اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شگفتی‌ساز انتخابات نهم کیست

خبرگزاری فارس: فستیوال‌های سینمایی، جشنواره‌های متعدد هنری و در نهایت تورنمنت‌های ورزشی، همواره با پدیده نوظهور و جالبی به نام "شگفتی‌سازان" روبه‌رو هستند و در این میان باید دید که شگفتی‌ساز انتخابات نهم کیست.

شگفتی‌ساز انتخابات نهم کیست

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اگر کرواسی و کره جنوبی در جام‌های جهانی سال‌های گذشته لقب شگفتی‌ساز را به خود اختصاص دادند به لحاظ نوع بازی‌ها و نتیجه‌های به دست آمده بود که چشم تحلیلگران ورزشی را به خود معطوف می‌ساختند.

در فستیوال‌های سینمایی نیز با این پدیده روبه‌رو هستیم، همچنان که فیلم "جدایی ناصر از سیمین" اصغر فرهادی و دریافت جایزه اسکار را باید به ‌عنوان "پدیده" و شگفتی‌ساز این فستیوال هنری و سینمایی لقب داد.

در عرصه رویدادهای سیاسی و انتخاباتی نیز چه در ایران و چه در سایر کشورها (عمدتا جوامع در حال توسعه) ظهور شگفتی‌سازها امری پذیرفته شده و مورد علاقه رسانه‌هاست.

به چه پدیده‌ای شگفتی‌ساز می‌گوییم؟

در تعریف عامه و ساده می‌توان چنین گفت که اگر در رقابت‌های انتخاباتی نتیجه‌ای غیر از آنچه که در باورهای مردمی وجود دارد به ثبت برسد و یا نتیجه‌ای غیر از آنچه که پیش‌بینی‌های علمی و آمارگیری‌های مرحله‌ای تخمین زده بودند، حاصل شود پدیده "شگفتی‌سازی"روی داده است.

با این تعریف و با توجه به فضای حاکم بر رقابت‌های انتخاباتی در حوزه  انتخابیه شهر تبریز نیز باید در انتظار "شگفتی‌سازی" بود.

اکنون نتایج آماری غیرمستند و اقوال و روایت‌های جاری شده بر زبان مردم حکایت از آن دارد که همه آن نام‌های معروف برنده انتخابات نهم هستند اما همه این حرف‌ها و روایت‌ها ممکن است در فردای انتخابات دچار خط بطلان شوند چراکه احتمال ظهور شگفتی یعنی برنده شدن افرادی که تاکنون نامی از آنها در پیش‌بینی‌ها ذکر نمی‌شد، وجود دارد.

در این صورت همان کاندیدای پیروز را باید شگفتی‌ساز انتخابات لقب داد.

انتخابات حوزه انتخابیه تبریز،آذرشهر و اسکو بستر و ظرفیت آن را دارد که به زودی شاهد نمایندگانی شگفتی‌ساز باشد.

چه آنها که برنده انتخابات شده‌اند و چه آنها که با آرای نسبتا بالایی رقبا را در لیست انتخاباتی پشت سر خواهند گذاشت حتی عدم موفقیت همان نام‌های مشهور که از آنها به‌ عنوان برنده انتخابات یاد می‌شود، می‌تواند نوعی شگفتی محسوب شود.

به هر حال باید تا روز 13 اسفند ماه منتظر ماند تا شاهد جولان "شگفتی‌سازها" در پهنه انتخابات نهم مجلس بود.

------------------------

محمد‌امین خوش‌نیت

------------------------

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول