اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

نوغانداری جزو مشاغل خانگی محسوب می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با قرارگیری نوغانداری در قالب طرح توسعه مشاغل خانگی، رشد این صنعت در استان در سال آتی قابل توجه خواهد بود.

نوغانداری جزو مشاغل خانگی محسوب می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در نشست مشترک با مدیرعامل شرکت سهامی کرم ابریشم ایران با اشاره به فعال بودن این صنعت در استان اظهار کرد: هم‌اکنون صنعت نوغانداری در شهرستان‌های جلفا، خداآفرین و کلیبر تداوم داشته و با افزایش توتستان‌های مورد نیاز برای توسعه این صنعت و در کنار آن ایجاد صنایع جانبی تولید محصولات ابریشمی مانند پارچه‌بافی و گسترش بافت فرش‌های نفیس ابریشمی، توسعه این صنعت در میان‌مدت تضمین خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت اقتصادی نوغانداری در رشد اقتصاد خانوارهای روستایی با توجه به ارزش افزوده بالای ابریشم حاصله از پرورش کرم ابریشم در این استان، از برنامه‌های توسعه‌ای سازمان جهادکشاورزی برای این صنعت در سال آتی خبر داد.

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: با توجه به محدودیت زمانی تولید کرم ابریشم و استحصال محصول نهایی از آن، قرارگیری توسعه آن در قالب طرح "توسعه مشاغل خانگی"و تزریق نقدینگی برای ایجاد امکانات زیربنایی برای توسعه این صنعت به خانوارهای علاقه‌مند، خواهد توانست در مدت زمان کم، توسعه آن در مناطق مستعد پرورش را عملی ساخته و جهاد کشاورزی استان، تحقق این امر را در دستور کار خود قرار داده است.

 آذربایجان‌شرقی رتبه چهارم تولید پیله کرم ابریشم در کشور را دارد

غفور عبداللهی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با اشاره به اقدامات انجام یافته در خصوص توسعه این صنعت در استان گفت: با توجه به سیاست‌های سازمانی برای دستیابی به توسعه پایدار در تمامی زیربخش‌های کشاورزی، اصلاح مکان پرورش این محصول و ارزیابی عملکرد واحدهای نوغانداری توسط این معاونت در مناطق پرورشی شهرستان‌های جلفا، کلیبر و خداآفرین عملی شده است.

 معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: آموزش و بازآموزی روش‌های جدید برای دستیابی به محصول مطلوب از نظر کمی و کیفی نیز با برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای پرورش‌دهندگان با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان، از جمله اقدامات انجام گرفته در این زمینه به شمار می‌آید.

وی با اشاره به ارزش افزوده بالای این محصول گفت: در حال حاضر، پیله خشک از قرار هر کیلوگرم 250 هزار ریال و هر کیلوگرم ابریشم خالص 950 هزار ریال در بازار تقاضا خریداری می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان میانگین تولید ابریشم در استان آذربایجان‌شرقی را در مقایسه با میانگین تولید کشوری این محصول 7 کیلوگرم بیشتر بیان کرد و افزود: از هر جعبه نوغان 37 کیلوگرم پیله تر استحصال می‌شود و این در حالی است که میانگین کشوری از این میزان پیله، بر اساس آمارهای موجود ،30 کیلوگرم است.

عبداللهی با اشاره به جایگاه استان در تولید پیله کرم ابریشم در کشور گفت : آذربایجان‌شرقی رتبه چهارم تولید پیله کرم ابریشم در کشور را داراست و با مرتفع شدن مشکلات تولیدکنندگان، این رتبه می‌تواند در میان‌مدت بهبود یافته و جایگاه استان را در تولید این محصول ارتقا بخشد.

انتهای پیام/ح10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول