اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اختلاف با رهبر انقلاب یک شایعه است.

خبرگزاری فارس:آیت الله طالقانی: اصولا اختلاف در صورتی ممکن است پدید آید که منشا هوی پرستی ، خودخواهی و جاه طلبی در بین باشد . بحمدالله نه در من این حس وجود دارد ونه در حضرت آیت الله خمینی .

اختلاف با رهبر انقلاب یک شایعه است.

رخداد های12 اسفند 1357

امروز آیت الله طالقانی در یک مصاحبه تلویزیونی شرکت کرده و در پاسخ به سوالاتی در زمینه اختلاف با رهبر انقلاب این خبرها را شایعاتی بیش ندانست چرا که منشا اختلاف هوی پرستی ، خودخواهی و جاه طلبی است  و اینها نه در امام وجود دارد و نه در من . ایشان در بخش دیگری از مصاحبه مهم خود، انقلاب مردم ایران را اسلامی خوانده و گفتند اولویت در نظام آینده با مردم مسلمانی است که با شعار الله اکبرو لااله الا الله و با سینه های سپر کرده انقلاب را به پیروزی رسانده اند نه کسانی که در حاشیه بوده و بعد از پیروزی انقلاب از راه رسیده و سهم خود را میخواهند .

امروز طرحی در روزنامه ها منتشر شد که بر اساس آن کردستان در مسائلی نظیر سیاست خارجی و دفاعی تابع دولت مرکزی بوده و در سایر زمینه ها خودمختار خواهد بود .

سخنان قذافی مبنی بر این که سادات نیز به سرنوشت شاه سابق ایران مبتلا خواهد شد و آمریکا نخواهد توانست او را حفظ کند و دعوت او از ملت ایران برای الگوگیری از وی و نظام حکومتی لیبی دیگر خبر امروز بود ، رسانه ها امروز از درخواست مجدد قذافی برای دیدار از ایران خبر دادند و نوشتند ایران این درخواست را رد کرده وگفته است قذافی را تنها در صورتی می پذیرد که همراه با امام موسی صدر به ایران بیاید .

امروز همچنین کنفرانس دو روزه 19کشور صنعتی به منظور بررسی کاهش 3تا5درصد از مصرف انرژی کشورهای صنعتی در پی قطع صدور نفت ایران در پاریس تشکیل شد .

آیت الله طالقانی : اختلاف با امام یک شایعه است

آیت الله طالقانی در یک مصاحبه یک ساعت و بیست دقیقه ای با صدا و سیما در مورد شایعاتی مبنی بر اختلاف با رهبر انقلاب و ملاقاتی که با ایشان داشته است گفت : نهضتی که در ایران پیش آمد یک جهش فوق العاده و ناگهانی و غافلگیرکننده بود ، رهبری حضرت آیت الله خمینی مورد اذعان و تائید همگان است . ایشان از جهت وارستگی و تواضع و روح توحید و توکل در مقام والایی قرار دارند و دیده ایم که همیشه فروتنی کرده اند و خودشان را یک طلبه خوانده اند . قاطعیتی که ایشان از خودشان نشان داده اند در خورتحسین و ستایش است . هر گاه نظراتی منطقی و اصولی از سوی هر کس به ایشان ابراز شود به راحتی می پذیرند و این در شرایطی است که خودشان در اوج آگاهی و احاطه به کلیه امور قرار دارند . بروز اختلاف بین من و ایشان فقط یک شایعه است .

آیت الله طالقانی ادامه داد : اصولا اختلاف در صورتی ممکن است پدید آید که منشا هوی پرستی ، خودخواهی و جاه طلبی در بین باشد . بحمدالله نه در من این حس وجود دارد ونه در حضرت آیت الله خمینی . اساسا وقتی ایشان داعیه ای برای احراز پست و مقامی نداشته باشند و من نیز هرگز چنین خواسته ای نداشته و ندارم بنابراین وجود اختلاف صرفا یک شایعه میتواند باشد . (1)

علت دیدار با امام خمینی

آیت الله طالقانی درباره دیدار اخیر خود با امام خمینی (2) نیز گفت : چون شنیدم که آیت الله قصد رفتن به قم را دارند برای اطلاع از این موضوع که چرا ایشان بطور ناگهانی تصمیم به رفتن گرفته اند به دیدارشان رفتم ، هیچ مسئله خاص و مهمی مطرح نبود . وقتی به ملاقات ایشان رفتم سعی کردم چند روزی مسافرتشان را عقب بیندازند ولی ایشان به این علت که 15سال از شهرشان دور بوده اند و مایل بودند که هر چه زودتر به قم بروند ناچار من دیگر اصرار نکردم .

وی ادامه داد : بطور کلی در اطراف مسائل مختلف مملکتی بخصوص مسایل موجود در این مرحله از انقلاب گفت و گو کردیم ، من تصور میکنم علت اصلی سفر آیت الله خمینی به قم بواسطه تماس بیشتر با روحانیون و مدرسینی است که در حوزه علمیه قم اقامت دارند و حضرت آیت الله 15سال است از این  مدرسه و شهر قم دور بوده اند . (3)

انهدام ارتش به صلاح کشور نیست

آیت الله طالقانی در مورد انحلال ارتش که از سوی گروه ها و جریان های چپ مطرح می شود نیز گفت : ما اکنون نباید سیستم فعلی ارتش را به صورت کلی منهدم کنیم چرا که انهدام آن به صلاح کشور نیست ، این ارتش سالیان سال زیر سلطه استبداد داخلی و استعمار خارجی بوده و مستشاران آمریکایی بالای سرآنها بوده اند ، در شرایط فعلی باید بررسی کرد که آنهایی را که قابلیت تجدید نظر دارند بمانند و بقیه کنار گذاشته شوند ... باید یک ارتش با کیفیت بالا و کمیت پائین تجهیز بشود تا بتوانیم از اینها در راه خیر و دفاع و نگهداری کشور استفاده کنیم .

آیت الله طالقانی در باره آزادی فعالیت مکاتب و ایدئولوژی های مختلف نیز گفت : تا آنجایی که این مکاتب نخواهند بعنوان مکتب و ایدئولوژی در مسیر حرکت توده های مردم مانع ایجاد کنند هیچ اشکال و محدودیتی برای آنها نیست .

وی ادامه داد : همه میدانند ، همه صاحبان مکتب هایی که فعالیت دارند میدانند که این نهضت و این حرکت و این انقلاب باشکوه که در ایران رخ داده از همین توده مسلمانها بوده است ، از روی ایمان و عقیده به رهبری اسلام و به اصول اسلام با دست خالی در مقابل تانک و توپ ایستاده اند و بالاخره این رژیم را منهدم کردند بنا بر این حق اولی مال اینها است .

آیت الله طالقانی افزود : همانطوریکه اینها حق حیات در مسائل زندگی و اقتصادی و اجتماعی دارند در مسائل مکتبی هم حق اول حیات با اینها است .

وی ادامه داد : من این سخنان را به عنوان یک رهبر دینی نمی گویم و به فرض اینکه اگر یک رهبر دینی هم نبودم اگر میخواستم منصفانه قضاوت کنم میگفتم حق حیات برای آنهایی است که با کلمه تکبیر لااله الاالله و الله اکبر سینه هایشان را در مقابل گلوله سپر کردند و نه آنهایی که در حاشیه نشستند و وقتی کار تمام شد گفتند ما هم شریک هستیم.(4)

ساواکی ها و عمال سیا منتظر حمله هستند

آیت الله طالقانی در بخش دیگری از مصاحبه خود با رادیو و تلویزیون از توطئه ساواکی های سابق به همراه سیا خبر داد و افزود : الان به من اطلاع دادند در این چند روزه قریب به 8-7هزار نفر از همین ساواکی های کار کشته و عمال سیا و اسرائیل با اسلحه دارند در این مملکت می گردند و منتظر فرصت هستند تا بتوانند یک درگیری داخلی بین گروهها ایجاد کنند و آنها در این بین فرصت کنند و راه را برای اربابهایشان باز کنند ، یک چنین خطری ما پیش رو داریم از این رو هر کسی انتقاد کند من از او استقبال می کنم ولی اگر کسی دنبال بهانه جویی باشد و نق بزند من او را خائن میدانم .(5)

افشای طرح خودمختاری کردستان

طرحی که چگونگی خودمختاری کردستان در آن پیش بینی شده است فاش شد . به موجب این طرح امور مربوط به سیاست خارجی ، دفاع، وزارت دارایی ، بانک مرکزی و نشر اسکناس به عهده دولت مرکزی است و در سایر زمینه ها صلاحیت اداره سازمان های دولتی در کردستان در اختیار حکومت خودمختار کردستان خواهد بود (6)

حمله مسلحانه به مراکز مجاهدین خلق

امروز به مراکز مجاهدین خلق در کاشان ، یزد و تربت حیدریه حمله شد و مجاهدین خلع سلاح شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند .

مجاهدین خلق در بیانیه ای این حمله را به گروه های راست گرا که به نظام شاهنشاهی وابسته هستند نسبت داد .(7)

آیت الله شریعتمداری : تعدی به زمین های دولتی مجازات شرعی دارد

آیت الله شریعتمداری در پیامی به عشایر و ساکنان دشت مغان آباد از آنها خواست که از تعدی و تصرفات عدوانی زمینهای مربوط به دولت و صدمه رساندن به باغها و حیوانات و موسسات زراعی جلوگیری کنند .

در بخشی از بیانیه آیت الله شریعتمداری آمده است : اموال مربوط به دولت در هرکجای مملکت که باشد بیت المال مسلمانان محسوب می شود و هیچ کس حق تعدی و تصرف در آنرا ندارد و اگر کسی چنین تصرفی بکند  حکم غاصب و متعدی را دارد و به مجازات شرعی خواهد رسید . (8)

انتشار روزنامه جبهه ملی ایران

جبهه ملی ایران اولین نشریه ارگان خود را که قبلا به صورت خبرنامه جبهه ملی انتشار می یافت و تاکنون 100 شماره از دوره جدید آن انتشار یافته است را امروز در 4صفحه و به قطع بزرگ روزنامه ای منتشر کرد.

در شماره امروز – جبهه ملی ایران – علاوه بر خبرهای داخلی حزب، عکسها و خبرهایی از وقایع  روز کشور چاپ شده است . (9)

خدمت وظیفه یک سال شد

خدمت وظیفه عمومی یک سال شد و دختران بطور کلی از خدمت وظیفه معاف شدند . تیمسار دکتر مدنی وزیر دفاع ملی که به سیستان و بلوچستان رفته است با اعلام این خبر ادامه داد : لایحه لغو وظیفه عمومی خانمها و کاهش دوره نظام وظیفه به یکسال از تصویب هیات دولت گذشت و برای تصویب نهایی به شورای انقلاب تقدیم شد . (10)

قذافی : سادات هم به سرنوشت شاه دچار می شود

سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی ضمن مصاحبه ای با مجله آفریقایی آفریک آزی پیش بینی کرد که سادات و دیگر رهبران مخالف پیشرفت به سرنوشت شاه ایران دچار خواهند شد .

قذافی گفت : آمریکا که نتوانست شاه را نجات دهد بی شک در نجات دادن رژیم سادات نیز شکست خواهد خورد .

قذافی خود را الگو دانسته و از مردم ایران خواست از او تقلید کنند . (11)

ایران تقاضای سفر قذافی را رد کرد

ایران تقاضای معمرقذافی را در مورد دیدار از آن کشور رد کرده است . به نوشته روزنامه القبس دولت ایران به قذافی اطلاع داده است در صورتی که همراه با امام موسی صدر به ایران بیاید مقدمش گرامی است . (12)

بررسی اثر قطع نفت ایران

کنفرانس دو روزه 19کشور صنعتی به منظور بررسی کاهش 3تا5درصد از مصرف انرژی کشورهای صنعتی در پی قطع صدور نفت ایران در پاریس تشکیل شد .

این 19کشور در آژانس موسوم به آژانس بین المللی انرژی که در سال 1974سازمان یافته است عضویت دارند .

یک مقام کنفرانس گفت : هیئت های شرکت کننده در کنفرانس 2روزه راههای کاهش مصرف نفت را بررسی و به مورد اجرا خواهند گذاشت . (13)

پی نوشت:

1- کیهان ، 12اسفند 1357، صفحه 8

2- 7اسفند آیت الله طالقانی به دیدار امام خمینی رفته و دو ساعت با رهبر انقلاب مذاکره کرد . به گفته رادیوهای خارجی امام خمینی و آیت الله طالقانی در مذاکرات خود کلیه مسائل مهم مملکتی از جمله تشکیل نیروهای پاسدار انقلاب ، آینده نظام سیاسی ایران ، نقطه نظرهای گروه های سیاسی از جمله چپ ها ، موقعیت ایران در منطقه و جهان و باز شدن دانشگاه ها را مورد بررسی قرار دادند . رادیو مونت کارلو در گزارشی که پیرامون این ملاقات پخش کرد از قول محافل آگاه در تهران گفت : از آنجا که آیت الله طالقانی با نیروهای رزمنده ، مجاهد و فدایی در تماس هستند ، مذاکرات رهبر انقلاب و آیت الله طالقانی بسیار با اهمیت بوده است .

3- کیهان ، 12اسفند 1357، صفحه 8

4- همان

5- همان

6- اطلاعات ، 12اسفند 1357، صفحه 5

7- اطلاعات ، 13اسفند 1357، صفحه 2

8- همان ، 12اسفند 1357، صفحه 8

9- اطلاعات ، 12اسفند 1357، صفحه 2

10- همان ، صفحه 3

11- همان ، صفحه 8

12- همان

13- همان

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول