اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان:

8 درصد از نخیلات هرمزگان گرده‌افشانی نمی‌شوند

خبرگزاری فارس: سرپرست مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: هشت درصد نخیلات استان به دلایلی متعددی از جمله ارتفاع بیش از حد، پیری، نامرغوبی، خشکسالی‌، مقرون به صرفه نبودن گرده افشانی و تولید محصول کم، گرده افشانی نمی‌شوند.

8 درصد از نخیلات هرمزگان گرده‌افشانی نمی‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، امیرحمزه بهاری بعد از ظهر امروز طی جلسه‌ای با حضور مسئولان سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهار داشت: هشت درصد نخیلات استان به دلایلی متعددی از جمله ارتفاع بیش از حد، پیری، نامرغوبی، خشکسالی‌های پیاپی، مقرون به صرفه نبودن گرده افشانی و تولید محصول کم، گرده افشانی نمی‌شوند.

وی سطح زیرکشت نخلستان‌های استان را 32 هزار هکتار عنوان و اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیر کشت، بیش از 159 هزار تن محصول خرما با عملکرد تولید 4.9 تن در هر هکتار برداشت شود.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ادامه داد: میناب با توجه به سطح زیرکشت بالا، مقام نخست سطح گرده افشانی در استان را دارد.

بهاری با بیان اینکه بهترین زمان گرده افشانی ساعت 10 صبح تا سه بعداز ظهر در دمای 22 تا 26 درجه سانتیگراد است، گفت: گرده افشانی به دو روش سنتی و مکانیزه انجام می‌شود که در استان هرمزگان گرده افشانی به روش سنتی معمول است.

این مسئول در ادامه به مزیت‌های گرده افشانی مکانیزه اشاره و بیان داشت: گرده افشانی مکانیزه موجب تسریع و تسهیل در کار و صرفه جویی در مصرف گرده و زمان می‌شود و همچنین موجب کاهش هزینه گرده‌افشانی و افزایش گیرایی گرده افشانی به دلیل تکرار آسان خواهد شد.

یادآور می‌شود هرمزگان به لحاظ سطح زیرکشت و تولید خرما رتبه چهارم را در بین استان‌های خرماخیز کشور به خود اختصاص داده است.

زمان برداشت خرما با رقم آلی مهتری از اوایل خردادماه در شهرستان میناب آغاز و با برداشت دیررس ترین خرما یعنی رقم هلیلی در اواخر مهرماه پایان می‌یابد.

در هرمزگان انواع محصولات خرما برداشت می‌شود که پیارم، مضافتی، مرداسنگ، خنیزی، خاصویی، کریته، زاهدی، مرداسنگ، توری و هلیلی از ارقام مرغوب هستند.

وسعت باغهای هرمزگان 74 هزار هکتار اعلام شده که نخلستان‌ها پس از مرکبات بیشترین سطح را دارند.

انتهای پیام/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول