اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

راز سکوت سوئد در برابر جاسوسی آمریکا/پرونده‌ای که خط قرمز دولت سوئد است

خبرگزاری فارس: برخی اسناد منتشر شده توسط سایت ویکی لیکس می‌تواند نقش عمده‌ای در کشف سرنخ‌های ماجرای جاسوسی سفارت آمریکا در سوئد ایفا کند.

راز سکوت سوئد در برابر جاسوسی آمریکا/پرونده‌ای که خط قرمز دولت سوئد است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه Expressen، ویکی لیکس برخی اسنادی را آزاد کرده است که نشان دهنده جاسوسی وزیر امور خارجه سوئد برای ایالات متحده و وابستگی وی به دستگاههای اطلاعاتی آمریکاست. کارل بیلت وزیر امور خارجه سوئد در عین اینکه خود را برای تکذیب این موارد آماده می کند، از انتشار مناسبات خود با واشنگتن واهمه دارد.

اسناد مربوط به کارل بیلت نشان می دهد که او برای اولین بار در سال 1973 میلادی به خبرچین آمریکا تبدیل شد. رابط اصلی بیلت و کاخ سفید کارل رو بوده است. کارل رو استراتژیست حزب جمهوریخواه و مشاور اصلی بوش پسر در دوران رقابتهای انتخاباتی سال 2000 میلادی بود.کارل رو در دوره اول ریاست جمهوری بوش پسر نیز نقش عمده ای در تعیین مهره های نومحافظه کاران وابسته به بوش و چنی داشت.

ادعای سایت ویکی لیکس در مورد وزیر امور خارجه سوئد، حتی اگر کاملا حقیقت نداشته باشد می تواند نقش مهمی در کشف سرنخ ها و ابعاد تاریک ماجرای جاسوسی سفارت آمریکا در سوئد داشته باشد.

* پرونده‌ای که خط قرمز دولت سوئد است

پرونده جاسوسی سفارت ایالات متحده آمریکا در استکهم در سال 2010 میلادی توسط وزیر دادگستری این کشور مفتوح شد. البته این پرونده به زودی از یک پرونده رسمی و حقوقی به نوعی ماجرا و معمای رسانه ای در استکهلم تبدیل شد.

"بیتریس اسک" وزیر دادگستری سوئد در کنفرانسی عمومی اعلام کرد که سفارت آمریکا در استکهلم از سال 2000 به طور مخفیانه به عملیات جاسوسی پرداخته است. البته بیتریس اسک بعدها در این مورد سکوت کرد تا بر همگان محرز شود که او در همان اظهارنظر اولیه خود نیز شجاعت بیش از حدی به خرج داده است.

پس از خشم مردم سوئد از افشای ماجرای جاسوسی سفارت آمریکا،فردی به نام "توماس لیندستراند" مسئولیت بررسی این پرونده پیچیده و مهم را بر عهده گرفت. این مسئولیت از طرف پارلمان سوئد "Riksdag"به لیندستراند داده شد. پس از مدتی کوتاه لیندستراند اعلام کرد که روند بررسی پرونده جاسوسی سفارت آمریکا در استکهلم به دلیل عدم همکاری و پاسخدهی مقامات دولتی و امنیتی سوئد به کندی پیش می رود.

اظهارات مسئول بررسی پرونده نشان می داد که مقامات سوئدی خواستار افشای کامل موضوع جاسوسی ایالات متحده در استکهلم نیستند.

در حال حاضر عملا پرونده جاسوسی سفارت آمریکا به سوئد توسط دستگاههای امنیتی وس یاسی سوئد به فراموشی سپرده شده است. به نظر می رسد رسانه ها نیز از پیگیری این ماجرا خسته شده و دیگر حاضر نیستند به خط قرمز پلیس امنیت و دولت سوئد تجاوز کنند.

* نقش وزارت امورخارجه سوئد  در ماجرای جاسوسی سفارت آمریکا

کارل بیلت وزیر امور خارجه سوئد طی دو سال اخیر هیچ گاه اظهار نظر مهمی در خصوص مسئله جاسوسی سفارت آمریکا در استکهلم نکرده است. کارل بیلت ترجیح داده است در این خصوص سکوت کند و اساسا این موضوع را به مسئله ای کهنه و غیر قابل اتکا در سیاست خارجی استکهلم تبدیل کند.

اما نقطه پیوند میان وزیر امور خارجه سوئد با پرونده جاسوسی آمریکا را می توان در خروج بی سر و صدای سفیر واشنگتن از استکهلم مشاهده کرد.

در سال گذشته میلادی "ماتیو برزون"سفیر آمریکا در سوئد به ناگهان اعلام کرد که محل ماموریت خود را ترک می کند تا با حضور در کمپین انتخاباتی اوباما بار دیگر جهت حضور رئیس جمهور ایالات متحده در کاخ سفید تلاش کند. کاخ سفید نیز اعلام کرد که "ماتیو برزون"به عنوان یکی از مقامات ارشد ستاد انتخاباتی اوباما به ایالات متحده باز خواهد گشت تا امور اداری و مالی مربوط به ستاد اوباما و حزب دموکرات را ساماندهی کند.

خروج ماتیو برزون در سایه سکوت سنگین وزارت امور خارجه سوئد وشخص کارل بیلت صورت گرفت. گویا اساسا برزون متهم به جاسوسی در سوئد نبوده و سفارت تحت نظارت این سفیر دردسر ساز اقدامی در راستای خدشه دار کردن امنیت اسکاندیناوی صورت نداده است! در هر صورت کارل بیلت ترجیح داد متهم اصلی سفارت آمریکا در سوئد با بهترین بهانه ممکن از این کشور خارج شود و کسی نیزمزاحم این خروج معنادار نشود.

* معمایی که با گذشت زمان حل می‌شود

اگرچه مقامات سوئدی در صدد هستند تا با گذشت زمان از حساسیت‌ها بر سر پرونده جاسوسی سفارت آمریکا در استکهلم بکاهند اما گذشت زمان تا کنون به سود مقامات سوئدی نبوده است. هم اکنون معمای جاسوسی واشنگتن در سوئد و اسکاندیناوی وارد مرحله ای تازه شده است. در این مرحله کارل بیلت وزیر امور خارجه سوئد نقشی محوری و اساسی دارد.

به راستی چرا کارل بیلت در حساس ترین زمان ممکن، یعنی زمان افشا و بررسی فعالیتهای به اصطلاح امنیتی سفارت آمریکا در استکهلم حاشیه امنی مناسب را برای خروج سفیر وقت واشنگتن از خاک کشورش فراهم کرد؟

از سوی دیگر، چرا پارلمان سوئد دیگر خود را ملزم به پیگیری دقیق و موثر پرونده جاسوسی سفارت آمریکا نمی داند؟ آیا ممکن است رد پای برخی افراد مانند کارل بیلت در پرونده و تبعات افشای دقیق این مسئله به عامل توقف نسبی تحقیقات کمیته Riksdag تبدیل شده باشد؟ انتشار اطلاعات اخیر ویکی لیکس در خصوص ارتباطات پشت پرده وزیر امورخارجه سوئد با واشنگتن، به طور طبیعی منجر به زنده شدن ماجرای جاسوسی سفارت آمریکا در استکهلم شده است.

در این میان کارل بیلت مسیر دشواری برای شفاف سازی اتهامات موجود بر علیه خود دارد، خصوصا اینکه وی در ماجرای خروج بی دردسر سفیر وقت آمریکا در استکهلم حکم متهم اصلی را دارد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول