اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف روستایی آذربایجان غربی:

برای ثبت جهانی 2 برند فرش آذربایجان غربی تلاش می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف روستایی آذربایجان غربی گفت: ثبت جهانی دو برند فرش آذربایجان غربی هم‌اکنون دنبال می‌شود.

برای ثبت جهانی 2 برند فرش آذربایجان غربی تلاش می‌شود

مرضیه بنفشه افشار امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه به ثبت ملی دو برند فرش به عبارتی فرش افشار تکاب و ریزماهی خوی اشاره کرد و اظهار داشت: با اهتمام مسئولان این دو اثر هنری به عنوان برند ملی به ثبت رسیدند که درصدد هستیم به ثبت جهانی نیز برسند، اقدامات لازم در این راستا انجام می‌گیرد و اسناد مدارک آماده شده است امیدواریم به زودی این اتفاق رخ دهد.

این مسئول گفت: آذربایجان غربی در صنعت فرش تاکنون در سطح کشور تاثیرگذار بوده است به طوریکه در اثر دوام، نقشه‌های جالب، ظرافت بافت و ... همواره مطلوب و مورد توجه خریداران و مشتریان بوده است.

وی تصریح کرد: طرح‌هایی مانند محرابی، قندیل‌دار، شکارگاه، هراتی، قابقابی، گل فرنگ و ... از جمله طرح‌های رایج قالی در منطقه آذربایجان قلمداد می‌شود به طوریکه در این رشته‌ها هنرمندان زیادی مشغول هستند که باید بیش از بیش مورد توجه قرار گیرند.

بنفشه افشار خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی یکی از مهم‌ترین مراکز تولید فرش در سراسر کشور محسوب می‌شود به طوریکه طرح‌های افشار تکاب و زرین خوی از طرح‌های اصیل این سرزمین هستند در ابعاد و رج‌‌شمارهای ظریف و درشت هم‌اکنون تولید می‌شود.

این مسئول به رواج داشتن قالیبافی در مناطق مختلف استان اشاره کرد و افزود: در اغلب شهرستان‌های استان به ویژه خوی، تکاب، میاندوآب، بوکان، شاهین‌دژ، مهاباد و ارومیه صنعت فرش‌بافی به طور گسترده رواج دارد و از مهم‌ترین مراکز تولید قالی قلمداد می‌شود زیرا فرش‌های زیبا و ارزشمندی در کارگاه‌های آنها تولید می‌شود.

بنفشه افشار ایران اسلامی را مهد قالی دنیا دانست و اظهار داشت: ایران اسلامی کشوری است که از دیرباز به نام سرزمین فرش‌های افسانه‌ای و زیبا شهرت جهانی داشته است به طوریکه نباید از جایگاه آذربایجان غربی در این ارتباط غفلت شود زیرا فرش‌های زیادی در استان ما تولید شده سپس به بازار جهانی عرضه می‌شود.

انتهای پیام/آ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول