اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

حضور در انتخابات، گامی برای بسط مردم‌سالاری

خبرگزاری فارس: ساعاتی دیگر پرونده تبلیغات انتخاباتی نهمین دوره مجلس بسته می‌شود و همه کاندیداها همانند همه امتحانات درسی وارد جلسه اصلی آزمون می‌شوند تا اندوخته‌ها، محبوبیت و تلاش تبلیغاتی خود را به محک گذارند.

حضور در انتخابات، گامی برای بسط مردم‌سالاری

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، همانند شب امتحانی که دیگر فرصتی برای مطالعه باقی نیست تبلیغات به خط آخر می‌رسد و مردم و کاندیداها باید با دل‌هایی مضطرب آکنده از شوق و یاس و امید واکنش مردم و موکلان را به انتظار نشینند.

آنان که در گذشته عملکرد روشن و صادقانه‌ای از خود بر جای گذاشته باشند و نیز همه آنها که به غلط یا درست از شیوه‌های ناب و جدید تبلیغاتی بهره جسته و اقبال مردم را به خود جلب کرده باشند از روز 13 اسفند باید خود را مسافر بهارستان بدانند.

نهمین دوره انتخابات مجلس در طی همه انتخابات 33 سال گذشته دارای شرایط و فراز و فرودی  منحصر به فرد بوده است.

کاهش تعداد کاندیداها ( به لحاظ اعمال قانون مدرک تحصیلی ) و قرار داشتن این انتخابات در مقطعی بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و نیز تغییر برخی شیوه‌های تبلیغاتی از جمله شرایط خاص این دوره از انتخابات بود.

فارغ از همه گروه‌بندی‌های جناحی و اظهارنظرهای سیاسی آنچه که انتخابات را اعتبار و ارزش می‌بخشد حضور مردم و درصد مشارکت آنان است.

اینکه کاندیدایی تنها به این جمله بسنده کند که " تنها به من رای دهید! " در حق مردم و نظام اسلامی ما جفا روا داشته است، در این صورت هدف و رسالت اصلی انتخابات زیر سئوال می‌رود.

این شیوه نوعی خودخواهی و تبلیغ فردی و هزینه کرد از سبد نظام است که قطعا شعور مردم ما چنین تبلیغات کاذبی را بر نمی‌تابد.

اما هر کاندیدایی که در درجه اول بر مشارکت بالای مردم در انتخابات تاکید کرده و بیش از آنکه شرایط ایجاد شده را مصادره به نفع کند بر فلسفه واقعی انتخابات که همانا مشارکت حداکثری مردم است تاکید کند بیشتر مقبول مردم و رای‌دهندگان است.

ایرانیان تجربه‌های بسیاری را از برگزاری انتخابات گوناگون در مقاطع مختلف از حیات کشور اندوخته‌اند. این بار نیز برآیند حضور آنها به تحکیم مردم‌سالاری و حکومت‌داری به شیوه‌های علمی و منطقی و مردم پسند منجر خواهد شد.

بر اساس الگوهای جامعه‌شناسی سیاسی، انتخابات در همه کشورها نماد بلوغ فکری، ابزار حاکمیت مردمی و گام بلند ملت‌ها برای نیل به دموکراسی است.

از این رو این فصل از حیات کشور ما نیز باید به‌عنوان درسی تلقی شود که جامعه بیدار و هوشمند ما را به سوی دروازه های ترقی و رشد و تعالی رهنمون خواهد ساخت.

نتیجه انتخابات هر چه که باشد و ترکیب نمایندگان پارلمان ایران هر کس و گروهی که باشد مورد احترام نظام و مردم ما است.

گردن نهادن به قانون و مقید ساختن خویش به مقررات و ضوابط انتخاباتی حتی اگر نقصی هم وجود داشته باشد ضامن ثبات و رشد بهتر اندیشه‌ها و برگزاری سالم‌تر انتخابات بعدی خواهد بود.

در این ساعات باقی مانده آنچه که باید بیشتر مدنظر قرار گیرد تشویق و ترغیب مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای است. دستیابی به جامعه مردم‌سالار تنها از طریق برگزاری انتخابات سالم و پرشور و حضور حداکثری مردم مقدور است. هر حرف و اقدامی که این نماد دموکراسی را زیر سئوال ببرد مطرود است.

ایران سرزمینی است که از ویژگی بزرگی به نام تنوع اقوام، تعدد اندیشه‌ها و ادیان و تکثر آرا و عقاید بهره‌مند است، طبیعی است که نظرات و خواست‌ها نیز یکدست نباشند و در کنار موافقان دوستان همیشگی شاهد ظهور و فعالیت برخی منتقدان نیز باشیم که امری بدیهی و از قضا مفید است با وجود این تنوع باید به نظر همه منتقدان و دوستان احترام گذاشت این احترام گذاشتن به رای و نظر دیگران، نافی حضور همه گروه‌ها و اقشار در انتخابات نیست چه آنها که دارای کاندیداهای دلخواه خود در این عرصه هستند و چه آنها که از نحوه رسیدگی به صلاحیت‌ها گلایه دارند باید خود را مقید به حضور بدانند.

هر ایرانی به هر دسته و طایفه و قومی که وابسته باشد، دارای هر گرایش و عقیده و نظری که باشد حضورش در این امتحان الزامی است به هر حال مجلس نهم تشکیل خواهد شد، پس چه بهتر که نمایندگانی با آرای بالاتر بر این کرسی قانون گذاری تکیه بزنند تا با انگیزه و احساس مسئولیتی بیشتر مدافع حقوق موکلان خویش در مجلس باشند.

-----------------------

محمدامین خوش‌نیت

-----------------------

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول