اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار قزوین خبر داد

احداث 5 سد در مناطق مختلف استان قزوین

خبرگزاری فارس: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین از احداث پنج سد بزرگ در مناطق مختلف استان خبر داد.

احداث 5 سد در مناطق مختلف استان قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین منوچهر حبیبی ظهر امروز در نشستی خبری اظهار کرد: با توجه به پتانسیل بالای استان در بخش‌های مختلف همچون کشاورزی، صنعت و آب شرب و نظایر آن برنامه‌های اثر‌گذاری در زمینه مهار آب‌های سطحی در حال پیگیری و اجراست.

حبیبی با اشاره به اینکه استان قزوین از 480 هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی برخوردار است افزود: با تبدیل کردن این زمین‌ها از دیم به آبی ظرفیت تولید محصول در آن‌ها سه برابر افزایش یافته و در بهبود شرایط اقتصادی و رونق اشتغال نیز تا حد زیادی موثر است.

وی اذعان کرد: در حال حاضر آب شرب کل استان از منابع زیر‌زمینی تامین می‌شود و از آنجا که تامین آب از این روش قابل اتکا نبوده و در سال‌های اخیر سطح آب منابع زیرزمینی پائین رفته است روش مذکور در دراز‌مدت مشکل‌ساز می شود بنابر‌این باید برای تامین آب پایدار راهکار‌های اساسی در نظر گرفته شود.

معاون عمرانی استاندار قزوین حجم روان‌آب‌های استان را یک و شش دهم میلیارد متر مکعب خواند و افزود: 800 میلیون متر مکعب از این میزان در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که استانداری نیز برای همین مقدار یاد شده برنامه‌هایی را در نظر گرفته است.

حبیبی مهار آب پنج رودخانه؛ خر‌رود، بالا خان‌لو، حاجی عرب رود، الموت رود و باراجین را از طریق احداث سد از مهم ترین این برنامه‌ها برشمرد و تصریح کرد: بزرگ‌ترین سد مخزنی استان در روستای بهر بخش خرمدشت با مخزنی به گنجایش 120 متر مکعب، و یک هزار 300 میلیارد تومان اعتبار یکی از این برنامه ها است که 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در شرایط نه چندان مناسب جوی 150 نفر در این طرح مشغول به کار هستند افزود: اجرای این طرح می‌تواند در اوج کار خود حدود 700 نفر را مشغول به کار کند.

معاون عمرانی استاندار قزوین دومین مورد از این سد‌ها را سد بالا خان لو بر رودخانه حاجی عرب رود ذکر کرد و ادامه داد: مخزن این سد 22 میلیون متر مکعب گنجایش دارد که 9 میلیون متر مکعب از آن آب شرب و 13 میلیون متر مکعب آب کشاورزی است.

حبیبی اعتبار اجرای آن را 740 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: مطالعات مرحله اول و دوم اجرای این سد نیز انجام شده و اجرای آن در لایحه بودجه سال آینده ردیف‌دار می‌شود.

وی اظهار کرد: سومین مورد از این سد‌ها در بورمانک واقع در طارم سفلی روی رودخانه اورکنچای با حجم مخزنی 23 میلیون متر مکعب شامل یک میلیون متر مکعب آب شرب و 22 میلیون متر مکعب آب کشاورزی احداث می‌شود که هم‌اکنون مطالعات فاز دوم آن به پایان رسیده و با 700 میلیارد ریال اعتبار اجرایی می‌شود.

سد الموت رود در منطقه الموت و در ارتفاعات دو و سه هزار متری مازنداران دیگر سدی بود که معاون عمرانی استانداری با اشاره به احداث آن در آینده نزدیک گفت: این سد 270 میلیون متر مکعب گنجایش دارد که 150 متر مکعب از آن آب شرب و بقیه مربوط به کشاورزی و صنعت است و هم‌اکنون مراحل مطالعاتی خود را طی می‌کند.

حبیبی با بیان اینکه سد استلج در منطقه آوج از موارد دیگر اجرای این طرح‌ها است ادامه داد: همچنین مسیل‌ها و سیل‌های رودخانه‌های شمالی حوزه بالا دست تاکستان جمع آوری شده است.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول