اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

بساز بفروش کلاهبردار دستگیر شد

خبرگزاری فارس: فردی که در ابتدا با ساخت چند واحد مسکونی کوچک و فروش آن با قیمت مناسب توانسته بود اعتماد مردم را به خود جلب کند با کلاهبرداری یک میلیارد تومانی متواری و نهایتا به تور اطلاعاتی پلیس افتاد.

بساز بفروش کلاهبردار دستگیر شد

به گزارش خبرنگار حوادث فارس، در سال 88 بیش از یکصد نفر از شهروندان ساکن حسن‌آباد فشافویه، به ویژه شهرک گل‌های بهشت این بخش که هر کدام از آنها مبالغی تا 10 میلیون تومان را برای پیش خرید آپارتمان به فردی به نام مرتضی پرداخت کرده بودند، در دادگاه عمومی فشافویه از وی شکایت کرده و اظهار داشتند که این فرد به تعهدات خود برای تحویل مسکن عمل نکرده و مدتی است با تعطیلی دفتر ساختمانی گل‌های بهشت متواری شده است.

با تشکیل پرونده مقدماتی و به دستور رئیس شعبه 101 جزایی دادگاه فشافویه، کارآگاهان مبارزه با کلاهبرداری پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ رسیدگی تخصصی و شناسایی و دستگیری این متهم متواری را در دستور کار خود قرار دادند. اما علیرغم تلاش بسیار، تمامی اقدامات پلیسی برای دستگیری متهم اصلی پرونده به نتیجه نرسید.

کارآگاهان در تحقیقات از مالباختگان دریافتند که مرتضی، ساکن بخش فشافویه بوده و از سال‌ها قبل به کار بنایی اشتغال داشته و در ادامه به کار ساخت و ساز خانه‌های تک واحدی و به تدریج دو واحدی و ... روی آورده و پس از ساخت، این واحدها را به متقاضیان خرید ملک فروخته و با این کار توانست به تدریج اعتماد ساکنان را به خود جلب کرده و اعتباری برای خود کسب کند.

مرتضی در ادامه به ساخت آپارتمان‌های چند واحدی روی آورد و با توجه به اعتماد مردم آن منطقه و افزایش متقاضیان، هم زمان، با خرید چند زمین در نقاط مختلف فشافویه، اقدام به ساخت و ساز انبوه ( 5 واحدی ، 10 واحدی و ... ) و فروش این آپارتمانه‌ای کوچک 60 – 50  متری  به خریداران می‌کرد.

از ابتدای سال 88 و با افزایش تعداد مشتریان، مشکلاتی برای خریداران در خصوص موعد تحویل واحد خریداری شده به وجود آمد. با رونق گرفتن کار مرتضی و اشتغال هم زمان این فرد در چند نقطه و ساخت و ساز هم زمان، وی با عقد قرارداد با مشتریان که اغلب کارمندان و کارگران کم درآمد بودند، مشکلات خریداران آغاز شد. اختلاف خریداران با سازنده به علت تأخیر در زمان تحویل آپارتمان‌ها و یا در واحد فروخته شده بود . در برخی موارد خریدار متوجه می شد که اپارتمان خریداری شده به فرد دیگری واگذار شده و در عوض با پیگیری‌های خریدار، واحد دیگری در همان آپارتمان و یا در مجتمع درحال ساخت دیگر در منطقه دیگر به وی تحویل می‌شد که این گونه حرکات موجبات نارضایتی خریداران را فراهم کرد.

در تحقیقات بیشتر از مالباختگان معلوم شد که متهم با افزایش مشتریان، به علت قیمت مناسب‌تر این آپارتمان‌ها نسبت به موارد مشابه در آن منطقه، محدودیت‌ها و پیش‌شرط‌ هایی را برای خریداران وضع کرد که این کار بر افزایش خریداران دامن می‌زد.

در پیش فروش آپارتمان‌ها به خریداران مبالغی از 4 الی 10 میلیون تومان از آنان دریافت شده بود که در ماه‌های بعد تعدادی از خریداران متوجه شدند برخی از این واحدها به چند نفر فروخته شده است. در این وضعیت و در ابتدا با پیگیری آنان به تعدادی از آنها آپارتمان در جای دیگر واگذار شد و با پیچیده‌تر شدن اوضاع و افزایش این گونه موارد، متهم اقدام به تعطیلی دفتر ساختمانی گل‌های بهشت کرده و متواری شد.

با شکایات متعدد مالباختگان و تجمیع پرونده‌ها در شعبه 101 جزایی دادگاه فشافویه و با توجه به اظهارات شکات، مبلغ کلاهبرداری بالغ بر یک میلیارد تومان اعلام شد.

کارآگاهان در ادامه تحقیقات خود توانستند همدست فرد متواری یعنی متهم ردیف دوم به نام سعید را در تاریخ 13 تیر ماه 89 شناسایی و دستگیر کنند اما تمامی اقدامات برای شناسایی و دستگیری مرتضی متهم اصلی پرونده همچنان به نتیجه نرسید. در این خصوص خانواده و اطرافیان متهم نیز از وی اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند. 

سعید متهم ردیف دوم با قرار وثیقه 3 میلیارد ریالی روانه زندان شد که پس از مدتی با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد. در حالی که با دستگیری متهم ردیف دوم این پرونده هیچ گونه گشایشی در بازپرداخت طلب مالباختگان حاصل نشده بود و همچنان متهم اصلی نیز حاضر به معرفی خود به دستگاه قضایی و پلیس نشده بود، با پیشنهاد افسر پرونده مبنی بر انتشار بدون پوشش تصویر وی در جرائد، قاضی پرونده با این پیشنهاد موافقت کرده و در تاریخ 12 بهمن ماه تصویر متهم برای شناسایی مخفیگاه وی از طریق همکاری مردمی منتشر شد.

در روز انتشار تصویر متهم در جرائد یکی از شهروندان در تماسی با شماره اعلامی در جرائد از حضور متهم در باغی درمحدوده کرج خبر داد.

با افزایش تماسها و اطلاعات مردمی به دست آمده، کارآگاهان مبارزه با کلاهبرداری با اخذ نیابت قضایی به شهرستان کرج اعزام شده و پس از بررسی‌ها و اطمینان از حضور متهم در این باغ، در ساعت 2 بعد از ظهر تاریخ 15 بهمن ماه،  با یک عملیات پلیسی وی را دستگیر کردند.

متهم در اعترافات خود گفت: از ابتدا وی قصد کلاهبرداری از مردم را نداشته ولی پس از آنکه به ساخت و ساز انبوه روی آورده نتوانسته به تعهداتش عمل کند و با فشار خریداران مجبور شده به زندگی پنهانی روی آورد.

اما این متهم در خصوص این که چرا دانسته آپارتمانهارا به چند نفر فروخته پاسخی نداشته است.

سرهنگ کارآگاه مرتضی رستمی سرپرست پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در تشریح این خبر گفت: متهم با قرار بازداشت از سوی قاضی پرونده تا تکمیل تحقیقات در اختیار کارآگاهان پایگاه نهم پلیس آگاهی قرار دارد که در این رابطه از قاضی پرونده و رئیس حوزه قضائی فشافویه به علت پیگیری‌های خوب و همکاری با کارآگاهان پلیس تشکر می‌شود . همچنین از سایر شهروندان که از متهم شکایتی دارند دعوت می‌شود به پایگاه نهم شهرری مراجعه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول