اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی:

شرق دریاچه ارومیه پاسخگوی توسعه صنعتی نیست

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: شرق دریاچه ارومیه پاسخگوی توسعه صنعتی نیست و راه‌اندازی صنایع جدید در وهله اول منوط به امکان تامین آب مورد نیاز است.

شرق دریاچه ارومیه پاسخگوی توسعه صنعتی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌‌شرقی، ارسلان هاشمی اظهار داشت: سامانه GIS یک سیستم جامع و چندکاربردی است که نه تنها در حوزه منابع آب بلکه در سایر زمینه‌ها مانند زمین‌شناسی، محیط زیست، کشاورزی، نقشه‌کشی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: امروزه در جهان، استفاده از سامانه پیشرفته GIS برای مطالعات منابع آب، برنامه‌ریزی منابع آب و حتی در مکان‌یابی،طراحی و مدیریت و اجرای طرح‌های توسعه‌ای منابع آب کاربردی حیاتی داشته و امکان صرفه‌جویی و بهره‌وری در بالاترین سطح را به کارشناسان فراهم می‌سازد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سامانه GIS به عنوان یک سیستم پیشرفته اطلاعاتی، امکان دریافت، ذخیره و تحلیل تمام داده‌های مکانی را به کارشناسان می‌دهد، اظهار داشت: این سیستم در حوزه مطالعات منابع آب، امکان مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط با محیط طبیعی شامل میزان بارش، تبخیر، وضعیت منابع آبی، و حتی داده‌های جمعیتی منطقه را در اختیار کارشناسان قرار می‌دهد.

وی اجرای طرح‌های توسعه‌ای آب را از دیگر حوزه‌های کاربردی سامانه پیشرفته GIS خواند و تصریح کرد: در این حوزه، سامانه جی‌آی‌اس در تعیین مکان مناسب و نیز ارائه بهترین مسیر خطوط انتقال آب به کار می‌آید تا بدینوسیله ضمن کاهش اثرات اجرای پروژه‌های عمرانی بر محیط زیست، کمترین هزینه‌ها را در پی داشته و بیشترین استفاده از منابع موجود نیز به دست آید.

وی با اشاره به اینکه داده‌های این سامانه حاکی از تمرکز صنایع در شرق دریاچه ارومیه است، افزود: راه‌اندازی صنایع جدید در وهله اول منوط به امکان تامین آب مورد نیاز است که به دلیل محدودیت منابع آبی در این حوزه، نیاز به انتقال منابع آب از حوضه‌های آبی دیگر از استان است.

هاشمی تصریح کرد: سامانه جی‌آی‌اس نشان می‌دهد که لازم است از این پس استقرار کارخانجات به مناطق دیگر غیر از تبریز و حومه سوق یافته و بدین ترتیب فشار استفاده از منابع آب بر یک منطقه خاص وارد نشود.

تهیه آرشیو داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اطلاعات موجود در آرشیو این مجموعه در منطقه بی‌نظیر است گفت: آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از سه طریق اطلاعات خود را به‌روز می‌کند که مهم‌ترین آن دریافت اطلاعات از منابع اینترنتی است.

هاشمی خرید اطلاعات از منابع علمی تحقیقاتی را راهکار دوم به‌روز کردن اطلاعات ماهواره‌ای شرکت آب منطقه‌ای عنوان کرد و اظهار داشت: راهکار سوم به‌روز کردن داده‌های آرشیوی نیز تبادل اطلاعات با سازمان‌های مختلف است.

انتهای پیام/آ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول