاشتن شرافت و کرامت مصر است

خبرگزاری فارس: "کریمه الحفناوی"، دبیرکل حزب سوسیالیست مصر بر این باور است موضوع خروج فعالان آمریکایی با یک فروند هواپیمای آمریکایی نقض حاکمیت مصر و زیرپا گذاشتن شرافت و کرامت مصر است.

خروج متهمان آمریکایی از قاهره زیر پاگذاشتن شرافت و کرامت مصر است

"کریمه الحفناوی"، دبیرکل حزب سوسیالیست مصر و عضو جنبش الکفایه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره، تاکید کرد: آنچه در مصر درباره قضیه فرار آمریکایی‌های متهم به فعالیت در سازمان‌های خارجی در مصر و حمایت مالی این سازمان‌ها از نهادهای جامعه مدنی در مصر روی داد و خروج آنها از کشور با یک فروند هواپیمای آمریکایی نقض حاکمیت مصر و زیر پا گذاستن شرافت و کرامت مصر به شمار می‌آید و مسئولیت کامل و مستقیم این اقدام متوجه شورای عالی نظامی و دولت کمال الجنزوری است.

دبیرکل حزب سوسیالیست مصر در این ارتباط از اخوان المسلمون خواست تا موضع خود را در قبال تشکر "جان مک‌کین"، سناتور آمریکایی از آنها و دستگاه قضایی مصر و رئیس شورای عالی نظامی حاکم بر مصر اعلام کرده و توضیحات لازم در این‌ ارتباط را ارائه دهند.

وی توضیح داد که دستگاه قضایی مصر در اصل دستگاهی پاک و مبرا از هر خطاست، اما گروهی خاص و اندک این دستگاه را فاسد کرده‌اند و کناره‌گیری و استعفای برخی از قضات در این پرونده نشان از دخالت شورای عالی نظامی در این دستگاه دارد و به همین منظور خواهان پاکسازی این دستگاه شد..

الحفناوی گفت: شورای عالی نظامی مصر ادامه دهنده سیاست‌های حسنی مبارک است و به این طریق درصدد است، رژیم سابق را به شکلی دیگر بر کشور حاکم گرداند، به همین دلیل در تمام امور داخلی کشور دخالت می‌کند.

 

  ***متن کامل این گفتگو به شرح ذیل است: ***

فارس: هواپیماهای آمریکایی حاکمیت مصر را با انتقال آمریکایی‌های متهم به فعالیت در سازمان‌های خارجی فعال در مصر نقض کردند، نظر شما در این‌باره چیست؟

- بالطبع این اقدام نقض حاکمیت مصر و زیر پا گذاشتن شرافت و کرامت مصر و تحمیل ذلت و خواری به میهن است و من از این حیث شورای عالی نظامی مصر به عنوان سیاستگذار و دولت الجنزوری به عنوان قوه مجریه را مسئول مستقیم این اقدام می‌دانم،‌ همچنین مسئولیت این اقدام بر عهده تمام کسانی است که "جان مک‌کین"، سناتور آمریکایی از آنها در این توافق تشکر کرد و مشخصا تاکید کرد که شماری از رهبران اخوان المسلمون در این امر دخیل بوده‌اند، به همین دلیل جماعت اخوان المسلمون باید در این‌باره موضع خود را توضیح داده و آشکار کنند و ما می‌گوییم که پس از انقلاب 25 ژانویه غیرممکن است، مصر تابع و فرمانبر بسان دوران مبارک و آنچه در این‌باره تاکنون رخ داده ادامه سیاست‌های فرمانبردارانه رژیم مبارک و سلطه جویانه آمریکاست.

فارس: آیا دستگاه قضایی مصر را دستگاهی مستقل ارزیابی می‌کنید یا حرف و سخن‌هایی درباره آن وجود دارد؟ 

- دستگاه قضایی دوران حاکمیت مبارک را نمی‌توان دستگاه مستقلی به شمار آورد چراکه با نفوذ مالی و سیاسی در آن این دستگاه را به تباهی کشانده بود و به این طریق بود که موفق شده بودند،‌ کشور غارت و تکه تکه کرده و وابسته به آمریکا و اسرائیل کنند، در سال 2006 ملاحظه کردیم که قضات شرافتمند مصر خواستار پاکسازی این دستگاه و استقلال آن شدند و هم اکنون نیز به نظر می‌رسد که برخی می‌خواهند دستگاه قضایی مصر به وضعیت سابق خود بازگردد.

فارس: هزاران انقلابی مصری در حالی در زندان‌های شورای عالی نظامی بسرمی‌برند که این متهمان آمریکایی به راحتی از کشور فرار می‌کنند،‌ در این‌باره چه نظری دارید؟

- با کمال تاسف متهمان آمریکایی زمانی آزاد شدند که شورای نظامی مصر می‌گفت که در برابر هیچ کمکی از آمریکا سرتعظیم فرود نمی‌آورند و دریافت این کمک‌ها بر همان اساس و ترتیبی صورت خواهد گرفت که در توافقنامه کمپ‌دیوید به آن اشاره شده است، اما سرانجام آنها درحالی در برابر آمریکا سرفرود آوردند که حتی محاکمه این متهمان آمریکایی به پایان نرسیده بود و با به زندان افکندن هزاران جوان انقلابی تمام تلاش خود را بکار بستند تا بر انقلاب مصر غلبه کنند.

فارس: آیا شورای عالی نظامی حاکم بر مصر در این قضیه دخیل می‌دانید؟

- بی‌تردید شورای عالی نظامی مصر بازیگر اصلی این قضیه است و این شورا را نه تنها همدست بلکه باید محرک اصلی این قضیه برشمرد، چون دیدیم که رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا وقتی به مصر سفر کرد، وزارت خارجه آمریکا در این قضیه وارد عمل شد و به گفتگو با المشیر حسین طنطاوی نشست و مک‌کین نیز در پیام تشکر خود از شخص رئیس شورای عالی نظامی تشکر کرد که عملا حاکم سیاسی مصر در حال حاضر به شمار می‌آید. 

فارس: ملاحظه کردیم که چند قاضی به دنبال این قضیه از مقام خود استعفا دادند، به نظر شما این موضوع دلیل چه چیزی می‌تواند باشد؟

- بله این موضوع بر این نکته دلالت می‌کند که دستگاه قضایی مصر در اصل نهادی پاک و منزه است اما وجود گروه اندکی فاسد این دستگاه را به تباهی کشانده و به همین دلیل است که مشاهده کردیم قاضی پرونده و قاضی تحقیق از مقام خود استعفا داده و تاکید کردند که چگونه می‌توانیم به کار خود ادامه دهیم درحالی که شما برخی از متهمان را آزاد کردید و فراتر از آن اجازه سفر هم به آنها دادید،‌ حال ما حتی اگر بخواهیم آنها را محکوم کنیم آنها در دادگاه حاضر نخواهند شد،‌ مگر اینکه افراد موجود در داخل را محاکمه کنیم که در این صورت این به معنای رها کردن اصل و گرفتن فرع است،‌ به همین دلیل من اعتقاد دارم این قضیه از پایه و اساس تمام شده به شمار می‌آید چون شما وقتی متهمان اصلی را آزاد می‌کنید دیگر چرا باید متهمان فرعی را محاکمه و زندان کرد.

فارس: شورای عالی نظامی مصر با جماعت اخوان المسلمون برسر معرفی یک کاندیدای توافقی در انتخابات ریاست جمهوری مصر به توافق رسیده‌اند، این اقدام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- این توافق از این جهت که توافقی بر علیه ملت مصر و انقلاب مصر و تلاش جهت روی کار آوردن رئیس جمهوری همراه و همگام با شورای عالی نظامی است تا این شورا با ضمانت و امنیت کامل قدرت را ترک کند، توافقی مردود و غیر قابل قبول است و در واقع باید آن را توهینی بزرگ به ملت مصر برشمرد، چراکه مردم مصر از این انقلاب کردند تا هرکس را که بخواهند آزادانه انتخاب کنند و این توافق یعنی شما دارید برخلاف و برعلیه ملت مصر و به نفع خود یعنی شورای عالی نظامی مصر و جماعت اخوان المسلمون عمل می‌کنید و این اقدامی از پایه و اساس مردود است.

فارس: آیا به نظر شما این توافق به معنای نادیده گرفتن خواست و اراده مردم و نقش انقلابیون در عرصه مصر است؟

- بی‌تردید همین طور است این توافق به معنای مصادره انقلاب یا ناکام ساختن آن است تا مصر به زمان خود بازگردد.

فارس: چرا شورای عالی نظامی دخالت بسیاری در امور داخلی مصر دارد؟

- چون شورای عالی نظامی مصر ادامه دهنده سیاست‌های حسنی مبارک است و به این طریق درصدد است، رژیم سابق را به شکلی دیگر بر کشور حاکم گرداند، به همین دلیل در تمام امور داخلی کشور دخالت می‌کند.

فارس: آیا تصور می‌‌کنید که انتخابات ریاست جمهوری مصر به درستی و در آزادی کامل برگزار شود؟

- با توجه به روی کار بودن شورای عالی نظامی مصر و عدم اعتمادی که ما به این شورا داریم و سیاست‌هایی که در طول این یک سال آن را جهت غلبه بر انقلاب مصر اتخاذ کرد، در اجرای کامل و درست قوانین انتخابات ریاست جمهوری شک و تردید وجود دارد، به ویژه آنکه ملاحظه می‌کنیم شخصی چون "عبد المعز ابراهیم" که ریاست کمیته عالی انتخابات را برعهده دارد، در قضیه فرار متهمان آمریکایی دخیل بوده است.

فارس: آیا شورای عالی نظامی مصر حق ملت مصر در انتخابات را به شیوه یا طریقه‌ای دیگر غصب خواهد کرد؟

- در صورتی‌که شورای عالی نظامی مصر همچنان بر کشور حاکم باشد این می‌تواند به این معنا باشد که شورای عالی نظامی مصر برای غلبه بر خواست و اراده مردم در اینجا حضور دارد.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول