اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

حزب فقط حزب الله

خبرگزاری فارس: امام خمینی با تاکید بر این نکته که در اسلام تنها یک حزب وجود دارد و آن حزب الله فرمودند :« ما مسلمین بر همه‎مان واجب است که اسلام را به آنطور که هست در دنیا عرضه کنیم. همۀ ما تحت یک حزب و آن «حزب‎اللّه‎» است، باشیم؛ احزاب مختلفه در کار نباشد؛ جناحهای مختلف در کار نباشد.

حزب فقط حزب الله

رخدادهای 11 اسفند 1357

امروز دومین روزی است که امام در شهر مقدس قم به سر می برند ، رهبر انقلاب از روزی که وارد کشور شده اند تا امروز بدون هیچ گونه وقفه ای به فعالیت مشغول هستند ، با این که امروز روز جمعه و تعطیل بود امام خمینی با گروه های مختلفی از جمله روحانیون و علما ، ایرانیان مقیم امارات ، هیئت اعزامی از پاکستان و آیت الله شریعتمداری دیدار و گفتگو کردند . 

امشب صادق قطب زاده در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد رادیو و تلویزیون آمادگی دارد مناظرات گروه ها وجریانات مختلف را با هر عقیده و مرامی که داشته باشند به شرط عدم وابستگی به ابرقدرت ها پخش کند ، انتظار می رود جریان های سیاسی و فرهنگی از این پیشنهاد استقبال کنند .

فوت ملا مصطفی بارزانی رهبر پیشین جنبش دموکرات کردستان عراق ، ستایش برژنف از انقلاب ملت ایران ، مطرح شدن دوباره رشوه زاهدی به مقامات و خبرنگاران آمریکایی از دیگر خبرهای امروز بود .

روز پرکار امام در دومین روز ورود به قم

رهبر انقلاب روز جمعه و در دومین روز ورود به شهر مقدس قم روز پرکاری را پشت سر گذاشتند ، دیدار با علما و روحانیون ، هیئت پاکستانی ، ایرانیان مقیم امارات و آیت الله شریعتمداری از جمله برنامه های رهبر انقلاب در این روز بود .

اختلاف به معنای شکست اسلام است

امام خمینی امروز قبل از ظهر با  جمعی از علما و روحانیون دیدار و گفت و گو کرد . اهم بیانات رهبر انقلاب در این دیدار عبارت است از :

1-[خطاب به طلبه ای که از امام تعریف کرد ] کسی که از او تعریف و تمجید می شود اگر این مسائل را باور کند فاجعه به بار میاورد . 

2-دشمنان با این بهانه که مصلحت این است که به ایران برنگردید در واقع به فکر مصلحت و منافع خود بودند ، آنان از بازگشت من به ایران نگران و در هراس بودند .

3- آنهایی که اختلاف می اندازند کارشان به معنای شکست اسلام است .

4- اختلاف روحانیون از هوای نفس است و اگر دشمنان غلبه کنند نه از روحانی اثری می ماند و نه از روشنفکر.

5- این که بعضی از طلاب بگویند امروز روز مبارزه و نهضت است و تحصیل را تعطیل کنند درست نیست چرا که امیر المومنین نیز برای علم شمشیر می زد .

6- سلاطین ظل الشیطان هستند ، ظل الله کسی است که از خود چیزی ندارد و تمام حرکاتش به امر خدا است ، امیرالمومنین ظل الله بود و سلاطین ظل الشیطان .(1)

دیدار رهبر انقلاب با گروهی از ایرانیان مقیم امارات

رهبر انقلاب امروز قبل از ظهر با جمعی از روحانیون ، ایرانیان مقیم امارات و شورای منتخب هلال احمرامارات متحدۀ عربی دیدار و گفت و گو کرد .

امام در این دیدار پیروزی انقلاب را مرهون فداکاری جوانان محروم دانسته و فرمودند :« ملت ما، ملت غیور ایران تاب نیاورد و همه با هم، با قدرت اسلام، با قدرت ایمان قیام کردند، و با قدرت ایمان پیش بردند. این نهضت و این پیشبرد و این پیروزی، مرهون این طبقۀ جوان ایران، آن هم طبقۀ جوان درجۀ سه؛ طبقۀ جوان محروم [است]»(2)

حزب فقط حزب الله

امام خمینی امروز ابوالاعلی مودودی(3) یکی از متفکران بزرگ پاکستان را به حضور پذیرفت . رهبر انقلاب در این دیدار با تاکید بر این نکته که در اسلام تنها یک حزب وجود دارد و آن حزب الله فرمودند :« ما مسلمین بر همه‎مان واجب است که اسلام را به آنطور که هست در دنیا عرضه کنیم. همۀ ما تحت یک حزب و آن «حزب‎اللّه‎» است، باشیم؛ احزاب مختلفه در کار نباشد؛ جناحهای مختلف در کار نباشد. علمای هر ملتی، ملت خودشان را آگاه کنند به نقشه‎هایی که اجانب و مستعمرین کشیده‎اند برای تفرقه‎اندازی؛ این تکلیفی است که بر همۀ رهبران مذهبی لازم است که انجام دهند.»(4)

انقلابی ها از قشر فقیر جامعه بودند

ساعت 7و30دقیقه بعد از ظهر امروز آیت الله شریعتمداری برای دومین بار به دیدار رهبر انقلاب رفته و با امام به گفتگو نشست . در این ملاقات که نیم ساعت طول کشید رهبر انقلاب خطاب به آیت الله شریعتمداری فرمودند : به نظر من بیشتر انقلابیون واقعی یعنی آنهایی که نیروی عظیم و کوبنده این انقلاب بودند مردم غیر مرفه بودند ، کسانی که بیشترین کشته ها را دادند و با نیروی ایمان واقعی و اعتقاد راسخ باعث پیروزی انقلاب شدند همان کسانی بودند که به هیچ وجه اشرافی و مرفه نبودند .

رهبر انقلاب سپس به دستور دو روز پیش خود مبنی بر مصادره اموال رژیم پهلوی اشاره کرده و ادامه دادند : «من دستور دادم که اموال شاه چه آنها که در داخل ایران است و چه آنها که در خارج فقط و فقط بین بی بضاعت ها و مستمندان تقسیم  شود.»

آیت الله شریعتمداری : اگر اختلافی پیش آمد با گفتگو حل میکنیم

آیت الله شریعتمداری پس از این دیدار طی گفتگویی با خبرنگار روزنامه اطلاعات درباره اختلافات احتمالی خود با رهبر انقلاب گفتند : گمان نمی کنم در مسائل اساسی اختلافی داشته باشیم ولی اگر در جزئیات و یا نحوه اجرا و تطبیق برخی مسائل اختلافی پیش آید قطعا با تبادل نظر و مشورت قابل رفع خواهد بود . (5)

تحریم استفاده از گوشت های یخ زده

رهبر انقلاب امروز در حکمی خطاب به مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت اعلام کرد «گوشتهای یخ زده و مصرف کردن آنها بشدت جلوگیری شود و آنچه از این نوع گوشتها موجود است از بین برود؛ زیرا آنها نجس و حرام است، و مردم نیز حق استفاده از آنها را به عنوان خوراک ندارند و می‎توانند به مصرف کشاورزی مانند کود زمین برسانند.»(6)

صدا و سیما در اختیار صاحب نظران قرار می گیرد

صادق قطب زاده مدیر عامل سازمان رادیو و تلویزیون امشب طی پیامی اعلام کرد با بازنگری بیانات تاریخی رهبر انقلاب در مدرسه فیضیه صدا و سیما آمادگی دارد امکانات این سازمان را در اختیار صاحب نظرانی قرار دهد که بدون وابستگی به ابرقدرتها و ایادی آنان با عشق خدمت به ایران و ایرانی ، از اندیشه ، عقیده ، ایدئولوژی و مکتب خود دفاع می کنند و معتقدند که مذهب و مکتب و مسلک اعتقادی آنان می تواند نهادهای اقتصادی ، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران زمین را در جهت استقلال، آزادی و آبادی و ساختن اجتماعی ایده آل که عدالت اجتماعی و فردی بر آن حاکم باشد دگرگون و بازسازی نماید .

قطب زاده در این پیام آمادگی سازمان را برای پحش گفت و شنودها ، مباحثات ، مصاحبه ها و میزگردهای رو در روی رهبری قشرها و گروه ها و طبقات از هر نوع  ، شکل و محتوایی اعلام کرد .

وی گفت : صدا و سیما متعلق به ملت به پاخواسته و خلق مستضعف این آب و خاک است و برخلاف ادعاهای هوچی گرها ، انقلابی نماها و ایادی رژیم منفور پهلوی و وابستگان به امپریالیسم و مدعیان آزادیخواهی و روشنفکری، این سازمان به صراحت اعلام می کند که در آن از سانسور، تفتیش عقاید و آلت دست دولت ها قرار گرفتن و بلندگوی تبلیغات فردی و چهره ساز آنان شدن خبری نخواهد بود (7)

رشوه زاهدی به آمریکا

مقام های دولتی آمریکا امروز اعلام کردند که وزارت دادگستری این کشور گزارش هایی را مورد بررسی قرار داده مبنی بر این که سفیر شاه سابق ایران به قانون گذاران و خبرنگاران آمریکایی به عنوان رشوه پول نقد ، خاویار و قالی ایرانی می داده است.

معاون دادستان کل آمریکا و چارلز بنت نماینده کنگره این کشور بررسی های مقدماتی خود را در این زمینه آغاز کرده اند . (8)

برژنف از انقلاب ایران ستایش کرد

رهبر شوروی امروز از انقلاب ایران ستایش و رژیم سرنگون شده را رژیم ظلم و دیکتاتوری توصیف کرد .

وی گفت : شوروی از انقلاب ملی و ضد امپریالیستی و آزادیخواهانه خلق ایران ستایش می کند . (9)

ستایش برژنف از انقلاب ایران در حالی است که شوروی در جریان انقلاب ملت ایران از جنبش مردم در مقابل شاه حمایت نکرده بود .

آگاهان سیاسی معتقدند شوروی امیدوار است به کمک جریان چپ در ایران منافع خود را تامین کند ، از این رو حمایت برژنف از انقلاب ایران می تواند از تحلیل وی در مورد آینده سیاسی ایران ناشی شده باشد ، باید منتظر ماند و دید مردم در رفراندوم آینده به چه رای خواهند داد ، انتخاب مردم می تواند در جهت گیری قدرت های بزرگ تاثیر بسزایی داشته باشد .

بارزانی فوت کرد

امروز ملامصطفی بارزانی رهبر پیشین جنبش کردستان عراق در یکی از بیمارستان های واشنگتن بر اثر حمله قلبی درگذشت . وی که حدود 75سال سن داشت از سالها  پیش با بیماری سرطان ریه دست و پنجه نرم می کرد . (10)

وی زمان اعلام جمهوری کردستان به رهبری قاضی محمد در ایران از یاران او بود و از سوی وی به درجه ژنرالی رسید .

پس از تسلیم قاضی محمد مصطفی بارزانی مدت ها با دولت مرکزی جنگید و بعد از آن به روسیه رفت . بارزانی در زمان عبدالکریم قاسم به کردستان عراق رفت و در سال 1961جنگ با دولت این کشور برای خود مختاری کردستان عراق را آغاز کرد .

وی در نامه ای که در9 فوریه 1977به جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا نوشت از قطع کمک های آمریکا و ایران که یاران او در این نبرد بودند سخت گله کرده و تقاضای کمک نمود . (11)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 06 - صفحه 281

2- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 290

3- سید ابوالاعلی مودودی(1903-1979م. 1282-1358ش. )از متفکران و دانشمندان بلند آوازه معاصر جهان اسلام بود که اندیشه و آثار وی محک اسلام گرایان در مبارزه علیه ناسیونالیسم، نفوذ غرب، رهبران کشورهای اسلامی امروزی و تحجرگرایی مذهبی و رهبانیت می باشد. مودودی در اندیشه و عمل مبانی حکومت های اسلامی امروزی را که بر مبنای حکومتهای غربی با نوعی گرایش ناسیونالیستی شکل گرفته بودند، به چالش کشاند. به همین جهت رهبران کشورهای اسلامی که به نظر او غرب زده بودند را مورد نقد قرار داد. و چون هیچ یک از حکومتهای کشورهای اسلامی امروزی را حکومت اسلامی واقعی نمی دانست، تلاش خود را برای تشکیل حکومت اسلامی آغاز کرد. او در ابتدا در سال1938م. 1357ق. مؤسسه دارالسلام و سپس در سال 1941م.1360ق. جماعت اسلامی را برای این کار تأسیس کرد و به حق تأثیر فراوانی در این راه بر پاکستان گذاشت.

4- صحیفه امام ، جلد 06 - صفحه 294

5- اطلاعات ، 12اسفند 1357، صفحه 7

6- صحیفه امام ، جلد 06 - صفحه 280

7- اطلاعات ، 12اسفند 1357، صفحه 2

8- اطلاعات ، 12اسفند 1357، صفحه 8

9- اطلاعات ، 12اسفند 1357، صفحه 8

10- کیهان ، 12اسفند 1357، صفحه 7

11- اطلاعات ، 12اسفند 1357، صفحه 8

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول